Haluaisitko OK-taloon avokeittiön val erillisen?
Jos leikitään että saisit ilmaiseksi kohtuuhintaisen
-keskitasoisen (300ke) talon lahjana, niin että et saisi päättää mitään muuta kuin keittiön tyypin, niin ottaisitko siihen avokeittiön vai erilliskeittiön? Kummassakin tapauksessa tila olisi 47 neliötä eli joko kokonaan tupkeittiönä, tai 20m2 erilliskeittiö, 26m2 olkkari.
Olen ns ammattirakennuttaja ja kohde alkamassa. Keittiösuunnittelija sanoi että parhaiten menee kaupaksi avokeittiö, varsinkin perheille. Olen itse ”vanhan kansan” ihminen ja en oikein osaa suhtautua.
Miten on?
Kommentit (123)
Erillinen keittiö. Normaalissa arjessa ei mulla ole mitään käyttöä sille että "pystyy viihdyttään ja osallistuun keskusteluihin kokatessa". Enemmän mulla olisi käyttöä sille ruuanlaitosta ja keittiön koneista lähtevän melun blokkaamiseen tarkoitetusta seinästä.
Ehdottomasti avokeittiö on nykyaikaa. Jos haluaa vähän erilleen, niin esimerkiksi osittain seinä oh:n ja keittiön väliin siihen kylmälaitteet tai saareke korkeammalla seinäkkeellä. Hyvä liesituuletin, niin ei hajut häiritse.
Erillinen tai puolierillinen eli jotenkin kulman takana piilossa olohuoneesta, ruokapöytä voi olla samassa tilassa olohuoneen huoneessa.
Jotenkin avokeittiö tuntuu halvalta ratkaisulta; sellainen korkea kodinkoneseinä taustalla ja sitten olohuone kuin montussa. Levoton tila.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaisissa sisustus- / remppaohjelmissa on toiveena "open concept", eli oh, k ja rt samoissa. Itselläkin tällainen ratkaisu, tosin kaiken keskellä "tilanjakajana" takka. Hyvä juttu on. Ei ainakaan meillä mikään kokatessa olohuonepuolelle roisku! Paistamisen käryt häviävät liesikuvun kautta pois. Mielelläni katselen oh:n sohvalta myös hienoa keittiön puolta. :)
Hyväksyn täysin myös erillisen keittiön, eikä tämä avoin malli ole mikään Must Have -juttu. Mutta tykkään tästä kyllä!
Ulkomaisissa ohjelmissa avataa usein sokkelomaisia pieniä tiloja.
Meillä keittiöön mahtuu helposti 8 hengen ruokapöytä ja lisäksi myös sellainen sohvatyyppinen penkki ikkunan eteen, jos sellaisen haluaisi.
Olohuone on vielä isompi.
Ottaisin erillisen. Mutta muuntaisin sen puoli-avokeittiöksi, eli ovi pois ja pelkkä oviaukko jää jäljelle. Ei ole täysin avoin, mutta ei myöskään täysin suljettu.
Mä haluaisin ehdottomasti erillisen keittiön. Minkä kokoinen olohuone tällöin olisi?
Sellainen puolierillinen on hyvä. Näissä monissa uusissa asunnoissa näyttää olevan yksi olohuoneen puoli keittiötä - olkkari ei musta ole viihtyisän näköinen niin. Meillä ei ole mitään suljettavaa ovea kettiön, eteisen ja olohuoneen välillä, välisenä ja sinänsä näköyhteys olkkariin on, mutta se on kuitenkin erillään. Hyvä näin.
Vain köyhillä on avokeittiöitä.
Näin on aina ollut, siitä vain on koitettu tehdä "trendikästä".
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti avokeittiö on nykyaikaa. Jos haluaa vähän erilleen, niin esimerkiksi osittain seinä oh:n ja keittiön väliin siihen kylmälaitteet tai saareke korkeammalla seinäkkeellä. Hyvä liesituuletin, niin ei hajut häiritse.
Ap tässä, keittiön ja oh:n väliin tulisi 180x90 saareke. Jos tulisi erilliset huoneet niin saareke jää pois.
Rahamielessä avokeittiö on kalliimpi. Eli ei ole kyse nyt siitä että mahdollsimman halvalla. Kyse on siitä että pitäisi olla mahdollisimman myyvä.
Hämmentävää että näin paljon on erilliskeittiöiden kannattajia. Keittiökauppiaan mukaan liki kaikki myynti on nyt avokeittiötä.
Puoliavo. Tila hyvin avaraa, mutta jaettu hieman esim. takalla tai kuten meillä, muutamalla portaalla. Olohuone on siis hieman eri tasossa ja siten tiskit eivät näy sohvalle, mutta sekä olkkari että keittiö tuntuvat avarilta kun ei ole seinää ja juttelemaan pystyy vaikka toinen on keittiössä ja toinen olohuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Mun keittö makso 20 ke, koko talo 450ke.
Köyhiä vissiin ollaan
Ihmiset ostaa niitä avokeittiöllisiä kämppiä, koska muita on niin vähän tarjolla. Siksi tekisin erilliskeittiön, olis taatusti myyntivaltti.
Vierailija kirjoitti:
Erilliskeittiön ehdottomasti.
Olen asunut avokeittiöllisessä ja nyt on erilliskeittiö.
