Todistetusti älykkäät ihmiset, miten kestätte itseämme selvästi typerämpiä ihmisiä?
En nyt tarkoita sitä, että kuuntelette sivukorvalla keskustelua, jonka osapuolten ajattelette olevan vähän yksinkertaisia. Tarkoitan tilanteita, joissa esim. työnne puolesta joudutte kohtaamaan suorastaan idiooteilta vaikuttavia ihmisiä? En tietenkään tarkoita mielipide-eroja vaan ihan silkkaa tietämättömyyttä, elähtäneitä uskomuksia ja tunnetta siitä, että jo esimerkiksi numeroiden desimaaleista puhuminen ylittää vastapuolen ymmärryksen rajat.
Entä miltä tämän palstan lukeminen teistä tuntuu?
Kommentit (18)
En kestäkään. Usein työkaveri tms on saanut mut raivon partaalle, mutta vanhemmiten olen oppinut ottamaan rennommin. Hukkaan heitettyä aikaa yrittää selittää, jos toisen kapasiteetti ei riitä ymmärtämään.
Palsta ei ole muuttanut maailmankuvaani, mutta uskon, että täällä on keskimääräistä vähemmän fiksuja, tasapainoisia ja onnellisia ihmisiä. Täällä vaikuttaa olevan keskimääräistä enemmän työttömiä, masentuneita ja koulukiusattuja, jotka eivät ole päässeet siitä yli, ja uskollisuutta korkealle arvostavia ihmisiä, joita on petetty, ja jotka eivät ole päässeet siitä yli. Ja persuja.
Minulla on äo lähes 140, sanon sen nyt tässä samalla kun kerron, etten halveksi ihmisiä, jotka eivät ajattele täsmälleen samalla logiikalla.
N24
Tämä palsta toisinaan ilahduttaa minua ja toisinaan tekee minut surulliseksi. Viimeisimpänä tämä aloitus tuntuu taas niin turhalta. Onko sinulla, ap, kaikki hyvin?
Ihminen joka pitää itseään älykkäämpänä on tyhmä. Jos vielä väheksyy muita on idiootti. Älykkyyttä kun on montaa eri laista, eikä sitä voi mitata. Jos väheksyy ja aliarvio palstan kirjoittajia on tyhmä kun edes lukee niitä. Ei tiedä kirjoittajista tuon taivaallista muodostaakseeen mielikuvaa toisen älykkyydestä. Tokkopa ymmärtää mitään seksistäkään kun siinä tunteilla ja kemialla on suurin merkitys. Monilta matemaattisesti lahjakkailta puuttuu tunneäly kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on äo lähes 140, sanon sen nyt tässä samalla kun kerron, etten halveksi ihmisiä, jotka eivät ajattele täsmälleen samalla logiikalla.
N24
Tämä palsta toisinaan ilahduttaa minua ja toisinaan tekee minut surulliseksi. Viimeisimpänä tämä aloitus tuntuu taas niin turhalta. Onko sinulla, ap, kaikki hyvin?
Viralliset ÄO-testit ovat ihan valideja testejä määrättyyn pisteeseen saakka.
Raja menee matemaattis, kielellis ja palikkatesteissä (armeijan käyttämät testit varusmiehille). Kognitiivinen taso tulee mitattua.
Mutta tunneäly ja ns. sydämenäly jäävät noissa täysin huomiotta, koska niitä ei voi mitata. Niihin ei yksinkertaisesti ole kehitettävissä valideja testejä.
Nyt kun sä heität äo:ksesi "lähes" 140, joka siis on erittäin korkea älykkyysosamäärä. Ottamatta kantaa siihen, uskonko minä tuohon vai en, niin sillä ei ole väliä. Noita viimeksi mainitsemiani täällä palstalla taas nimenomaan tarvittaisiin huomattavasti enemmän kuin ensiksi mainittuja. Äo 150.
Minun mieheni pitää minua tyhmänä. Ohjaa ja opastaa minua kuin pikkulasta, vaikka olemme ns. suurperhe. Ongelma on, että nyt olen alkanutkin tuntea itseni tyhmäksi. Seksissä toteutan hänen toiveensa, vaikka tiedän sen tekevän hallaa itselleni. Sellaista tyhmyyttä esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N24
Raja menee matemaattis, kielellis ja palikkatesteissä (armeijan käyttämät testit varusmiehille). Kognitiivinen taso tulee mitattua.
Mutta tunneäly ja ns. sydämenäly jäävät noissa täysin huomiotta, koska niitä ei voi mitata. Niihin ei yksinkertaisesti ole kehitettävissä valideja testejä.
Nyt kun sä heität äo:ksesi "lähes" 140, joka siis on erittäin korkea älykkyysosamäärä. Ottamatta kantaa siihen, uskonko minä tuohon vai en, niin sillä ei ole väliä. Noita viimeksi mainitsemiani täällä palstalla taas nimenomaan tarvittaisiin huomattavasti enemmän kuin ensiksi mainittuja. Äo 150.
