Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen ja naisen tuloeroista

Vierailija
05.01.2020 |

Sohaisen taas muurahaispesää tällä ikuisuusaiheella.

Tunteeko kukaan muu huonoa omaatuntoa siitä, että tienaa vähemmän kuin puolisonsa? Itse tiedän, että tämä oma vaiheeni on väliaikainen, sillä teen matalapalkkaisempaa työtä sen aikaa, kunnes korkeakoulututkintoni on valmis. Olemme yli 35v. yhden lapsen vanhempia.

Itse olen jopa harkinnut vakavasti eroa tämän palkkakuilun takia. Osallistun asumisemme kustannuksiin ja säästöönkin rahaa menee kuukaudessa kummaltakin 100e (ottaen huomioon, että tienaan tuhansia vähemmän kuin puoliso). Kuitenkin tuntuu, että kun teemme asuntoomme remontteja tai matkustamme, kaikesta paistaa vain läpi se, että mies elättää minut ja sitä en missään nimessä halua. Siksi olen kieltänyt häntä julkaisemasta mitään kuvia, missä on meidän remontteja tms. Esimerkiksi työkaverit ovat kommentoineet, että "mulla kun ei ole tuollaista elättäjää". Hehään eivät tiedä edes somen kautta elämästä, sillä ikäluokka on sen verran vanhempaa, että some ei kuulu heidän elämäänsä. Enkä myöskään lörpöttele elämästäni.
Hoidan käytännössä yksin lapsemme ja hoidan myös täysin hänen kulunsa mitä tulee vaatetukseen tai harrastuksiin.

Ajattelenko vain liikaa, odotanko siihen asti, kunnes pääsen itse taas tienaamaan.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi matkustat, jos et halua miehen elättävän sinua?

Vierailija
2/19 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ap, joka kirjoitti siitä miehen talon ostosta ja 300 euron kuukausimaksusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi matkustat, jos et halua miehen elättävän sinua?

En aio enää matkustaakaan, koska olen tajunnut tilanteeni nolouden.

Uskon, että meitä tässä tilanteessa eläviä on paljon, eri asia on, että moniko tuntee näin ja monelleko se on ihan ok, että mies tienaa enemmän.

Vierailija
4/19 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elättekö sitten kovinkin leveästi, jos työkaverit tuollaisia kuittailevat? Kyllä ihmiset matalapalkka-aloillakin ihan itse itsensä elättävät enkä ole koskaan kuullut kenenkään vihjailevan elättäjistä, jos molemmat kuitenkin töissä käyvät. Itsekin olen ollut matalapalkkatyössä ja työkaverini mies oli hyvätuloinen johtaja, mutta koskaan hänelle ei kukaan mitenkään erityisemmin elättäjästä kuittaillut. Joskus joku saattoi sanoa jossain muussa asiayhteydessä "selän takana", että heillä on iso talo, kun miehellä on hyvät tulot tms mutta ei koskaan mitenkään pahantahtoisesti vaan toteavasti. 

Sinä käyt kuitenkin töissä ja tulosi kasvavat jossain vaiheessa. Minusta sinun ei pitäisi tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että miehesi tienaa enemmän, ellet esimerkiksi törsää hänen rahojaan turhuuksiin ja leuhki sitten niillä. Jos teette remppaa tai matkoja, nehän ovat yhteisiä asioita, joita mieskin kai haluaa, joten kyse ei ole mistään hyväksikäytöstä tai kuppaamisesta siinäkään mielessä. Tietenkin, jos miestä asia vaivaa, niin siinä tapauksessa asiasta pitäisi puhua. 

Vierailija
5/19 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi opiskella ennen lasten tekemistä itselleen vähintään kohtuullisesti palkattu ammatti. Ihan oikeasti. Näin tein itse ja näin toivon oman tyttäreni joskus aikoinaan tekevän. Onneksi oma äitini oli myös fiksu ja painotti aina koulutuksen sekä itsenäisyyden merkitystä.

