Voiko lukioiden vaatimustasoissa olla eroja?
Asumme pääkaupunkiseudulla. Lapseni keskiarvo yhdeksännellä luokalla oli 8,8 ja hän pääsi lukioon, jonne keskiarvoraja oli 8,5 paikkeilla. Hän on sellainen ihan perushyvä oppilas, mutta lukion alku on ollut hänelle hieman tahmea. Hän panostaa kouluun ja lukee ok:sti kokeisiin mutta koearvosanat ovat olleet seiskaa.
Samaan aikaan ystäväni lapsi, jonka yhdeksännen luokan keskiarvo oli 7,3 ja hän pääsi pienemmällä paikkakunnalla lukioon muutama viikko koulun alkamisen jälkeen varapaikalta saa lähes lukematta kokeista ysejä.
Onko lukioissa siis eroja vai onko minun lapsellani jotain vaikeutta?
Kommentit (34)
Öö, totta kai niissä on eroja. KA-raja kuulostaa siltä, että lapsesi on päässyt sisään vaativaan lukioon. Hyvä niin hänelle!
Mitä vaativampia kokeet / taso ylipäätään on lukiossa, sitä varmemmin YO-kirjoitukset menevät hyvin.
Terv. Entinen "eliitti"lukiolainen
No mitä väliä niillä kurssiarvosanoilla on? Ylioppilastodistus on se jolla on jotain merkitystä.
Olen kakkosen kanssa hyvin eri linjoilla. Viime aikaiset tutkimuksetkin osoittavat että lukioiden numeroissa on suuria eroja. Korkeakouluihin haettaessa on kehotettu käyttämään ylioppilastodistuksen arvosanoja yhdenvertaisuuden takia.
Suurella todennäköisyydellä tuossa rupulukiossa on helpommat kokeet. Miten nämä lukiot ovat pärjänneet lukiovertailussa?
Vierailija kirjoitti:
Olen kakkosen kanssa hyvin eri linjoilla. Viime aikaiset tutkimuksetkin osoittavat että lukioiden numeroissa on suuria eroja. Korkeakouluihin haettaessa on kehotettu käyttämään ylioppilastodistuksen arvosanoja yhdenvertaisuuden takia.
Voi yhden kerran. Yo-todistuksen arvosanathan tulevat ylioppilaslautakunnalta, eivätkä lukioista.
Korkeintaan on kysytty keskiarvoa.
Tietysti lukioissa on eroja, mutta yo-koe on sitten kaikille sama, joten kirjoituksissa kaikki on samalla viivalla.
PS. Myös peruskoulussa on eroja ja siellä se ero näkyy myös päättötodistukseen jäävissä numeroissa.
Ehkä teidän lapsenne yläasteella oli helpommat kokeet kuin kaverisi lapsen yläasteella? Tai kaverisi lapsi on ryhdistäytynyt lukiossa?
Varmasti lukioiden tasossa on eroja mutta lopulliset arvosanat tulevat sitten ylioppilastutkintolautakunnalta.
Koulujen (ja koulun sisällä myös yksittäisten opettajien) opetuksen tasossa ja vaatimustasoissa on eroa. Lukioiden antamissa kurssiarvosanoissa lienee saman suutaista eroa kuin peruskouluissakin. Vain YO-kokeiden arvosanat ovat vertailukelpoisia.
Toisaalta on ihan mahdollista, että tutun lapsi on pienessä maalaislukiossa saanut hyvin yksilöllistä ja kannustavaa opetusta ja on alkanut kukoistaa, kun taas AP:n lapsi on isossa kaupunkikoulussa, jossa oppilaalla on paljon enemmän omaa vastuuta kun kukaan ei varsinaisesti katso enää perään ja paimenna.
Katsoin lukioiden vertailuista ja oman lapseni lukio oli noin sijalla 130 Suomessa ja kaverini lapsen lukio oli sijalla 380 ylioppilastodistuksissa.
Ap
Millaisessa yläkoulussa lapsesi oli? Tutkimusten mukaan myös yläkoulujen arvosanoissa samalla osaamisella on yli numeron eroja eri koulujen välillä. Erot ovat erityisen isoja pk-seudun koulujen välillä, koska opiskelijoiden taustat vaihtelevat siellä alueittain.
No, tästä asiasta on tilastotietoa. Jännästi parhaat arvosanat YO-kokeissa tulevat tietyistä lukioista pk-seudulla, vuodesta toiseen... Mutta olkaa vaan rauhassa "eri linjoilla". :D
Käsittääkseni lukion kurssiarvosanojen keskiarvoilla on merkitystä Amk:hon haettaessa. Tosin kyllä silloinkin merkitystä on myös YO-kokeiden arvosanoilla.
Kannattaa varmaan vaan suosiolla lukea ja päntätä ahkerammin. Teini-ikäistä on tosin vaikeaa pakottaa mihinkään. Toivottavasti lukio lähtee sujumaan.
Lapseni oli yläasteella, jolla on sellainen maine, että arvosanat ovat tiukassa. Kokeista lapseni saattoi saada 9,5 ja todistukseen numeron 8.
