Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä tekisin?!

Vierailija
19.06.2006 |

Mulle tarjottiin syyslukukaudeksi akateemista koulutustani vastaavaa työtä. Alani työtilanne on tällä hetkellä huono, joten lottovoittohan tämä on että kotiin soittavat ja tarjoavat paikkaa (johtuen siitä, että olen tehnyt lukuvuoden kestäneen sijaisuuden ko. paikassa ennen äitiyslomaa). Työyhteisö ja -tehtävät olisivat siis tuttuja ja kaiken lisäksi viihdyin hyvin työssä. Vaakakupissa painaa kuitenkin ihana tyttönen, jota olin ajatellut hoitavani kotona pari-kolmevuotiaaksi (lapsi nyt 1v1kk). Tämä päätökseni piti olla ihan selvä, koska olen viihtynyt kotonakin hyvin, mutta nyt tällaisen tilaisuuden tullessa eteen en tiedä YHTÄÄN mitä tekisin!

Miettimisaikaa päätökselle annettiin kaiken lisäksi vain tämä viikko. Mies sanoi, että minun on nyt itse päätettävä mitä teen. Toisaalta lapsi on vain kerran pieni, mutta mutta, tämä työkokemuskaan ei olisi kyllä pahitteeksi tulevaisuutta ja uraani ajatellen (tiedän että sitä arvostettaisiin myös muualla työelämässä). Kaiken lisäksi olisi mahdollista että sopimusta jatkettasiin vuodenvaihteen jälkeenkin, vaikkeivat voi sitä vielä luvata. Mutta mistä ihmeestä lapselle hoitopaikka 1,5 kk:n varoitusajalla, kun päiväkotiinkaan ei haluttaisi noin pientä viedä.

Onko joku muu ollut vastaavassa tilanteessa? Olisi kiva kuulla kokemuksia!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain aloilla - esim. hoitoaloilla pääkaupunkiseudulla - niitä työpaikkoja tulee ja menee, mutta monillla aloilla ei tosiaankaan ole näin. Ota ihmeessä työ vastaan ja varmista, että teidän perhe-elämä on tulevaisuudessakin tasapainoista.

Vai olisitko tyytyväinen, jos nyt olisit sen 3 vuotta kotona ja sitten mahdollisesti työttömänä tai jossain täysin koulutusta vastaamattomassa työssä? Varmaan sulla on jotain tavoitteita ja unelmia ollut, kun olet akateemisen koulutuksen hommannut? Älä nyt uhraa koko tulevaisuuttasi sillä varjolla, että " lapset on kerran vaan pieniä" . Haluat ehkä mahdollisesti vielä toisenkin lapsen jossain välissä ja jos päädyt sitten olemaan vähäisellä työkokemuksella monta vuotta putkeen kotona, niin voi olla, että saat unohtaa mielenkiintoiset työt.

Mene töihin ja jos saat itsellesi vakipaikan, niin jää sitten hoito- tai vuorotteluvapaille tai tee lyhennettyä. Älä hyvä ihminen heitä koulutustasi hukkaan!

Vierailija
2/10 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta viestissäsi oli kyllä monta hyvää pointtia! Ja täytynee tunnustaa, että työtä tästä paikasta tarjottiin jo täksi kevääksi, mutta kieltäydyin kohteliaasti. Nyt jos kieltäydyn vielä toisen kerran niin seuraukset varmaan arvaammekin...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut pienenä hoitaja kotona ja sen pohjalta voin sanoa, että tärkeintä ei ole ympäristö missä hoidetaan vaan se kuka tai ketkä hoitavat. Esim. hyvä pph pesee mennen tullen huonomman hoitajan kotona.

Osittaiseen hoitovapaaseen sinulla on lainmukainen oikeus työskenneltyäsi 6kk saman työnantajan palveluksessa, mutta reilu työnantaja saattaa joustaa.

Pystyisittekö miehesi kanssa lomittamaan työaikoja niin, että toinen esim. menisi myöhemmin ja toinen hakisi aikaisemmin? Tai onko kuvioissa esim. isovanhempia, jotka voisivat auttaa? Noin pienelle päivän pituudella on iso merkitys.

Valitsisin pienelle lapselle mielummin hyvän pph:n päiväkodin sijaan. Yksityisistä pph:sta on helpompi valita mieleinen, kunnallisella puolella valitseminen on vaikeampaa.

Jos työtilanne on alallasi huono, kyseessä vakituinen ja mieleinen paikka (?), niin lähtisin töihin. Jollain täytyy elää senkin jälkeen kun lapsi on 3v ja kaikilla aloilla töitä ei tuosta vain löydy.

Vierailija
4/10 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vaikea ottaa kantaa tarkemmin kun ei tiedä alaa.

Vierailija
5/10 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäni olisi tosiaan liukuva työaika ja töitä voisi tehdä myös silloin tällöin kotoa käsin. Isovanhemmista ei tällä hetkellä pysyvämpää hoitoapua ja sehän tässä mietityttääkin, että näin lyhyellä varoitusajalla ei hoitopaikkaa varmaankan voi valita vaan olisi otettava vastaan se, minkä kunta pystyy tarjoamaan...kun saisikin hyvän pph:n niin auttaisi jo päätöksen tekoa!

ap

Vierailija:

Minulla on ollut pienenä hoitaja kotona ja sen pohjalta voin sanoa, että tärkeintä ei ole ympäristö missä hoidetaan vaan se kuka tai ketkä hoitavat. Esim. hyvä pph pesee mennen tullen huonomman hoitajan kotona.

Osittaiseen hoitovapaaseen sinulla on lainmukainen oikeus työskenneltyäsi 6kk saman työnantajan palveluksessa, mutta reilu työnantaja saattaa joustaa.

Pystyisittekö miehesi kanssa lomittamaan työaikoja niin, että toinen esim. menisi myöhemmin ja toinen hakisi aikaisemmin? Tai onko kuvioissa esim. isovanhempia, jotka voisivat auttaa? Noin pienelle päivän pituudella on iso merkitys.

Valitsisin pienelle lapselle mielummin hyvän pph:n päiväkodin sijaan. Yksityisistä pph:sta on helpompi valita mieleinen, kunnallisella puolella valitseminen on vaikeampaa.

Jos työtilanne on alallasi huono, kyseessä vakituinen ja mieleinen paikka (?), niin lähtisin töihin. Jollain täytyy elää senkin jälkeen kun lapsi on 3v ja kaikilla aloilla töitä ei tuosta vain löydy.

Vierailija
6/10 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sittenhän sä voit olla taas kotona lapsen kanssa, kun työt loppuu. Tuo työkokemus, jos se siis on alaasi, voi auttaa sinua sitten myöhemmin taas töiden saannissa.

Ei tarhat ja pph lapsia pilaa, vaikka näitä juttuja lukiessa semmoinen kuva ehkä tuleekin! Teet työsi ja sitten illalla ja viikonloppuisin hoidat lapsesi hyvin - ihan varmasti pitkällä tähtäimellä ajateltuna sun on parempi ottaa tuo tarjottu työ vastaan. Täällä nämä kouluttamattomat pitkäaikaistyöttömät huutelee, että " töitä tulee ja menee" . Tunnetko ap itse paljonkin oman alasi ihmisiä, jotka ovat olleet vuosia kotona ja sitten heille on soitettu kotiin, että " tulisitkos nyt töihin?" .

Itse olen yhteiskuntatieteilijä enkä tunne yhtään tollasta tapausta. Sen sijaan tiedän usemmman, jotka jääneet pian valmistumisen jälkeen kotiin 3-5 vuodeksi ja joille on ottanut tosi koville päästä kunnollisiin töhin kiinni sen jälkeen.

Vierailija
7/10 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin (perheyritys) ja tällaista duunipaikkaa tarjotaan kyllä harvoin...tilaisuus ei varmasti toistuisi. Hitto kun on kinkkistä!

Vierailija
8/10 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka se palleroinen onkin vain kerran pieni, niin pitäisi kuitenkin olla jonkunlaista potenttiaalia sen lapsen elättämiseen jatkossakin.

Elämä on täynnä valintoja, mutta aina pitää myös katsoa tulevaisuuteen!

Vierailija
9/10 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaakakupissa ovat lapsesi ja urasi. Kumpi on sinulle tärkeämpi? Ehkä kärjistetysti sanottu, mutta näinhän se on. Kyllä tuon ikäinen toki jotenkin siellä hoidossa pärjää, onhan muitakin saman ikäisiä ja pienempiäkin hoidossa kun vanhemmat ovat töissä. Paikan kyllä saat, mutta et välttämättä sieltä mistä tahdot. Jos päätät ottaa paikan, soitat samantien alueesi keskuspäiväkodin johtajalle tai perhepäivähoidon ohjaajalle ja kysyt paikkaa.

Itse olen hoitanut lapseni 3-vuotiaaksi kotona ja edelleenkin hoidan kun työttömänä olen (olisin kyllä saanut jo työpaikan mutten ottanut paikkaa vastaan..). Enkä ole tätä päivääkään katunut. Päätin jo ennen raskaaksi tuloa että lapsen hoidan kotona 3-vuotiaaksi. Kerran hän on vain pieni, kuten itsekin sanoit.

Sinuna jäisin kotiin. Voi olla että katuisit pahemman kerran sitä että töihin lähdit, vaikka työtilanne alallasi onkin huono ja nyt olisi paikka tarjolla.

Vierailija
10/10 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiin hoitaja. Tulee kyllä kalliiksi, mutta lapselle taatusti parempi vaihtoehto, saa jäädä aamuisin kotiin..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi