Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni diagnosoi kaikille tuntemilleen lapsille adhd:n, aspergerin, touretten piirteitä, tms.

Vierailija
01.01.2020 |

Ystäväni on alalla, jossa hoitaa vieraita diagnoosin saaneita lapsia. Sen jälkeen, kun sai omia lapsia, on alkanut diagnosoida kaikille lastensa kavereille adhd:n, aspergerin, toureten, ylivilkkautta, tms. Omat lapsensa ovat ainoita, keitä ei ole diagnosoinut.

Nyt diagnosoi 14 ja 12v poikani, kuinka toisella näyttää olevan aspergeria ja toisella adhd:ta. Koulusta tai päiväkodista tällaista ei ole sanottu meille koskaan, eikä mitään ongelmia ole ollut. Pari päivää sitten sanoi, että hänestä myös miehelläni on aspergerin piirteitä. En voi uskoa, koska mieheni on käynyt työnsä vuoksi läpi psykologiset testit.

Äidilläni hänen mielestään on adhd:ta ja isälläni tourettea.

En jaksa enää tuollaista diagnosointia. Voiko olla, että tuo ihminen on itse päästään sekaisin?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vihjaista kaverille, että diagnooseja tekevät ammatti-ihmiset, ja siihen diagnoosiin tarvitaan vähän enemmän kuin pelkkä fiilis tai joku oma huomio. Testejä tehdään useampia kappaleita, ja pelkkä muutama piirre ei vielä riitä diagnoosiin. Meillä KAIKILLA on piirteitä jostain diagnoosista. MInullakin on välillä keskittymisvaikeuksia, en silti julistaudu ADHD:ksi. Välillä en myöskään saa selvää toisten ihmisten käytöksestä, mutta se ei vielä tee minusta aspergeria. Nuorempana varsinkin tuli möläyteltyä kaikenlaista, ei minulla silti tourettea ole.

Itse sanoisin aika kovallakin äänellä että kaverin kannattaa jättää diagnoosit lääkäreille, joka kaveri selvästikään ei ole. Hoitajat eivät diagnooseja tee, ja sillä sipuli.

Vierailija
2/18 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on näitä myrkyllisiä ihmisiä. Toisen mielenterveyden ja persoonallisuuden sairaaksi määrittäminen on henkistä väkivaltaa. Toki jotkut yrittävät perustella väitteitään sillä, että autistimainen käytös ei tarkoita samaa kuin autistiksi väittäminen, samoin kuin narsistinen ei tarkoita samaa kuin narsisti ja ylivilkkaita piirteitä omaava ei tarkoita samaa kuin adhd.

Yritin seurustella ihmisen kanssa, joka näki mielenterveysongelmia kaikkialla lähipiirissään. Ainoa pöpi oli hän itse.

Ei tuossa voi oikein muuta, kun kertoa käyttäytymisen olevan tökeröä. Ja miettiä hiljaa mielessään, minkä diagnoosien osia saisi ihminen, jolla on laukkaavat ajatukset, ylivilkas mielikuvitus ja huonot sosiaaliset taidot? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/18 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa kamalalle ihmiselle. Ei kaikki ihmiset hänen ympärillään voi olla diagnosoituja. Ilkeä ihminen.

Vierailija
5/18 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ap haluaa moisen kanssa pitää mitään yhteyttä? Itse en kuuntelisi moista hetkeäkään, ja jos alkaisi minun lapsia arvostelemaan/diagnisoimaan, heittäisin niska-perse otteella pihalle moisen.

Vierailija
6/18 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavalla kerralla kysy ap kaveriltasi, että "onko tämä nyt sitä paljon puhuttua ylidiagnosointia?"

Vierailija
7/18 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai jo diagnosoit kaverisi ja koko hänen lähipiirinsä vastavuoroisesti?

Vierailija
8/18 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaisi tuollaisen kanssa. Ainakin tenttaisin tiukasti, millaisella pätevyydellä hän diagnoosejaan tekee. Sen jälkeen ottaisin reilusti etäisyyttä.

Vierailija
9/18 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ap haluaa moisen kanssa pitää mitään yhteyttä? Itse en kuuntelisi moista hetkeäkään, ja jos alkaisi minun lapsia arvostelemaan/diagnisoimaan, heittäisin niska-perse otteella pihalle moisen.

