Ihmeellinen lääke tuo roaccutan
Tästähän uutisoitiin juuri miten sen epäillään aiheuttavan jopa itsemurhia. Itse olen syönyt tätä nyt akneen vasta 4 viikkoa. Akne on poissa, ihon "koostumus" on jotenkin muuttunut; ihohuokoset on pienentyneet ja kaikki rasvat ym. imeytyy nyt tosi hyvin. Ja hiukset! Taistelin vuosia rasvoittuvien hiuksien kanssa, niin että pesin aamulla ja jo illalla tukka oli rasvaletti. Mutta nyt minulla on menossa neljäs päivä pesemättä hiuksia ja hiukset ei ole juuri ollenkaan rasvaiset.
Lääkityksen sivuoireina on tullut ihon ja limakalvojen kuivuus, huulet kuivuu erityisen paljon. Mutta ei onneksi muita sivuvaikutuksia.
Kunpa tulokset olisi pysyviä ja ehdottomasti kannattaa lääkettä kokeilla, jos kärsit talin liikatuotannosta, aknesta jne.
Kommentit (45)
Itsellä ei ihan parantunut ekan kuurin jälkeen, paljon lievemmäksi kyllä muuttui. Nyt on toinen kuuri menossa ja toivon mukaan paranisi pysyvästi.
Sivuoireet ei ollenkaan häiritseviä, muutaman kerran useammin saa rasvata huulia päivässä. 40mg annoksella ei välttämättä edes kosteusvoidetta tarvi kasvoihin, 60mg annoksella riittää jos joka toinen päivä laittaa kosteusvoidetta.
Eli ei kannata kuunnella näitä netin kauhutarinoita sivuoireista. Nuo itsemurhatkin todennäköisesti liittyy lähinnä siihen että moni on teinejä, kasvot kuin pizza, ketä ei masentaisi? Tuskin itse lääke masennusta mitenkään aiheuttaa.
Olen lukenut lääkkeestä ihan kammottavia tarinoita. Ehkä teidän kohdalla kävi onni?
Useimmiten ihon kuivuus ja hiusten rasvoittuminen palaa ennalleen kuurin loputtua, akne saattaa jäädä kadoksiin tai vaatia useamman kuurin.
Kannattaa kuitenkin huomioida että iho ohenee kuurin aikana, jotkut jopa varoittelevat ettei kannata ihokarvoja vahata tai voi iho irrota. Itse onnistuin kuurin aikana viipaloimaan ison suikaleen ihoa irti omalla kynnellä kun koira kiskaisi hihnassa. Akne katosi pysyvästi vasta kolmannen kierroksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut lääkkeestä ihan kammottavia tarinoita. Ehkä teidän kohdalla kävi onni?
Enemmänkin niin päin että kauhutarinoiden kohdalla kävi harvinainen epäonni. Samahan koskee kaikkia lääkkeitä, niistä huonoista kokemuksista pidetään aina eniten meteliä. Suurin osa voi käyttää Roaa ilman häiritseviä sivuoireita.
Eikä se iho pahasti ohene, ylimpiä kerroksia kuivuu ja voi vähän hilseillä, alta tulee uutta tervettä ihoa.
Ei tuo hiusten rasvoittuneisuus ainakaan ole pysyvää. Itselläkin kuurin aikana hiukset pysyi pitkään puhtaana, mutta kun lääkkeen lopettaa, hiukset rasvoittuvat taas nopeasti. Minulla tuo myös ohensi ihoa ja aiheutti lihassärkyä. Kyllä se tosi tujua lääkettä on ja hieman harmittaa, että joskus teininä söin sitä ehkä hieman heppoisin perustein. Nyt en suostuisi ellei olisi tosi paha akne. Minulla ei silloin ollut kovin paha, mutta teiniä ne näpyt tietty häiritsi.
Mun tietääkseni toi lääke on jo kielletty jenkeissä. Eli ei ihan vaaraton lääke kyllä ole. Lukekaa netistä.
Saattaa vaurioittaa maksaa. Ja vaurioittaa sikiötä, jos tulisi vahingossa raskaaksi. Älkää viitsikö mainostaa lääkettä, jossa on hurja määrä sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa vaurioittaa maksaa. Ja vaurioittaa sikiötä, jos tulisi vahingossa raskaaksi. Älkää viitsikö mainostaa lääkettä, jossa on hurja määrä sivuvaikutuksia.
Ensinnäkin tuota lääkettä ei edes nainen Suomessa saa ilman raskaustestejä ja pillerireseptiä, niissä maissa missä lääke on kielletty on yleensä tullut näitä höveleitä raskauksia sikiövammoineen.
Toisekseen muistelen että veriarvoja seurataan, ja ainakin saa varoitukset liiallisen a-vitamiinin saamisesta. Maksavaurion riski ihan minimaalinen ellei nyt esim. syö maksalaatikkoa joka päivä kuurin aikana.
Älä sinä nyt levitä turhaan väärää tietoa.
Muistan kuinka pelkäsin hulluna ensimmäisen lapsen tekemistä, kun olin käyttänyt tuota lääkettä, vaikka sen lopetuksesta oli jo vuosia. Pelkäsin, että se edellen aiheuttaa jotain sikiölle. Jotenkin se minusta on niin hirveää myrkkyä.
