Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmeellinen lääke tuo roaccutan

Vierailija
04.01.2020 |

Tästähän uutisoitiin juuri miten sen epäillään aiheuttavan jopa itsemurhia. Itse olen syönyt tätä nyt akneen vasta 4 viikkoa. Akne on poissa, ihon "koostumus" on jotenkin muuttunut; ihohuokoset on pienentyneet ja kaikki rasvat ym. imeytyy nyt tosi hyvin. Ja hiukset! Taistelin vuosia rasvoittuvien hiuksien kanssa, niin että pesin aamulla ja jo illalla tukka oli rasvaletti. Mutta nyt minulla on menossa neljäs päivä pesemättä hiuksia ja hiukset ei ole juuri ollenkaan rasvaiset.

Lääkityksen sivuoireina on tullut ihon ja limakalvojen kuivuus, huulet kuivuu erityisen paljon. Mutta ei onneksi muita sivuvaikutuksia.

Kunpa tulokset olisi pysyviä ja ehdottomasti kannattaa lääkettä kokeilla, jos kärsit talin liikatuotannosta, aknesta jne.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi masentua kun näkee miten kasvot kaunistuvat?

Itsellä parani mieliala kun käytin Roaa ja akne hävisi. Mutta moni jo ennen kuuria niin masentuneita ja kestää sen 3-4kk ennen kuin akne häviää, siksi masennus luokitellaan potentiaaliseksi sivuoireeksi vaikkei se välttämättä mitenkään yhteydessä lääkkeeseen.

Pitää ymmärtää miten lääkkeiden sivuoirelistat tehdään, niissä on pakollista luetella kaikki testiryhmien sivuoireet vaikkei yhteyttä voida osoittaaa lääkkeeseen. Lääkäri itse on kertonut minulle näin.

Vierailija
22/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli jo varahaisteininä akne olkapäillä ja selässä. Kaikki uimarantareissut ystävien kanssa ja jopa koulu-uinnit olin pois jonkun tekosyyn varjolla ja kesälläkin käytin pitkähihaisia t-paitoja.

Vanhempien suhtautuminen oli että syö vähemmän suklaata, kyllä se iän myötä paranee. Kouluterveyden kautta pääsin lääkäriin joka määräsi voidetta ja antibioottia. Ei auttanut. Itsetuntoni oli täysi nolla ja olin masentunut, akne levisi kasvoihin yläasteella ja todella rajoitti elämääni. Selkä oli lisäksi niin kipeä syvästä aknesta etten esim voinut koulussa nojata koviin tuolin selkänojiin.

Lopulta 17v lukiolaisena hain ensimmäisen roa-kuurini. Jouduin syömään melkein vuoden - ensimmäiset 3 kk ei vaikutusta. Sitten akne äkkiä katosi, mutta palasi jo parin kk päästä lopetuksesta. Sitten 3 kk lisää kuuria. Akne pysyi poissa n 25v asti, jolloin jouduin uusimaan kuurin (6kk). Taas akne pysyi täysin poissa, kunnes täytin 31 ja selkään ja kasvoihin alkoi ilmestyä aknea. Lievempänä mutta kuitenkin selkeää aknea.

Kohdallani akne on hormonaalista ja tulen todennäköisesti syömään jatkossakin pientä ylläpitoannosta. Mutta roa on pelastanut minun elämäni. Minä voin omista kokemuksista vain suositella.

Oireina minulla oli ihon rankka kuivuminen, myös nenän limakalvot ja silmät, jouduin käyttämään suihketta ja tippoja. Teininä en saanut muita oireita mutta nyt vanhempana ollut mm lihassärkyä kun kuuri ollut isolla annoksella.

