Pelottaa, että suomalainen kirjakauppa menee konkkaan
Minun lempikauppani!
Sain joululahjaksi lahjakortin kirjakauppaan ja aloin etsimään kirjalistaltani kirjoja joita käydä sieltä ostamassa... Kaupasta löytyi n. 2/20 fyysistä haluamaani kirjaa, e-kirjoina kyllä löytyi miltein kaikki. Esim. Edes Arto Paasilinnan hurmaavaa joukkoitsemurhaa ei löytynyt.
Kumpaa sinä luet, e-kirjaa vai fyysistä? Itse en yksinkertaisesti pysty keskittymään e-kirjaan. Sama kun lukisi jotain vauvapalstaa sivusilmällä ja ajatus pyörii jossain ihan muualla.
Kommentit (46)
Niin ja 34:lle:
Minä olen 41 tuossa ylläää ja sinun käisesi 53 ja luen yksinomaan e-kirjoja.
Se sopii minulle omista syistäni. Sinulle ei mikä on sivan yhtä ok. Mutta ei se ole mitenkään iästä kiinni etkä sinäkään ole mikään vanha. Ja odotappas mikäli itsellesi tulee näköongelmia niin ne kooltaan ja kaikin puolin muutoinkin säädettävät fontit ovat melko upea juttu. Kipeille käsille ja hartioille kevyet lukijat. Kulkukyvyttömälle tai muista kulkuvaikeuksista kärsivälle kätevin saada kaikki muutamassa sekunnissa käsille tarvitsematta noutaa mitään postista tai odottelematta ja maksamatta kuljetuksista. Eikä painos ole koskaan väärä tai loppu. Menet vaikka mökille, sukulaisiin, lomalle, viikonlopuksi johonkin, sairaalaan niin kirjat seuraavat perässä käsilaukussa. Jopa pelkässä kännykässä.
Se on aivan sama mikä sopii parhaiten kunhan jokin kullekin sopiva löytyy.
Fyysisiä kirjoja luen ja hankin jatkuvasti, mutta suomalaisesta kirjakaupasta lähinnä vain silloin kun siellä on isot alennusmyynnit. Melko kapea valikoima ja normihinnat aika suolaisia. Amazonin postikulujen nousun ja tullimaksujen korotusten jälkeen adlibris.com on viimeiset 10 vuotta ollut ensisijainen kirjojen ostopaikka edullisten/kohtuullisten hintojen, laajan valikoiman ja ilmaisten toimituskulujen takia.
Huolissani olen kyllä suomalaisten lukuinnosta. Omalla paikkakunnallai viime vuonna katosi kaksi alennuskirjakauppaa lyhyen ajan sisään, hinnat niissä oli todella lukijaystävällisiä ja kirjavalikoima ihan kivan laaja kokoelma enimmäkseen muutaman vuoden vanhoja kustantajien loppueriä. Kymmeniä ellei satoja kirjoja tuli niistä hankittua. Suomalaisen kirjakaupan 2 myyntipistettä taitaa olla kotikaupunkini viimeiset kivijalkakirjakaupat :(
e-kirjat joltain tabilta tai kännykältä luettuna ei nappaa yhtään, vaikka satoja pdf-kirjoja jemmassa onkin. SIlmät vaan rasittuu taustavalaistuilta näytöiltä tihrustaessa ja usein myös laukaisee migreenin.
Jos e-kirjat kiinnostaa esim pdf-muodossa niin archive.org on hyvä lähde haeskella ilmaista lueskeltavaa vanhempaa kirjallisuutta ja skannattuja lehtiä ym. Suomenkielellä ei juuri löydy mutta valtakielistä kirjallisuutta senkin edestä laidasta laitaan, eri formaateissa myös.
