Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolmas on liikaa ystävyyssuhteissakin

Vierailija
04.01.2020 |

Teinillämme on ollut hyvä ystävyyssuhde ikätoveriinsa muutaman vuoden. Olemme olleet todella onnellisia tästä ystävyydestä, koska siinä kaverukset ovat olleet tasavertaisia keskenään eikä mitään vallankäyttöä suuntaan eikä toiseen ole ollut nähtävissä. Mutta nyt ystävyyttä on ryhtynyt sekoittamaan kaverusten ikätoveri, joka on manipuloinut vahvatahtoisena persoonana teinimme kaverin kiusaamaan kanssaan teiniämme.

Tämä on tapahtunut niin nopeasti, että tähän ei ole ollut edes mahdollista reagoida ajoissa. Teinimme suree hyvän ystävän menetystä, mutta itse olen sitä mieltä, että oikea ystävä ei ole manipuloitavissa kenenkään toimesta eikä myöskään kiusaa/hylkää ystäväänsä.

Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta tilanteesta tai neuvoja, mitä tekisit, jos tällainen tilanne olisi perheessänne?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin meidän työpaikalla. Kyse on vaan aikuisista ihmisistä.

Vierailija
2/18 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vetäydyn aina syrjään sieltä, missä on pariton luku ihmisiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on elämää, olet ihan oikeassa. Tyttöä sattuu, mutta voit vaan olla tukena. Ja sanoa että naisten väliset kaverisuhteet on usein tuollaisia, kolmas ei onnistu, joku aina kieroilee. Opeta pärjäämään yksin ja pitämään kaverit pinnallisempina läheisin. Sydänystävyys vaikeaa

Vierailija
4/18 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että pärjää yksinkin, kavereita tulee ja menee

Vierailija
5/18 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan hyviä kokemuksia kolmen kaveruksen kimpasta ja samoin tyttärelläni. Pojilla nämä nyt eivät ongelmia kai olekaan. Riippuu luonteista hyvin pitkään, samantyyppiset ja ei-niin-vahvatahtoiset ihmiset yleensä pystyvät toimimaan muutenkin kuinpariskuntina. Ripaus empatiaa joukkoon, niin hyvä tulee. Mutta mikäli ystävä on myrkyttäjä, niin eihän siitä sitten muuta kuin adios amigos.

Vierailija
6/18 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteistanne! Itse mietin, että olisiko tässä tilanteessa tarpeen ottaa yhteyttä näiden kavereiden vanhempiin? Vai pahentaako se tilannetta entisestään?

Ap

Vierailija
7/18 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Draamat kuuluvat oleellisena osana teinityttöjen ihmissuhdetaitojen opetteluun. Ei niiltä varmaankaan yksikään tyttö tai nuori nainen säästy. Teinit toimivat usein hyvinkin julmasti, mutta täytyy muistaa että että he vielä opettelevat empatiataitoja, moraalista lujuutta, kommunikointia, tunteiden hallintaa ja testaavat vallankäytön mekanismeja ja sosiaalista hierarkiaa. Ole tukena, osoita esimerkilläsi empatiaa, hyväksymistä ja positiivista vahvistusta. Älä tuomitse toisia teinejä.

Nuoruuden kuohujen mentyä naiset osaavat olla lojaaleja ystäviä, kolmisinkin.

Itse uskon, että miehiltä jää jotakin todella oleellista ihmissuhdetaidoissa oppimatta, koska he yleensä pyörivät nuorina vain porukoissa ja nämä syväanalyysit jäävät käymättä.

Vierailija
8/18 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteistanne! Itse mietin, että olisiko tässä tilanteessa tarpeen ottaa yhteyttä näiden kavereiden vanhempiin? Vai pahentaako se tilannetta entisestään?

Ap

Kiusaaminen on siis ok teidän mielestänne? Kolmen alapeukun perusteella päättelin.....

Ap

Vierailija
9/18 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiusaaminen ok. Mutta minkä ikäisiä nämä teinit on? Sekin määrittää, kuinka asiaan tulee suhtautua.

Vierailija
10/18 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on elämää, olet ihan oikeassa. Tyttöä sattuu, mutta voit vaan olla tukena. Ja sanoa että naisten väliset kaverisuhteet on usein tuollaisia, kolmas ei onnistu, joku aina kieroilee. Opeta pärjäämään yksin ja pitämään kaverit pinnallisempina läheisin. Sydänystävyys vaikeaa

Minulla oli teininä kaksi parasta kaveria, joiden kanssa olimme tiivis kolmikko, kunnes opinnot erottivat. Kyse on luonteista ei lukumäärästä. 

Vierailija
11/18 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset.

Miespuolisten kaverien kanssa ei yhtä paljon selkäänpuukotuksia

Vierailija
12/18 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kiusaaminen ok. Mutta minkä ikäisiä nämä teinit on? Sekin määrittää, kuinka asiaan tulee suhtautua.

Teinit ovat 13-vuotiaita.

Ap

Vierailija
13/18 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinit ovat 13-vuotiaita.

Ap

Pahin ikä. Ne voi olla ihan kamalia toisilleen.

Vierailija
14/18 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset.

Ehdottomasti. Kannattaa teinille opettaa, että miehet ovat parempia kuin naiset. Aina.

Vierailija
15/18 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset.

Ehdottomasti. Kannattaa teinille opettaa, että miehet ovat parempia kuin naiset. Aina.

Tämä oli siis sarkasmia, jos joku ei ymmärtänyt. Mua vaan aina ihmetyttää naiset, jotka polkevat omaa sukupuoltaan.

Vierailija
16/18 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana päädyin jostain syystä aina osaksi kolmen hengen kaveriporukoita. Ja aina itselleni tuli näissä ennemmin tai myöhemmin olo, etten sopeudu joukkoon ja olen porukassa ylimääräinen - vaikka kaverini eivät ehkä ajatelleet niin. Toisaalta luulen, että sama fiilis olisi voinut tulla myös silloin, jos ihmisiä olisi ollut enemmän.

Vierailija
17/18 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo puuttuminen on kaksiteräinen miekka, se voi auttaa tai sitten syöstä tyttären näiden kahden silmissä lopulliseen turmioon. Mikäli tuntisin hyvin vanhan kaverin äidin voisin jutella rakentavassa hengessä, että tietääkö hän, mikä on muuttunut, kun kaveruus on katkolla. Tärkeintä on tukea tyttöäsi ja kannustaa häntä etsimään uusia kavereita ja myös oppia olemaan yksin.

Vierailija
18/18 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo puuttuminen on kaksiteräinen miekka, se voi auttaa tai sitten syöstä tyttären näiden kahden silmissä lopulliseen turmioon. Mikäli tuntisin hyvin vanhan kaverin äidin voisin jutella rakentavassa hengessä, että tietääkö hän, mikä on muuttunut, kun kaveruus on katkolla. Tärkeintä on tukea tyttöäsi ja kannustaa häntä etsimään uusia kavereita ja myös oppia olemaan yksin.

Kiitos kommentistasi! Juuri näin olen itsekin ajatellut, koska tunnen molempien vanhemmat. En todellakaan halua pahentaa kiusaamistilannetta, joten rakentavassa hengessä keskusteleminen on paras vaihtoehto.