Nyt pieni ylläpitoannos, ei muita sivuoireita kuin että huulirasvaa tarvitsen talvella usein. Käyn ihan normaalisti sokeroinnissa jne. Ehkäisy tottakai kunnossa mutta missään verikokeissa en ramppaa niin usein kuin ilmeisesti virallisesti suositellaan. Olon mukaan olen mennyt. Nyt kävin ekaa kertaa kahteen vuoteen tutkituttamassa ja kaikki kunnossa, tämä toki yksilöllistä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä aiempaan, että masennukseni tosiaan parani roan jälkeen. Silti aikuisena vielä välillä häpeilen esim rannalla selän valkeita laikkuja (aknearpia)... ja aina mietin, että jos olisi vain hoidettu ajoissa olisin voinut ne välttää!

Jos omilla lapsilla alkaa akne yhtä hankalana, syvänä ja kivuliaana, en kyllä epäröi hetkeäkään viedä heitä oikealle ihotautilääkärille ja anella roaa.

Vierailija
24/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan paras lääke. Syön nyt toista kierrosta kun akne palasi minipillereiden - joista en suostu luopumaan koska ainoa sopiva ehkäisy - takia pahana. Toimii kuin unelma, ja tulen syömään tätä niin monta kertaa kuin vain tarve on. Akillesjänteissä on tulehdukset taas kuten ekallakin kerralla, iho kuivuu tietty, muuten ei mitään sivuoireita. Verikokeet täysin ok, ei muutosta tavalliseen.

Vierailija
25/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli lääkkeestä ihan helvetinmoiset silmäoireet. Silmät olivat rutikuivat eivätkä mitkään tipat auttaneet oireisiin. Silmiä kiinni pitämällä oireet helpottuivat, mutta vähän vaikeaa oli olla silmät kiinni sen puoli vuotta, jonka kuuri kesti. Silmien oireilu jatkui vielä kuukausia kuurin loppumisen jälkeen. Omalla kohdallani akne ei edes poistunut lääkkeen myötä, vaan finnejä alkoi puskea melkein heti kun kuuri oli loppunut. En olisi ikinä ottanut lääkettä jos olisin tiennyt, mitä oireita siitä tulisi.

Vierailija
26/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse masennusdiagnoosilla ja siihen päälle vielä pakko-oireinen häiriö ja epävakaa persoonallisuuus. Silti tämä isotretinoin ei aiheuttanut masennuksen pahenemista, päinvastoin elämäni parantui siltä osin, ettei tarvinnut hävetä ihmisten ilmoilla kamalaa ihoa. Lisäksi ne näpyt kutisi ja oli kipeitä.

Nyt on kulunut kohta puoli vuotta kuurin päättymisestä ja iho on vieläkin hyvä. Toivotaan, että pysyykin!

Vierailija
27/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 lisää vielä tuosta masennuksesta. Olin itse aknen takia niin pohjamudissa, että peitin kaikki kotini peilit etten näkisi itseäni mistään, linnottauduin kotiini enkä halunnut nähdä ketään. Itkin joka kerta, kun vahingossa itseäni katsoin. Lihoin yli 10 kiloa, koska ei vaan kiinnostanut - mitäpä tuosta ylipainosta, kun näyttää jo muutenkin niin kuvottavalta. Nyt kun ihoni on täysin virheetön poskien arpia lukuun ottamatta, olen todellakin ihan onneni kukkuloilla. 

Vierailija
28/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

17-vuotias on kärsinyt aknesta jo 5-6 vuotta. Kaksi antibioottikuuri syöty, toinen puoli vuotta, ei mitään vaikutusta.

Mietin ihan tosissani hänelle tuota Roaa. Mieluummin nyt kun ei ole poikaystävää eikä ryyppää kuin vasta joskus 20+`v.  Se on fakta, että akne on ja pysyy jos mitään ei tehdä.

Tai parantaisikohan pelkkä e-pilleri aknen, Diane Nova? 

Vierailija
29/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

17-vuotias on kärsinyt aknesta jo 5-6 vuotta. Kaksi antibioottikuuri syöty, toinen puoli vuotta, ei mitään vaikutusta.

Mietin ihan tosissani hänelle tuota Roaa. Mieluummin nyt kun ei ole poikaystävää eikä ryyppää kuin vasta joskus 20+`v.  Se on fakta, että akne on ja pysyy jos mitään ei tehdä.