Voit ottaa kantaa ja jos et usko niin se kertoo vain, että lähdekritiikkisi ei ole täysin puutteellinen ja todennäköisyydet hallussa. Mutta ei mulla ole syytä valehdellakaan. En pidä itseäni ylivertaisena ihmisenä vaikka äo:ni perusteella ja oon täysin samaa mieltä, että empatiaa kaipaisi tämä palsta. Kasvottomat foorumit ok just tätä, mutta ainakin omaan käytökseensä voi vaikuttaa.
N24
Tämän peukkusysteemin poistaminen esimerkiksi tekisi tästä palstasta varmaan asiallisemman paikan. Täälläkin taas miinukset soi. Monilla foorumeillahan voi vain tykkäillä, mikä on minusta parempi.
N24
Vierailija kirjoitti:
N24
Ai "lähes 140" — siis 131, vai?
Minulla on 153, ja ihan Mensan testeillä todettu.
Voitin! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N24
Voit ottaa kantaa ja jos et usko niin se kertoo vain, että lähdekritiikkisi ei ole täysin puutteellinen ja todennäköisyydet hallussa. Mutta ei mulla ole syytä valehdellakaan. En pidä itseäni ylivertaisena ihmisenä vaikka äo:ni perusteella ja oon täysin samaa mieltä, että empatiaa kaipaisi tämä palsta. Kasvottomat foorumit ok just tätä, mutta ainakin omaan käytökseensä voi vaikuttaa.
N24
Näin, kantaa voi ja pitääkin ottaa. Eikä nämä uskon asioita ole, se nyt vaan oli ajatukseni tuloksestasi. Mutta kuten sanoin, ei sillä ole väliä mitä minä muista ajattelen. Niin, miksipä sinä tuosta valehtelisit, ei siitä sinulle mitään hyötyä ole, kun anonyymeina täällä kirjoitellaan. En tarkoita, että tuo tuloksesi mikään mahdottomuus on, joka tapauksessa kirjoitat ihan fiksusti tuosta ylivertaisuudesta ja empatiasta.
Olen myös samaa mieltä tuosta myöhemmin kirjoittamastasi alapeukutuksista, ne juuri aiheuttavat viestien pitenemistä, kun lähdetään eipäs/juupas tasolle.
Hyvää uutta vuotta sinulle
T. Äo 150/M55.
Tulen toimeen koirienkin kanssa ja nautin niiden seurasta. Tyhmäkin ihminen sentään pesee koiran kuin koiran. Kysymys on enimmäkseen empatiakyvystä, joka näyttää olevan joillakin tässäkin ketjussa kirjoittaville aika heikosti kehittynyt. Tutkimusten mukaan samasta vaivasta kärsivät aika monet suomalaiset.
Tietämättömyys on vielä typeryyttäkin isompi ongelma. Todella monella älykkäälläkin ihmisellä on todella huonot yleistiedot ja sivistys esim talouteen, politiikkaan, biologiaan ja fysiikkaan liittyvissä asioissa.
Ihminen ei voi olla älykäs, jos hän ei tule toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. Viisas hän voi olla, mutta ei älykäs. Älykkyyteen kuului myös tunneälyn omaaminen. Älykkyys ja viisaus ovat eri asioita. Kiltit kympin tytöt ovat viisaita, mutta eivät aina älykkäitä.
Tyhmyyden edessä olen voimaton, varsinkin oman tyhmyyden.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei voi olla älykäs, jos hän ei tule toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. Viisas hän voi olla, mutta ei älykäs. Älykkyyteen kuului myös tunneälyn omaaminen. Älykkyys ja viisaus ovat eri asioita. Kiltit kympin tytöt ovat viisaita, mutta eivät aina älykkäitä.
Kaikkien kanssa voi tulla toimeen mutta kaikkien seurasta ei silti tarvitse nauttia.
Minusta taas viisaus on ihan jotakin muuta, kuin mitä kiltti kympin tyttö oletettavasti on.
Itsekin olin ”kympin tyttö” mutta en ollut kovinkaan monella mittarilla mitattuna kiltti ja sääntöjä kunnioittava. Osasin vain pelata peliä oikein ja se oli helppoa.
Ei tämä helppoa ole, mutta jonkunhan ne paskahommat on hoidettava...
Tyhmyys tiivistyy viimeistään siinä vaiheessa kun aletaan ilmoittamaan mensan pisteitä. Vähän sama juttu uskovaisten kanssa, pitävät itseään muita parempina. Siinä vaiheessa kusi on jo täyttänyt hatunkin.
Lukemalla näitä vauva-juttuja saa niin hyvät naurut, että tällaisia typeryksiä kestää taas muutaman päivän oikein hyvin.
Pidän kaikenlaisista ihmisistä, matala älykkyys ei ärsytä minua. Uskon että väliinputoajat eli noin 120-130 ÄO ihmiset pitävät itseään muita fiksumpina ja nojaavat voimakkaasti älyynsä, vaikka oikeasti heitä on todella paljon