Työttömien/tuilla elävien tuetut kylpylälomat!
Kyllä vituttaa kuunnella, kun lähipiirissä peräti kaksi perhettä sai tuollaisen vajaan viikon täysihoitoloman kylpylään ilmaiseksi. Samaan aikaan omassa, työssäkäyvässä perheessäni, lasketaan euroja että päästäisiin töihin ja saataisiin päivähoitomaksut maksettua. :( Ei olla lomailtu viittä päivää kylpylässä, eikä lomailla- vaikka varaa siihen joskus jollain ihmeen keinolla olisikin (ei ole!), ei töistä saisi helpolla lomaa tähän aikaan vuodesta.
Vittu mitä paskaa.
Kommentit (30)
Kun meidän lapset olivat pieniä, päästiin aina tuetulle kylpylälomalle, kun sitä haettiin. Itse olin kotiäiti ja pätkätyöläinen, mies keskituloinen vakituisessa virassa. Omavastuuosuus maksettiin itse. Mitään muita tukia me ei saatu kuin lapsilisät ja kotihoidontuki. Kun pääsin vakituiseen työhön, ei enää lomia haettu.
Vierailija kirjoitti:
2, omavastuun voi saada Kelalta/sossusta eli se siitä.
Pienipalkkaisille ei juuri tuettuja lomia ole tietääkseni. Työttömille tai sossun eläteille kylläkin.
Onpa ihme, että pienipalkkainenkin voi saada tttukea ja muita etuuksia. Jaksatkin jauhaa tästä asiasta vuodesta toiseen.
Jos olette tosiaan niin köyhiä kuin kuvaat, niin todellakin voitte päästä kyseiselle lomalle itsekin. Kriteerinä ei ole (nimenomaiset työttömien lomat poislukien) työttömyys, vaan taloudelliset/sosiaaliset/terveydelliset syyt. Ei tarvitse olla edes köyhä, esimerkiksi adoptioperheet ovat harvoin köyhiä mutta samassa tuettujen lomien poolissa on myös joitakin erityisesti heille tarkoitettuja lomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se ongelma onkin. Palkat täyspäiväisestä työstä on nykyään niin onnettomia että kannattavampaa olisi olla työtön, varsinkin kun taloudessa on lapsia. Työssäkäyvä raataa muutaman euron eteen ja maksaa kaiken, kun loinen saa lomatkin tekemättä mitään. Työssäkäyvällä ei ole lomiin varaa.
Niin samaa mieltä, kun lapset oli pieniä, loikoilimme tukien varassa, he kävivät päivähoidossa, minulla oli aikaa laittaa terveellistä ruokaa, ja elämä oli hauskaa ja stressitöntä. Nyt kun jouduin lähtemään töihin, onneton erehdyin opiskelemaan lähihoitajaksi, elämä on paljon tiukempaa, vuokrat pitää maksaa yksin, ja lukioikäisistä en saa tukia. Yh kylläkin oon. Oon miettiny, että pitäskö jäädä tästä paska duunista pois. Kun hermot menee lopullisesti ja nuorin koululainen oireilee, kun äitiä ei näy kotona,muuta kuin rätti väsyneenä.
Onneksi ei tarjottu lähärin koulutusta kun selkä paskana. Voisitko hakee jtn työtä ohjaajana tai vaihtaa esim; hammashoitoon?
Töitä olisi vain ma-pe ja päivävuoro.
Kuka haluaa viikoksi uimahalliin?
Jos pääsisin lasten kanssa tuollaiselle, niin omavastuu olisi 120 e + matkat. Ei mulla mitenkään olisi varaa niihin, enkä kyllä oo mistään saanut sellaista tietoa, että Kela maksaisi noita.
Ammattiliitoilla on myös tuettuja lomia ja vieläpä niin, että eri elämäntilanteessa oleville on omat ryhmät. Lapseton työkaverini töissä olevan miehensä kanssa saivat tuetun lomaviikon. Loma oli kevänhankien aikaan, joten heillä viikko meni hiihdellessä.
Aika avuton saa olla, jos edes tuon vertaa ei viitsi netistä etsiä tietoa.
Onko ap koskaan edes hakenut tuetulle lomalle? Tai onko hakenut mihinkään muuhun, esimerkiksi tuettuun kuntoutukseen, jota on tarjolla työikäisille.
Minun tietääkseni täysin ilmaisia kylpylälomia työttömille kuului vain erääseen projektiin, jossa kotikuntani oli mukana, mutta siitäkin on jo vuosia aikaa.
Ei ne tuetut lomat ole ilmaisia ja niitä sai hakea oliko 5 vuoden välein. Perheemme oli aika köyhä ja lapsuuteni parhaat muistot oli tuettu loma lähiseudun urheiluopistolla 👍
Joku kulahtanut kylpylä hevonkuusessa. Äitini aina käski hakea noita, kun oltiin miehen kanssa köyhiä ja minä työtön. Mutta minusta kotonakin oli kivempaa. Kaikkea sitä kadehditaan.