Ap
Se ongelma on todennäköisesti siinä että se ap:n lapsi ei ole vielä toennut siitä alkushokista, joka syntyy kun peruskoulusta loikataan "aikuiseen opiskeluun" jossa kaikki pitää hoitaa itse.
Tutun lapsella saattoi myös olla murrosikä pahimmillaan vielä ysillä ja nyt se on ohi.
Varmasti kysymyksessä on myös alkushokki hyppäyksestä yläasteelta lukioon. Nämä molemmat lapset tuntevana niin tämä pienen paikkakunnan lapsi tosin on myös melko murrosikäinen ja kokeilunhaluisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kakkosen kanssa hyvin eri linjoilla. Viime aikaiset tutkimuksetkin osoittavat että lukioiden numeroissa on suuria eroja. Korkeakouluihin haettaessa on kehotettu käyttämään ylioppilastodistuksen arvosanoja yhdenvertaisuuden takia.
Voi yhden kerran. Yo-todistuksen arvosanathan tulevat ylioppilaslautakunnalta, eivätkä lukioista.
Korkeintaan on kysytty keskiarvoa.
Juurikin tästä syystä ne yo-todistuksen arvosanat ovat yhteismitallisia ja se kai se (oletan, sillä en kirjoittanut vastausta, jota lainasit) pointti olikin.
Vierailija kirjoitti:
No, tästä asiasta on tilastotietoa. Jännästi parhaat arvosanat YO-kokeissa tulevat tietyistä lukioista pk-seudulla, vuodesta toiseen... Mutta olkaa vaan rauhassa "eri linjoilla". :D
Käsittääkseni lukion kurssiarvosanojen keskiarvoilla on merkitystä Amk:hon haettaessa. Tosin kyllä silloinkin merkitystä on myös YO-kokeiden arvosanoilla.
Kannattaa varmaan vaan suosiolla lukea ja päntätä ahkerammin. Teini-ikäistä on tosin vaikeaa pakottaa mihinkään. Toivottavasti lukio lähtee sujumaan.
Mistä asiasta?
a) ensinnäkään ap:n lapsihan ei ole missään huippulukiossa, joka keikkuisi jossain tulosluettelon kärjessä
ja
b) ne kirjoitustuloksethan kertovat vain tuloksista, tietenkin hyviin kouluihin menneet hyvät oppilaat saa hyviä arvosanoja
c) lukiovertailuissa ei käsitellä lainkaan kurssiarvosanoja, joita tämä ketju käsittelee
Vierailija kirjoitti:
Koulujen (ja koulun sisällä myös yksittäisten opettajien) opetuksen tasossa ja vaatimustasoissa on eroa. Lukioiden antamissa kurssiarvosanoissa lienee saman suutaista eroa kuin peruskouluissakin. Vain YO-kokeiden arvosanat ovat vertailukelpoisia.
Toisaalta on ihan mahdollista, että tutun lapsi on pienessä maalaislukiossa saanut hyvin yksilöllistä ja kannustavaa opetusta ja on alkanut kukoistaa, kun taas AP:n lapsi on isossa kaupunkikoulussa, jossa oppilaalla on paljon enemmän omaa vastuuta kun kukaan ei varsinaisesti katso enää perään ja paimenna.
Tuo voi olla syy. Jos katsotaan pelkästään lukioiden rankkauksia tuossa näkyy erilainen aines: huippulukiossa kaikki sisäänpäässeet ysin oppilaita, ilman muuta kirjoittavat hyvin. Mutta huippulukioissa ei välttämättä panosteta hitaammin oppiviin, sparrataan vaan niitä potentiaalisia 8 Ln oppilaita. Kun on verrattu peruskoulun todistusta ja yo kirjoituksia, niin yllättäen moni ei niin hyvänä pidetty lukio nousee tuossa vertailussa korkealle, on saatu ne innostumattomat innostumaan, autettu enemmän apua tarvitsevia.
Ja toinen yleinen syy on panostus: jos on yläasteella joutunut jo rypistelemään tosissaan koulun kanssa on ongelmissa lukiossa. Toisaalta, jos on saanut numerot mitään tekemättä peruskoulussa voi lukio hetkellisesti nikotuttaa - mutta kun opettelee aukomaan kirjoja edes silloin tällöin alkaa taas pärjätä. Yleensä ottaen lukion oppimäärän oppii olilukio mikä tahansa jos vähänkään on päätä ja motivaatiota.
t aikoinaan surkeasta lukiosta erinomaisesti kirjoittanut
Yritän siis tsempata omaa lastani ja jos se lukio ei lähde sujumaan niin täytyy sitten keksiä toinen ratkaisu.
Ap
Ei niissä ole eroja. Sama ops joka puolella. Ns huippulukioissa edetään kyllä nopeammin siinä opetuksessa. Mutta sinun lapsesihan ei sellaisessa ole.
Todennäköisimmin se lapsesi on saanut peruskoulussa ne numeronsa yläkanttiin ja hänellä mättää nyt myös omatoimisuudessa.