Lapsellani yksi kuuri tehosi ja on nyt vuosia ollut akne pois. Haittavaikutuksena oli, että huulet kuivuivat todella pahasti ja oli kuivuneiden limakalvojen takia lievää nenäverenvuotoa.
Tuo itsemurhariski on kohonnut, mutta toisaalta (hoitamattomat) iho-ongelmat myös kohottavat itsemurhariskiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo hiusten rasvoittuneisuus ainakaan ole pysyvää. Itselläkin kuurin aikana hiukset pysyi pitkään puhtaana, mutta kun lääkkeen lopettaa, hiukset rasvoittuvat taas nopeasti. Minulla tuo myös ohensi ihoa ja aiheutti lihassärkyä. Kyllä se tosi tujua lääkettä on ja hieman harmittaa, että joskus teininä söin sitä ehkä hieman heppoisin perustein. Nyt en suostuisi ellei olisi tosi paha akne. Minulla ei silloin ollut kovin paha, mutta teiniä ne näpyt tietty häiritsi.
Minulla oli pysyvää. Mutta en syönyt teini-iän akneen vaan aikuisiän hormooniakneen.
Vierailija kirjoitti:
Maksa-arvoja seurataan ja ehkäisy on kunnossa. Oletko itse kärsinyt pahasta aknesta? Sellaisesta joka tekee niin kipeää ettei pysty poskea painamaan tyynyä vasten? ap
Vierailija kirjoitti:
Mun tietääkseni toi lääke on jo kielletty jenkeissä. Eli ei ihan vaaraton lääke kyllä ole. Lukekaa netistä.
Netistä luin että on edelleen sallittu eli sinä vain levität valheita.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytin alkoholia Roa-kuurin aikana mutta siltikään maksa-arvot ei kohonneet pahaksi. Muistan kerran vapun jälkeen (oli otettu kunnolla) oli ihan lievästi koholla mutta ei lähelläkään vaarallista.
Joten ei mitenkään vaarallista terveen ihmisen maksalle, eri asia sitten jos joku maksavaurio löytyy ennestään.
Mä söin melkein 15 vuotta sitten kuurin. Silloin laitettiin lisäksi DianeNovat ehkäisypilleriksi ja mulla tuo e-pilleri tekee ne itsemurha-ajatukset sekä kiukkuisuuden. Roa nosti maksa-arvot niin, että olin keltainen. Hämäränäkö meni hetkeksi kokonaan. Söin tuolloin parhaimmillaan 70 mg päivässä, paino oli tuolloin 64 kg. Akne oli paha ja edelleen kannan arpia kasvoissa. Olin tuolloin paperitehtaalla töissä ja jouduin muutaman rullan hylkäämään kun oli jostain kohtaa ihoa tullut verta. Jouduttiin siis kokeilemaan kädellä paperin laatua ja oma iho ei sitä hankausta aina kestänyt.
Tässä olen pohtinut, että otan kuurin uudestaan. Niin pahoja paiseita taas tullut kaulaan sekä leukaan. Itseä lähinnä ärsyttää kun näistä tulee niin pahat arpeumat sekä kuopat kasvoihin.
Miten voi masentua kun näkee miten kasvot kaunistuvat?
Ikävä kyllä se hiusten rasvoittuvuus palasi kuurin jälkeen mutta olihan se ihanaa kun ei tarvinnut hiuksia pestä kuin pari kertaa viikossa kun eivät vaan rasvoittuneet. Mulla oli todella matala annostus roaa ruusufinniin ja tehosi kyllä mutta oireet palasivat melko pian kuurin jälkeen. Tekisi mieli aloittaa kuuri uudestaan jos vaikka pysyisi iho pitempään hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Mä söin melkein 15 vuotta sitten kuurin. Silloin laitettiin lisäksi DianeNovat ehkäisypilleriksi ja mulla tuo e-pilleri tekee ne itsemurha-ajatukset sekä kiukkuisuuden. Roa nosti maksa-arvot niin, että olin keltainen. Hämäränäkö meni hetkeksi kokonaan. Söin tuolloin parhaimmillaan 70 mg päivässä, paino oli tuolloin 64 kg. Akne oli paha ja edelleen kannan arpia kasvoissa. Olin tuolloin paperitehtaalla töissä ja jouduin muutaman rullan hylkäämään kun oli jostain kohtaa ihoa tullut verta. Jouduttiin siis kokeilemaan kädellä paperin laatua ja oma iho ei sitä hankausta aina kestänyt.
Tässä olen pohtinut, että otan kuurin uudestaan. Niin pahoja paiseita taas tullut kaulaan sekä leukaan. Itseä lähinnä ärsyttää kun näistä tulee niin pahat arpeumat sekä kuopat kasvoihin.
Tuo annoshan on yli kaksinkertainen normaalisti suositeltuun 0,5mg/kg. Tuskin ihotautilääkärit enää tuollaisia annoksia määrää ellei joku erittäin vakava akne.
Tuota lääkettä käyttäessä käydään jatkuvasti verikokeessa, näytteestä otetaan myös raskaustesti. Lisäksi joku ehkäisy on käsittääkseni pakollinen tuon kanssa, varmaan pillerit yleisimmät, olen myös kierukan asennuksesta kuullut. Eli itseään kuunnellen tuyota voi varmasti turvallisin mielin käyttää. Lisäksi tuota ei määrätä kuin tarpeeseen, ei sitä kukaan huvikseen syö.
Joo, minullakin se paransi aknen! Huulet kuivuivat myös.