Ja joo, tiedän että voi joutua työttömäksi, sairastua tms. Mutta jotenkin tätä palstaa lukemalla vaan syntyy mielikuva, että kaikki naiset olisivat automaattisesti miehiään pienituloisempia ja tavalla tai toisella taloudellisesti riippuvaisia. Oma tuttavapiiri taas koostuu professionaalisista naisista, joilla ei näitä ongelmia ole.

T. Hyvätuloinen nainen (onneksi meitäkin on)

Vierailija
6/19 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kait kummoinen avioliitto, jos huonon omantunnon takia on valmis eroamaan eikä ajattele sitä lasta yhtään. 

Vierailija
7/19 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

100% trollausaloitus

Vierailija
8/19 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elättekö sitten kovinkin leveästi, jos työkaverit tuollaisia kuittailevat? Kyllä ihmiset matalapalkka-aloillakin ihan itse itsensä elättävät enkä ole koskaan kuullut kenenkään vihjailevan elättäjistä, jos molemmat kuitenkin töissä käyvät. Itsekin olen ollut matalapalkkatyössä ja työkaverini mies oli hyvätuloinen johtaja, mutta koskaan hänelle ei kukaan mitenkään erityisemmin elättäjästä kuittaillut. Joskus joku saattoi sanoa jossain muussa asiayhteydessä "selän takana", että heillä on iso talo, kun miehellä on hyvät tulot tms mutta ei koskaan mitenkään pahantahtoisesti vaan toteavasti. 

Sinä käyt kuitenkin töissä ja tulosi kasvavat jossain vaiheessa. Minusta sinun ei pitäisi tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että miehesi tienaa enemmän, ellet esimerkiksi törsää hänen rahojaan turhuuksiin ja leuhki sitten niillä. Jos teette remppaa tai matkoja, nehän ovat yhteisiä asioita, joita mieskin kai haluaa, joten kyse ei ole mistään hyväksikäytöstä tai kuppaamisesta siinäkään mielessä. Tietenkin, jos miestä asia vaivaa, niin siinä tapauksessa asiasta pitäisi puhua. 

Ei todellakaan eletä leveästi. Kummallakin on perusautot, omakotitalo on(mutta sekin rakennettu 80-luvulla ja remontoitu pikku hiljaa, budjetilla). Itse rakastan kierrellä kirppareita ja sisustaa kierrätystavaroilla, samoin vaatteeni ostan pitkälti käytettynä. Epäilen työkaverien tekevän vain omia johtopäätöksiään, tekeväthän he toisistaankin. Naiset.

Ja kyseessä on toinen korkeakoulututkinto, jota opiskelen. Olen siis ollut vielä ennen lasta ihan hyvätuloinen, mutta ko. tutkinnon avulla täältä päin Suomea ei oikein työllisty ja piti aloittaa lisäopiskelut. Minulla on myös kaksi eri ammattitutkintoa, joten kouluttautomuudesta ei ole kyse.

Vierailija
9/19 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidat yksin yhteisen lapsenne ja maksat yksin yhteisen lapsenne kulut?

Onko jokin tietty syy siihen, että mies laiminlyö lastaan?

Vierailija
10/19 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ihan hyvin matkustaa, jos se on miehelle ok. Nuo elättäjäkommentit ovat asiattomia. Voit yhtä hyvin arvostella heidän nenänsä tms vastalahjaksi.

Vierailija
11/19 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan eletä leveästi. Kummallakin on perusautot, omakotitalo on(mutta sekin rakennettu 80-luvulla ja remontoitu pikku hiljaa, budjetilla). Itse rakastan kierrellä kirppareita ja sisustaa kierrätystavaroilla, samoin vaatteeni ostan pitkälti käytettynä. Epäilen työkaverien tekevän vain omia johtopäätöksiään, tekeväthän he toisistaankin. Naiset.

Ja kyseessä on toinen korkeakoulututkinto, jota opiskelen. Olen siis ollut vielä ennen lasta ihan hyvätuloinen, mutta ko. tutkinnon avulla täältä päin Suomea ei oikein työllisty ja piti aloittaa lisäopiskelut. Minulla on myös kaksi eri ammattitutkintoa, joten kouluttautomuudesta ei ole kyse.