E-pillerit piti aknen poissa minulla, kunnes jouduin lopettamaan veritulpan takia. Akne räjähti ihan järkyttäväksi kasvoihin ja ainostaan roaccutan/isotretinoiini paransi.

Vierailija
30/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi auttaa, mutta yleensä akne palaa/pahenee sitten kun pillerit lopettaa. Eli ei korjaa itse ongelmaa vaan on pelkkä laastari. Ja noin ylipäänsä miettisin kannattaako aloittaa e-pillereitä noin nuorena ja sit vetää niitä hormooneja kehoonsa vuosikaupalla, vai syödä yksi roa-kuuri. 

Menkää ihmeessä ihotautilääkärille, ei sitä roaa määrätä ellei ole todellinen tarve ja tarkassa seurannassa se kuuri syödään. 

Vierailija
31/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla perheenjäsenellä joka teini-iässä veti tuota akneen, jäi aikuisena pysyväksi tuo paha ihon ja limakalvojen kuivuus. Myös verenpaine nousun taivaisiin aiheutti ja sekin vaatii pysyvää lääkitystä.

Vierailija
32/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tuota isotretinoiini-lääkettä myydään Isotretinoin Orion-nimellä.

Ohjeessa varoitetaan keskenmenoista ja sikiövaurioista 🤰🏻. Myös väkivaltaisuuden ja itsemurhien lisääntymisestä 🤬.

Vierailija
33/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isotretinoin vaikuttaa muuttamalla PYSYVÄSTI aivolisäkkeen toimintaa.

Myrkkyä ainakin miehille, jotka eivät halua loppuiäkseen alentaa LH tasojaan. Joka taas madaltaa testosteronitasoja.

Finnit lähtee ja mies pysyy sileäihoisena lapsenpyöreänä pullsposkena. Lääke oli pahempi kuin alkuperäinen vaiva?

Vierailija
34/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestori k kirjoitti:

Ohjeessa varoitetaan keskenmenoista ja sikiövaurioista 🤰🏻. Myös väkivaltaisuuden ja itsemurhien lisääntymisestä 🤬.

Niin?

Nuorena söin Roaccuttania kuurin ja iho parani. Aivan paras lääke!

Nythän seurataan maksa-arvoja ja tehdään raskaustestejä kuurin aikana.

Vierailija
35/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
36/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut, että Roaccutan aiheuttaa joillakin naisilla lapsettomuutta jopa 5 vuotta lääkkeen lopettamisen jälkeen. Tiedän kaksikin tapausta. Ei edes lapsettomuushoidoilla tärpännyt. Mutta kun Roan lopettamisesta tuli 5v täyteen, tuli luomusti raskaaksi, eikä sen jälkeen ole ollut mitään ongelmia raskautua.

Vierailija
37/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä masennuin roakuurin aikana. Alakulo hiipi pikkuhiljaa mieleen. Pahimmoillaan se oli silloin, kun iho oli jo lähes täydellinen. Minulla siis lääke auttoi akneen loistavasti ja pääsin kokonaan eroon finneistä. En tiedä johtuiko masennus ja etenkin itsemurha-ajatukset roasta vai jostain muusta, sillä olen muutenkin masennukseen taipuvainen. Kirjoitin kuurin aikana itsemurhakirjeen ja varmasti olisin tappanut itseni, jos olisi ollut jokin helppo keino. Itkin päivittäin ja mietin eri tapoja joilla uskaltaisin viedä hengen itseltäni. Lopetin lääkkeen, ja masennus hellitti pikkuhiljaa.

Vierailija
38/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nestori k kirjoitti:

Niin?

Nuorena söin Roaccuttania kuurin ja iho parani. Aivan paras lääke!

Nythän seurataan maksa-arvoja ja tehdään raskaustestejä kuurin aikana.