Avokeittiön omistajat eivät tule ajatelleeksi ruokaroiskeita. Ne lentävät kiitettävän kauas, kun ei ole seiniä edessä. itse ainakin koen, että siivoamisen kanssa pääsen helpommalla näin. Samalla avokeittiössä häiritsi aina se, että joka paikkaan näkyin keittiökoneet ja jos sitten oli vaikka isompaa astiaa kuivumassa tiskipöydällä: esim. uunipellit yms. Meillä tykätään erilliskeittiöstä siksikin, että aamunvirkut voivat laittaa ovenkiinni eikä tarvitse hipsutella hiljaa ja välttää ääniä: voivat rauhassa istua aamiaispöydän ääressä, jutella aamujutut, katsoa aamun uutiset tai kuunnella radiota eikä kukaan häiriinny.
Nämä kaikki tosiaan on makuasioita ja sanoisin, että suurin osa varmaan haluaisi avokeittiön, koska sitä onbrändätty niin tehokkaasti, mutta sitten on erilliskeittiöistäkin tykkäävä ryhmä.
Samoista syistä minäkin ehkä ottaisin erilliskeittiön. Läheiseni asuu perheineen rintamamiestalossa, ja heillä on erikseen hyvän kokoinen keittiö ja vieressä erillinen ruokailuhuone. Ovi tosin on muistaakseni otettu pois.
Tykkään siitä vanhan ajan tunnelmasta, kun on erillinen keittiö. Siinä auttaa, että keittiö tosiaan on tilava (on tilaa ruokapöydällekin) ja siellä on vähintään yksi ikkuna.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhiä vissiin ollaan
Verrattuna meihin niin näköjään.
No siksi sitä avoa myydään kun kaikki on sitä! Näytä uudiskohde erillisellä keittiöllä, joo, ei kauheasti löydy. Tämä muotijuttu tulee kohta tiensä päähän ja kaikki tajuavat yhtäkkiä miten kätevä on erillinen keittiö 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhiä vissiin ollaanVerrattuna meihin niin näköjään.
Köyhät asuu 20m2 neukkukuutioissa.
Mun yksi kriteeri asuntoa (tässä tapauksessa rivari) oli ehdottomasti erillinen keittiö. En halua kokkailla olohuoneen nurkassa vaan saan rauhassa käryttää ja kolistella keittiössä. Käytiin katsomassa myös avokeittiömallin asuntoja niin en tykännyt. Jos joskus oma talo niin sinnekin ehdottomasti erillinen keittiö. Avokeittiö on tarkoitettu ihmisille jotka ei kauheasti kotona kokkaa! Ja oon vähä reilu kolmekymppinen joten ei oo ikäkysymys.
Avokeittiö. Tämä on nyt 3. talomme ja tässäkin avointa tilaa. Ja nyt olen jo 60 v joten ei ole edes ikäkysymys:)
Ensimmäisessä oh-keittiö oli täysin avoin 56m2
Toisessa keittiö oli 2 porrasta alempana ja yhdessä kohdassa seinän pätkä kylmäkalusteille, täysi näkyvyys silti. Tilaa yht 70 m2
Nyt keittiön ja oh:n erottaa 2 puoleinen takka keskellä tilaa. Keittiö-oh-ruokailutila yht 54 m2
Tiskikone on tosi hiljainen, välillä pitää ihan tarkistaa onko päällä. Tiski ei häiritse sillä saarekkeelle ja tiskipöydälle ei näy suoraan eikä meitä muutenkaan häiritse. Tiskit on tosi nopea laittaa koneeseen vaikka kesken illan. Kerran kuukaudessa ruokavieraita joille tämä on ok:)
Meillä on ns. puolierillinen, eli ovea ei ole, mutta keittiö on silti selkeästi eri tilassa. Pidän tästä enemmän kuin entisestä avokeittiöstä. Keittiön hajut/tuoksut eivät leviä koko asuntoon, ovetonkin keittiö erillään osastoi melua (tiskikone, vedenkeitin, liesi, yleiskoneesta puhumattakaan), keittiön ajoittainen väistämätön sotku ei "pilaa" tunnelmaa koko olohuoneessa. Minusta on kiva, että kun ollaan kutsuttu ihmisiä illanviettoon, niin kaikki eivät tuijota suoraan ruokapöydästä tiskivuoriin (ja joo, on tiskikone ja sitä käytetäänkin, mutta aina sen käyttöä ei pysty niin 100 % optimoimaan, ettei ikinä pöydille kertyisi mitään tiskiä).
Jos tilaa on paljon, on minun (40-vuotiaan perheenäidin, okt-asukkaan) mielestäni erillinen keittiö aikamoista luksusta nykyään. Sen lisäksi pitäisi olla kyllä vielä erillinen ruokailutila vieraita ja juhlia sekä parempia päivällisiä varten tai sitten niin iso olohuone, että sinne saa suuren pöytäryhmän.
Moni nykykoti on akustisesti kurja, kun avointa tilaa on niin paljon. Missään ei voi jutella tai kolistella ilman että joka paikkaan kuuluu äänet. Lisäksi en tykkää jos kokkailujen jäljet näkyvät ruokapöytään silloin kun on vieraita. Ja vaikka on kuinka hyvä liesituuletin, esim. kalan paistamisen haju kyllä leviää asuntoon jos ei ovia saa kiinni.
Laittaisin ehkä mieluiten vähän kompaktimman keittiön, johon mahtuu arkiruokailu- ja aamiaispöytäryhmä, ja sitten vaikka keittiön ja olohuoneen väliin kunnon ruokailutilan (+kirjaston) jossa istua iltaa vieraiden kanssa.