"Epäilen työkaverien tekevän vain omia johtopäätöksiään, tekeväthän he toisistaankin. Naiset."

Palstamiehen tekstiä. Toivottavasti yksikään nainen ei kirjoita mitään noin alkeellista naisista.

Vierailija
12/19 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trollaus on syynä siihen. 

Vierailija
13/19 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tähän ketjuun kirjoitettu viesti "julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen"?

Onkohan kyse siitä, että ei saa kertoa sitä tosiasiaa, että entiseen aikaan miehen kuului elättää perhe. Jo kivikaudella mies metsästi ja hankki ruokaa, nainen pysytteli kotipiirissä lapsineen. Siksi miehen palkassa piti  olla ns m'nalisä, vielä 1970-luvulla. Eikä siitä ole edes sataa vuotta, kun naisen päätehtävä oli saada aikaan jälkeläisiä ja huolehtia niistä muuallakin kuin n'tsivaltakunnassa.

* yritin nyt tästä viestistä jättää pois kaikki ne sanat, jotka veivät edellisen sensuuriin.

Ap:n kohdalla on kyse valinnoista. Eräät ne eivät suostu millään eroamaan miehestään, vaikka oikeus jo määrää lähestymiskieltoa pahoinpitelyjen vuoksi, ja tämä arkailee tuloeron vuoksi. Hänen äidilleen ja varsinkin isoäidilleen olisi ollut itsestään selvää, että mies elättää vaimonsa. Muinoin ei naimisissa oleva nainen saanut edes käydä joissakin töissä. Sitä en nyt muista, mitä ne työt olivat, mutta olipa eräskin valtion virassa oleva nainen salannut naimisiin menonsa, jotta ei olisi joutunut eroamaan.

Vierailija
14/19 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Teksti on palstamiehen kirjoittama.

Vierailija
15/19 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän ei ole trolli vaan ihan elämää.

Mies ei laiminlyö vaan palkan eteen pitää tehdä työtä ja hän on paljon matkojen takia pois kotoa.

Vierailija
16/19 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän ei ole trolli vaan ihan elämää.

Mies ei laiminlyö vaan palkan eteen pitää tehdä työtä ja hän on paljon matkojen takia pois kotoa.

Täysin perus trolli vastakkaisasetteluineen. 

Vierailija
17/19 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Epäilen työkaverien tekevän vain omia johtopäätöksiään, tekeväthän he toisistaankin. Naiset."

Palstamiehen tekstiä. Toivottavasti yksikään nainen ei kirjoita mitään noin alkeellista naisista.

Sama tuli minulle mieleen tuosta kohdasta. Ja aloituksessakin häiritsi tuo "sohaisen nyt muurahaispesää". Miten tuo nyt sohaisee yhtään mitään kenenkään muun kuin palstamiehen mielestä? Ihminen kertoo omasta tilanteestaan, jossa ei ole mitään kyseenalaista tai ihmeellistä. 

Vierailija
18/19 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kait kummoinen avioliitto, jos huonon omantunnon takia on valmis eroamaan eikä ajattele sitä lasta yhtään. 

Omatunto? Aika erikoista käyttää tuota käsitettä tässä yhteydessä? Aloittaja tarkoittanee sitä, että hän kokee jollakin tavalla käyttävänsä miestä hyväksi.

Tätä se tasa-arvo teettää ...

On kuitenkin edelleen olemassa avioliittolaki, jota sovelletaan usein myös avoliittoihin silloin, kun on yhteinen lapsi. Lain mukaan kumpikin puoliso on velvollinen osallistumaan perheen - johon kuuluu myös puoliso - elatukseen kykyjensä mukaan. Laissa pitäisi olla vielä erikseen pykälä, joka kieltäisi erilaisen elintason perheen sisällä.

Vierailija
19/19 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo joo, kyllä on nyt huono omatunto, kun lapsenkin hoidat ihan yksin ja kaikki hänen kulunsa vaatetuksineen ja harrastuksineen. Ei nyt oikein iske tämä aloitus.