Taitaakin olla ainut lääke joka auttaa ruusu-finniin! 🤢

Vierailija
39/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on parasta aikaa tuo isotretinoin lääkitys. Aloitin kesäkuun alussa, ja annostus on ollut noin 35mg/pvä, painan reilut 70kg. Aloitin lääkityksen vihdoin ja viimein selkäaknen vuoksi, joka puhkesi kun lopetin e-pillerit viitisen vuotta sitten. 

Reilu 7kk kuuria nyt syöty ja vielä varmasti useampi kuukausi jäljellä. Ilmeisesti yleensä tuota syödään 9-12kk, ja pakko sanoa että mua kyrsii jo tämä tablettien syöminen. Kun aloitin kuurin, selkänäppyjä oli vähän. Näppylät olivat sellaisia kivuliaita, tulehtuneita ja räjähtäviä. Kun alotin kuurin, näppylämäärä kasvoi räjähdysmäisesti. Tuli sellainen fiilis, et mitä hittoa menin aloittamaan kun selkä puskee kipeää pattia harvase päivä. Nyt 7kk myöhemmin tulehtuneita ja kipeitä näppyjä ei enää tule, mutta sellaista pientä "kuivaa näppylää" tulee. Mutta jotenkin koko selkä on ihan punaisena arvilla ja aivan karsean näköinen. Kun yrität katsoa selkääs peilin kautta, et jotenkin edes tiedä että mikä on arpea ja mikä näppylää, joten nykystatusta on vaikea itsenäisesti todeta. Mutta eiköhän tämä tästä, koko ajan tuntuu paremmalta vaikka vielä ollaan kaukana ideaalitilanteesta.

Seurannasta sen verran, että mulla otettiin alkuvaiheissa jokaisen reseptin uusimisen yhteydessä verikokeet (maksa+raskaus). Nyt maksa-arvojen seurannasta on luovuttu, koska arvot pysyivät ekat puoli vuotta täysin stabiilina. Raskauden estoon käytössä tuplaehkäisy (minipillerit+kondomi). 

Omat haittavaikutukset ovat vaihdelleet. Iho on välillä ollut todella kuiva, ei ole liiemmin tehnyt mieli meikata kun kuivuus näkyy heti selvemmin. Huulet kuivuivat alkuvaiheessa todella pahasti, ja kuivuvat edelleen, mutta eivät mitenkään liiaksi. Sen lisäksi mulla on sormenväleissä ja kyynärtaipeissa ollut satunnaisesti ihottumaa, jota on hoidettu kortisonilla. Mulle isoin haaste on ollut silmien kuivuminen. Nyt silmät ovat taas kohtalaiset, mutta jouduin pari kuukautta takaperin pitämään parin viikon tauon koska silmät eivät kostutuksesta huolimatta yksinkertaisesti kestäneet kuuria. Teki mieli maata pimeässä huoneessa, koska silmien aukipitäminen sattui kuivuuden vuoksi. 

Turhantakia en kuuria lähtisi aloittamaan, mutta ainakaan itsestäni ei tunnu niin kamalalta, mitä netin keskustelupalstojen perusteella pelkäsin. Itsemurhariskiäkään en ole havainnut, eikä puoliso ole huomannut muutosta käytöksessäni. Suosittelen lääkitystä kuitenkin niille, keillä näppylät aiheuttavat todellista päänvaivaa. Omaa lopputulosta innolla odottaen! 

Vierailija
40/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa vaurioittaa maksaa. Ja vaurioittaa sikiötä, jos tulisi vahingossa raskaaksi. Älkää viitsikö mainostaa lääkettä, jossa on hurja määrä sivuvaikutuksia.

Itse käytin alkoholia Roa-kuurin aikana mutta siltikään maksa-arvot ei kohonneet pahaksi. Muistan kerran vapun jälkeen (oli otettu kunnolla) oli ihan lievästi koholla mutta ei lähelläkään vaarallista.

Joten ei mitenkään vaarallista terveen ihmisen maksalle, eri asia sitten jos joku maksavaurio löytyy ennestään.

Tätä alkoholin käyttöä kuurin aikana olen miettinyt, olisiko suositus lopettaa kokonaan? Miten usein maksa-arvoja seurataan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi