Miten lapsenne käyttäytyvät puhelimessa?
Olen monta kertaa kuullut, kun lapseni soittaa kaverilleen, niin kaveri ei kuuntele mitä lapsellani on sanottavaa, vaan sanoo, että en voi leikkiä sun kanssa ja laittaa puhelimen kiinni. Voi kuitenkin olla joku kiva juttu kyseessä, mistä kaveri olisi kiinnostunut, mutta kun ei kuuntele.
Pari juttua, mihin omakin lapsi on syyllistynyt, ja olen yrittänyt opettaa tapoja, on että vastaa puhelimeen painamalla näppäintä, mutta ei sano mitään, vaan odottaa, että soittaja sanoo asiansa. Se on ärsyttävää, kun soittaja ei tiedä joko vastaajalla on puhelin korvalla. Toinen, mitä lapseni ja kaverit tekevät on, että joku soittaa ja kysyy, että tuletko leikkimään, niin toinen sanoo vain "en" (oli syy mikä hyvänsä), ja laittaa puhelimen kiinni. Olen sanonut omalle lapselleni, että mukavampi tapa, on sanoa esim "en nyt ehdi, kun pitää tehdä läksyt/olen menossa mummolaan, myöhemmin sitten, hei hei".
Onko tällainen lapsilla kuinka yleistä?
Kommentit (3)
Niin opetankin, mutta en voi opettaa lapsen kavereita. Joskus olen kyllä sanonut lapselleni, että sanoo kaverilleen, että oltais otettu se mukaan Hoploppiin, mutta ei sitä kiinnostanut kuunnella mitä asiaa, mutta lapsi ei alkanut valehdella kaverilleen. Hyvä niin.
Tuota samaa on meilläkin, eli avataan linja puhelimessa mutta ei sanota mitään. Siitä olen monesti jankannut että ei noin. Myös tuota esiintyy 8-veellä, että sen kummempia selittämättä sanoo, ettei meille voi kaveri tulla tänään. VAikka siis olisi voinut kertoa tarkan syyn. Kuulostaa aikuisen korvaan hieman tylyltä. Mutta näihin pitää puuttua aikuisen ja korjata tuota käytöstä, ehkä se joku päivä alkaa sujumaan.
Lapsille pitää opettaa, miten puhelimessa puhutaan. Meillekin opetettiin lankapuhelinaikana kohteliaat puhelintavat.