Voi olla, että menee. Ostan aika paljon kirjoja, mutta Suomalaisesta en ole löytänyt mitään pitkään aikaan, vaikka olen kyllä käynyt myymälässä. Noin vuosi sitten tilasin sinne yhden kirjan netin kautta kun oli halvempi kuin muualla. Enemmän siellä tosiaan on muuta krääsää kuin kirjoja ja ne kirjat ylihintaisia.
Jotenkin on vaikeaa tänä päivänä tilata kirjoja. Amazonista, sekä UK että jenkki ja saksalaisesta on negatiivisia kokemuksia jo parin vuoden ajalta. Amazon on muutenkin mennyt alaspäin niistä ajoista kun se oli kirjakauppa eikä koko maailman tavaratalo. Sieltä tilatessa kirjat ovat niin monta kertaa olleet ihan kamalassa kunnossa saapuessaan, että en uskalla tilata enää. Muutamaan kertaan on hyvitetty jälkikäteen joitan prosentteja hinnasta ja pari kertaa koko tuote ja muutaman kerran myös lähetetty kokonaan uudet tilalle. Kirjoissa on ollut repeämiä ja naarmuja, ne ovat olleet todella likaisia ja pölyisiä eikä millään uutta vastaavassa kunnossa. Uskon että he lähettävät asiakaspalautuksia asiakkaille uusina tuotteina nykyään- muuta selitystä tälle en keksi. Pakkaus on nykyään myös aika heppinen ja sivuista auki. Kerran postista ilmoitettiin että se "laatikko" oli hajonnut käsiin kulketuksessa. Ennen ei ollut näin, vaan aina pystyi luottamaan että tilaus tulee hyvässä kunnossa perille.
Book Depositorysta ja Adlibrikseltä olen myös tilannut ja niistä vaihtelevia kokemuksia. Adlibris toimitus kestää ja kestää ja joskus tilaamaasi tuotetta ei voida ollenkaan toimittaa, vaikka tilaus on mennyt läpi. Aina täytyy varautua odottamaan kirjaa ainakin kuukauden verran, vaikka lupailisivat muutaman arkipäivän toimitusta.. Mutta sieltä toimitetut kirjat ovat sentään aina olleet priimakunnossa. Book Depository (amazonin omistuksessa) toimitus yleensä myös kestää ja he toimittavat yleensä kirjat yksi kerrallaan, vaikka kaikki olisi tilattu samalla kertaa, mikä on epäekologista ja ärsyttävää. Joskus on tullut maanantaina yksi, tiistaina toinen ja keskiviikkona kolmas.
Jos joillain on suositella hyvää kirjakauppaa netissä tai myymälää, jossa myydään ensisijaisesti kirjoja ja on hyvä valikoima, laittakaa suosituksia kehiin!
Mulle adlibris.com :sta tilaamani kirjat ovat poikkeuksetta aina tulleet perille, yleensä viikon parin sisään. Joskus on mennyt kauemmin yleensä siksi että kustantajan painos on loppunut ja on odotettu uutta painosta tai sitten haalittu jostain muualta se kirja. Niistä on tullut erikseen viesti haluanko peruuttaa tilaauksen vai odottaa pidempään. Olisikohan kerran käynyt niin että tilaamani kirja oli totaalisen loppunut eikä uudesta painoksesta ollut tietoa. Satojen kirjojen tilausotannalla ihan hyvät kokemukset. Amazonista tilaaminen kestää huomattavasti kauemmin ja viivettä ja lisäkustannuksia tulee suomen postitullin käsittelystä, ei kannata enää juuri usa :sta tilata kirjojakaan. eBay on tietysti yksi hyvä paikka mistä joskus bongailee hyviä löytöjä. eBayssa on kuitenkin yksi etenkin harrastekirjoihin liittyvä ikävä trendi ollut jo monta vuotta; kirjat joiden painokset on jo loppunut ja joista on jonkunlainen kysyntä tiettujen atikvariaattien mielestä hinnoitellaan ihan poskettomiksi jopa useita satoja euroja tai dollareita, siellä ne kirjat sitten vuosikausia roikkuu ostamattomina, pätee toki moniin muihinkin artikkeleihin.
