Liittoon kuuluminen, onko järkevää?
Onko merkitystä, että mihin liittoon kuuluu? Itse olen ollut vuosia Pron jäsen, mutta ylennyksen myötä minulle "kuuluva" liitto olisi jokin toinen ylempien toimihenkilöiden liitto. Onko tällä edes merkitystä että kuuluuko oikeaan liittoon vai voisiko vain valita jonkun edullisen loimaan kassan..? Meinaan menee aika iso summa vuodessa liiton maksuina🤔
Kommentit (12)
Vaihdoin liiton halvempaan, maksaa n. 350e vuodessa vähemmän.
Jokaiseen liittoon kuulu myös pelkkä työttömyyskassa. Voit liittyä ainoastaan kassaan ns. yksilöjäseneksi, jolloin jäsenmaksu on yleensä huomattavasti pienempi. Loimaan kassan jäsenmaksu on todella suuri pelkäksi kassaksi. Saat samat edut, eli ansiosidonnaisen, myös oman liittosi työttömyyskassasta huomattavasti halvemmalla. Liitothan eivät tätä voi mainostaa, ja siksi Loimaan kassaan liittyy moni ihan silkkaa tietämättömyyttään.
Jos haluat tukea härskiä ay-väen verovapaata sikailua omalla rahallasi, niin maksa liiton jäsenmaksu. Jos taas haluat ansiosidonnaisen päivärahan mahdollisen työttömyyden varalle, niin maksa kassan jäsenmaksu, joka on murto-osa liiton jäsenmaksusta.
Mutta saanko kaiken hyödyn jos kuulun toimihenkilö-unioniin, vaikka työnimikkeeni perusteella pitäisi kuulua ylempien tpimihenkilöiden unioniin?
Itse sain liiton avustuksella laittomasta irtisanomisesta hyvät
 korvaukset. Tietenkin, jos nuolet orjana työnantajan per...että, ei kannata kuulua liittoon. Valinta on vapaa. 
Ei sinne jäsenlehden vuoksi kannata kuulua. Jos olet alalla, jossa työnantajan tarkoitus on kusta linssiin joka käänteessä, on suotavaa. Jos taas tiedät että sulle on työmarkkinoilla "imua", ja aina mahdollista vaihtaa, niin silloin kannattaa kuulua korkeintaan kassaan.
Oletko elokuvia katsonut, jos olet niin mafia-kuvissa monesti peritään suojelurahaa. Ammattiliitoilla se suojeluraha on nimeltään liiton jäsenmaksu.
Esimerkiksi lakkotilanteissa liitto asettaa työpaikan edustalle vahteja joiden tarkoitus on puhutella töihin yrittäjiä. Todellisuudessa vahdit harjoittavat työpaikkakiusaamista liiton tuella ja koska työsuojeluvaltuutettu on yleensä sidoksissa liittoon niin järjestäytymättömät työntekijät ovat vailla lain suojaa.
Ilman lakkojakin liiton värväämät ay-aktivistit työntekijän ominaisuudessa hyökkäävät heti kimppuun kun uusi työntekijä rekrytoidaan. Käytännössä on miltei pakko liittyä jäseneksi koska muuten ei saa suojelua liitolta. Liiton tuoella nämä ay-työntekijät rupeavat kiusaamaan, eivät tervehdi, eivät huomio, eivät edes pidä ihmisenä sellaista työntekijää joka ei ole liitossa ja jälleen on turhaa työsuojeluun valittaa asiasta koska työsujelu nauttii liiton tukea.
Pahin mitä olen nähnyt ammattiliittojen osalta on se että työnantaja kiusdasi työntekijää joka ei ollut liitossa. Näillä Ay-työntekijäöillä oli tämä tiedossa mutta he eivät puuttuneet siihen koska siitähän he saivat hyvän tarinan kerrottavaksi, "kannattaa kuulua liittoon niin työnantaja ei pysty mielivaltaa käyttämään"
Sairasta käyttäytymistä liitoilta se että he hyväksyvät tyyöpaikkakiusaamisen ja ovat itse sitä järjestämässä tai sulkevat silmänsä jos se ei aja suoraa liiton etua.
Itse olen hyötynyt liittoon kuulumisesta jo opiskeluaikana. Yhdestä työpaikasta meinasi jäädä palkat ja työtodistukset saamatta. Luottivat varmaan, etten minä nuorena ihmisenä tajuaisi vaatia oikeuksiani. Yksi soitto liittoon riitti ja kummasti alkoi asioita tapahtua. Toki riippuu alasta ja liitosta, mutta itse en sokeasti luota yhteenkään työnantajaan. Ihan normaalia varovaisuutta.
"Järjestäytymättömien piirissä on harkittu myös asian viemistä aluehallintovirastoon, mutta siinäkin vaihtoehdossa pelkona on nimien paljastuminen.
Paljastumista pelätään siksi, että se voisi johtaa heidän savustamiseensa tehtaalta.
– Näissä tapauksissa on erittäin vaikeaa se, että jos joku henkilö jää kiinni ilmiannosta, niin paikallinen ammattiosasto istuu hänet työpaikalta, eräs tehtaan työntekijä sanoo."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/dae09954-55c3-4337-8edf-c65751ac2…
Oleellista tuossa uutisessa on se että syrjintä työpaikalla kuuluisi työsuojeluvaltuutetulle ja hänen pitäisi sitä hoitaa. Teollisuusliiton toimeksiannostahan tuo syrjintä on tapahtunut ja siten työsuojeluvaltuutettu ei puutu asiaan. Työnantaja ei uskalla tehdä mitään eikä puuttua syrjintään koska teollisuusliitto muuten kostaa työseisauksilla, lakoilla tai sillä että he laittavat kaikki tehtaan järjestäytyneet työntekijät istumaan ja tuotanto pysähtyy.
Kyllä kannattaa kuulua liittoon. Varsinkin, jos on alalle tyypillistä, että pomo-osasto huijaa kaikessa.
Yksi entinen työkaveri (kunta-alalla) joutui lähtemään oltuaan varmaan 15 vuotta töissä. Tähän liittyi monia asioita ja kaikki ei mennyt ihan lakipykälien mukaan. Hän ei kuulunut liittoon, joten sitä asiaa oli vaikea lähteä ajamaan. Samaten liitto on puuttunut meillä laittomiin ketjuttamisiin (10-15 vuotta pätkätöitä) ja silloin vakinaistettiin joukko työntekijöitä. Nyt on taas meillä uusi joukko vähän liian kilttejä nuoria tyttöjä, joita on ketjutettu 6-8 vuotta. Olisi taas liitolla puuhaa meidän työpaikan kanssa.
Minusta on sulaa tyhmyyttä olla kuulumatta liittoon.
Muistetaan vielä, että ainoastaan kuulumalla liittoon meitä voidaan edustaa neuvottelupöydissä. Jos liian harva työntekijä on järjestäytynyt, ei ole enää TESsiä tai vaikkapa yleiskorotuksia palkkoihin. Työsuhteen ehdot saatettaisiin määritellä pärstäkertoimen mukaan.
Ajattelen liiton jäsenyyden ikään kuin vakuutuksena. Jos työsuhde kusee ja tarvit apua työnantajan kanssa skabaamiseen, sieltä saatat saada lakiteknistä ja muutakin apua.
Jos et usko moista tapahtuvan, pelkkä kassan jäsenyys riittänee.