Peruna vai perna - kumpi on siis oikein?
Kommentit (43)
Perna on vaan jonkun vitsiniekan oma väännös perunasta. Peruna ja perunoita on oikein. Perna taas on sisäelin.
Vierailija kirjoitti:
Perna on vaan jonkun vitsiniekan oma väännös perunasta. Peruna ja perunoita on oikein. Perna taas on sisäelin.
Olen ainakin Pohjanmaalla kuullut vanhojen (1900-luvun alussa syntyneiden) ihmisten kutsuvan syötäviä kasvinmukuloita pernoiksi. Ilman mitään vitsiniekkailua.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat ovat oikein.
Miksi alapeukkuja. Molemmat ovat oikein, mutta tarkoittavat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ainakin Pohjanmaalla kuullut vanhojen (1900-luvun alussa syntyneiden) ihmisten kutsuvan syötäviä kasvinmukuloita pernoiksi. Ilman mitään vitsiniekkailua.
Se on murretta, jos sanoo perna ja tarkoittaa perunaa. Suomen kirjakielellä se syötäväon peruna, sisäelin perna.
Perna tietenkin. Vaikka ei ihan elintärkeä sisäelin olekaan niin on silläkin tehtävänsä.
Googletuksen perusteella perna on kai yleisestikin käytetty muoto, varsinkin ennen ollut sitä, mutta nykyäänkin. Ei mitenkään automaattisesti väärin, kaiketi.
Perna on perunan synonyymi. Aina pitää näsäviisaan teinin ruveta räkättämään kun ei tätä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen niin vanha ja kiertänyt maata sen verran, että olen tavannut pernoja syöviä ihmisiä. Ja niitä maassa kasvavia mukuloita tarkoittivat. Tuskin vanha kansa kovin tarkkaan sisäelinten nimiä tunsi. Pernalla ei ollut mitään merkitystä toisin kuin maksalla ja sydämellä, jotka teuraseläimistä ja riistasta syötiin.
Puhutaan potuista, niin säästytään tältäkin ongelmalta.
Tuntuu herätäävän paljon keskustelua ja mielipiteitä, joten ratkaistaan asia kyselyllä.