Mä pystyn paremmin keskittymään e-kirjoihin kuin paperisiin. Siis jos luen puhelimesta, tietokoneella on liikaa muuta. Puhelimen pienellä näytöllä ei näy mitään ylimääräistä, enkä pidä mitään turhia notifikaatioita päällä. Vain teksti eikä mitään ylimääräistä. Puhelimessa kirja on aina mukana. T. ADHD-tapaus
Kaikki nämä ovat ihan ns oikeita kirjoja.
Selaimessa lukenut? 🤔
Minä luen Amazonin Kindle-lukijasta tai tablettiin tai puhelimeen ladatulla kindle-sovelluksella. Sen helpompaa ei ole eikä siinä ole mitään vaikeuksia. Ei tarvitse osata mitään paitsi enkkua. Viljalti ilmaisia ja 0.99 tai 2.99 tai 4.99 tasoisia.
Pitää vain tehdä tili, antaa kortin numero, tietää ladata Play - kaupasta luuriin Amazon Kindle. Siinä on tosi hyvät säädöt, fontit ym. Itse Kindle-lukijan olen itse ostanut Saksasta Amazon piste de. Niille joita saksankieli risoo, käyttöliittymän saa klikattua englamniksi. 40€ ostoksista ei edes postareita saati tullia. Kannattaa ostaa jokin vedenpitävä mikäli varaa. Ja 3 tai 4g wifin lisäksi jos varaa ja kunnon kannet. Sen verkkoyhteyden kautta lataaminen ei edes maksa. Tuotakaan en kyllä tarvitse oikeasti. Yleensä luen Samsungilla.
Luulisin niitä lukusovelluksia olevan muitakin mutten ole viitsinyt perehtyä koska kaikki käy kindle-systeemin kautta kuin silkkiä vain. Se on lapsellisen helppo. Ei tarvitse osata yhtään mitään - paitsi jos saa tiedostoja kirjailijoilta tai jostain kuten Profilic Worksin sovelluksesta ja vastaavista tai ostaa muussa muodossa kuin mobi-tiedostona/ muualta kuin Amazonista ja tahtoo lukea edellämainituissa Amazonin jutuissa. Sekin onnistuu.
Jos ostaa jonkin kustantamon sivulta kannattaa valita mobina ja lähettää omaan mailiin ja ensinnäkin säilöä kansioon talteen. Sen mobin (tai muun soveltuvan tiedoston) jos lähettää omaan kindle email -osoitteeseen, se on vähän ajan kuluttua luettavissa kaikista omista kindlejä lukevista laitteista /sovelluksista. Mikäli on ostanut tai saanut jonkin muun tiedostomuodon kuin mobin, kirjoitetaan perille itseltä lähettäessä mailiin otsikkoriville convert. Kindle osoitteeseen lähettäessä lähettävän osoitteen tulee olla listattuna sallittuihin lähettäjiin Amazon tilin asetuksissa. Joskus kustantamon sivultakin voi lähwttää suoraan mutta silloin se lähettävä osoite tulee olla hyvksyttynä sitä ennen.
Eli noilla voidan lukea sekä sen systeemin että muiden. Systeemin omien käytössä ei tarvitse ymmärtää edellämainituista yhtään mitään.
Klikkaa nettikaupassa, menee sovellukseen, tarvitessa painaa update, ja kirja on luettavissa. Ne ovat pilvessä tallessa myös. Niitä voi lukea usealta laitteelta sen mukaan missä virtaa ja mikä mukana.
Bussissa, odotushuoneessa, kahvilla, vedenpitävästä kindlestä vaikka vaahtokylvyssä.
En minäkään osaisi näitä täkäläisten palveluntarjoajien juttuja eikä niillä ole valikoimaa ja hinnat kauheat.