Viimeisestä tempauksesta saisi varmaan ulosheittäjäkin ikioman diagnoosin kaupan päälle :D

Vierailija
10/18 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi ei välttämättä ole tahallaan ilkeä mutta ei tuollaista käytöstä kannata silti katsoa sormien välistä. Osa ihmisistä ei sovellu tuollaisille "diagnoosialoille" mm. mt- ja nepsypuolelle, koska heillä hämärtyy rajat työ- ja yksityiselämänsä välillä eivätkä enää hahmota sitä, että erilaisuus on osa ihmiselämää eikä kaikkia poikkeavuuksia tarvitse tai pidä diagnosoida. Näin on nähtävästi käynyt tälle ystävällesikin. Ilman muuta ota asia puheeksi hänen kanssaan, tuo hänen käytöksensä alkaa kuulostaa jo vainoharhaiselta. Olisiko äitiyden paineet ynnättynä tähän hänen työkuvioonsa laukaissut tuollaisen käyttäytymismallin?

Vierailija
11/18 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

*siis katsoa sormien LÄPI, ei välistä. Toinen kupillinen aamukahvia tekisi ehkä terää :p

Vierailija
12/18 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan tuon ihmistyypin. Kaikista pahimpia ovat juuri nuo hoitoalalla työskentelevät joilla ei pää ole riittänyt pidemmälle mutta on kova tarve diagnosoida ja aivot on virittyneet tietyille asioille.

Vierailija
13/18 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on näitä myrkyllisiä ihmisiä. Toisen mielenterveyden ja persoonallisuuden sairaaksi määrittäminen on henkistä väkivaltaa. Toki jotkut yrittävät perustella väitteitään sillä, että autistimainen käytös ei tarkoita samaa kuin autistiksi väittäminen, samoin kuin narsistinen ei tarkoita samaa kuin narsisti ja ylivilkkaita piirteitä omaava ei tarkoita samaa kuin adhd.

Yritin seurustella ihmisen kanssa, joka näki mielenterveysongelmia kaikkialla lähipiirissään. Ainoa pöpi oli hän itse.

Ei tuossa voi oikein muuta, kun kertoa käyttäytymisen olevan tökeröä. Ja miettiä hiljaa mielessään, minkä diagnoosien osia saisi ihminen, jolla on laukkaavat ajatukset, ylivilkas mielikuvitus ja huonot sosiaaliset taidot? :D

Voi se olla myös kunnianloukkaus tai yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen. 

Vierailija
14/18 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskoni. Diagnosoinut lapsillani ainakin 40 erilaista kremppaa ja ongelmaa.

Lapseton merkonomi.

Vierailija
15/18 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli tuollainen vaihe vähän aikaa sitten, kun silmäni avautuivat, että nepsyjä todella on ja vieläpä omassa perheessäni. Oli niin käsittämätöntä tajuta, etten ollut huomannut asiaa itse aiemmin ja aloin tutkia asiaa niin, että näin joka toisella nepsyoireita. Olin hyvin rasittava pari vuotta, myönnän. Ajattelin silti ihmisiä vain hyvällä, puhuin aiheesta sillä meitä tieto auttoi valtavasti. Mutta tuo vaihe on ohi. Ja ilmeisesti ainakin yksi ystävyys sen myötä.

Vierailija
16/18 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo se on diagnosoida kailille adhd, asperger jne kun nuo ei ole mitään oikeita sairauksia. Vain tekosyitä ujoudelle (asperger) ja laiskuudelle (adhd). Aika moni on ujo tai laiska.

Vierailija
17/18 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihii, anna höpistä. Minäkin olen adhd omalla arviolla. Siis piirteitä siihen suuntaan, mutta ei niin paljoa, että se haittaisi olisi romuttanut elämäni ja koulut sujui aina. Kaveri taas löysi itsestään Aspergerin.

Vierailija
18/18 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kaveri. Pitäisin rauhassa taukoa. Oma lapseni on vilkas ja energinen, mutta ei se tee hänestä adhd-tapausta. Siihen vaaditaan monia muitakin oireita, kuin pelkkä halu kuluttaa energiaa ulkona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä