Vauvan yritys imettäessä
Hei! Onko kellään kokemuksia kuinka kauaa on mennyt tai kuinka helppoa on tulla raskaaksi vielä imettäessä esikoista? Imetän yhä 1v3kk tyttöämme aika paljon päivin ja öin. En ole varma onko menkat alkanut kun joku pieni vuoto tuli viime kuussa mutta se loppui heti 😂 Eli aika hankala arvailla milloin on ovulaatio. Pelottaa että pitää lopettaa imetys kokonaan että saisi toisen lapsen alulle ja nyt olisi paras ajankohta kuitenkin kakkoselle kun halutaan pienellä ikäerolla ja myöhemmin on minulla koulu esteenä.
Kommentit (19)
Kyllä tuon ikäisen imettämisen saisi jo lopettaa.
No pankaa ja lapsi tulee jos tulee.
Ei merkitystä. Meillä ikäeroa 1,5v.
Tosin noin isoa lasta kukaan ei kai imetä päivin ja öin!
No onpas ikäviä kommentteja 😂 Ootteko ikinä kuullut taaperoimetyksestä? Kyllä tämän ikänen on vielä pieni ja imetyshetket on meille tärkeitä. Yöimetys saisi toki jäädä mutta en ole vielä saanut aikaiseksi aloitettua sitä huudattamista.
Minulla ainakin imetys toimi hyvin ehkäisynä. Siinä vaiheessa kun päivällä oli muutama imetys kerta enää niin tulin aina raskaaksi.
kaikilla tosin imetys ei vaikuta mitenkään raskautumiseen. Alkakaa yrittää siitähän se sitten huomaa onnistuuko.
Imettäminen suojaa raskaudelta, ja sitä on vanhastaan käytetty ehkäisykeinona. Ei ole toki mikään satavarma. Kannattaa varmaan neuvolasta esimerkiksi kysellä neuvoja, tietävät siellä varmaan asiasta. Näihin aiempiin kommentteihin viitaten WHO suisittelee muistaakseni jatkamaan imetystä 2-6 vuotiaaksi asti.
Suositan lopettamaan yöimetyksen, koska
a) taapero nukkuu paremmin
b) sinä nukut paremmin
c) kiertosi voi käynnistyä, kun imetykseen tulee pitempi tauko vuorokaudessa.
Taaperoimetys on outoa. Vähennä imetys 1-2 kertaan/päivä aluksi, voi olla, että kierto käynnistyy silläkin. Yli 1-vuotiaan ei todellakaan tarvitse roikkua enää tissillä jatkuvasti, kun se saa pääasiallisen ravintonsakin jo ihan muualta.
Vierailija kirjoitti:
Imettäminen suojaa raskaudelta, ja sitä on vanhastaan käytetty ehkäisykeinona. Ei ole toki mikään satavarma. Kannattaa varmaan neuvolasta esimerkiksi kysellä neuvoja, tietävät siellä varmaan asiasta. Näihin aiempiin kommentteihin viitaten WHO suisittelee muistaakseni jatkamaan imetystä 2-6 vuotiaaksi asti.
Joo, niin suosittelee, maissa joissa täysipainoista ravintoa ei ole lapselle saatavilla.
Tulin raskaaksi ensimmäisestä ei-ehkäistystä kierrosta samalla kun imetin 1v9kk ikäistä sisarusta. Tosin kuukautiset olivat olleet säännölliset jo puolisen vuotta ja yöimetykset päättyneet muutama kuukausi aiemmin.
Taaperon imetys ei todellakaan ole mikään luotettava ehkäisy, mutta itse saattaisin harkita yöimetysten lopettamista toimivan kierron palauttamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, niin suosittelee, maissa joissa täysipainoista ravintoa ei ole lapselle saatavilla.
Suositus on vähintään 2-vuotiaaksi ja koskee ihan kaikkia maita, tämän jälkimmäisen WHO on joutunut erikseen alkaviivaamaan ja rautalangasta vääntämään teille vastarannan kiiskille moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Imetys on luotettava ehkäisykeino kun täysimetät alle 6kk ikäistä vauvaa vuorokauden ympäri vähintään 4 tunnin välein ilman poikkeuksia ja kuukautiskierto ei ole vielä käynnistynyt. Yli kuukauden ikäisten vauvojen äideistä tähän menee murto-osa. Isomman lapsen imetyksen vaikutus hedelmällisyyteen on hyvin yksilöllistä.
Meillä lapsilla ikäeroa vuosi ja 7kk, imetin esikoista läpi raskauden ja sitten tandemina (eli kahta eri ikäistä lasta) siihen asti että esikoinen täytti kaksi.
Lopetin yöimetyksen esikoisen kanssa siinä yksivuotiaana, suosittelen. Olin silloin tosin jo siis raskaana, mutta uskoisin että se on yksi mikä vaikuttaa hedelmällisyyteen, sanoit tosin että sulla ollut joku vuoto, mutta silti.
Sanoisin myös että vaikka se tuntuisi hankalalta tai olisi vähän itkun takana, niin kannattaa siltikin yöimetys lopettaa, varsinkin jos on pienellä ikäerolla sisarus haaveissa. Meillä on ollut molemmat lapset tosi tyytyväisiä ja hyvin nukkuvia, mutta silti sitä omaa yöunta ja rauhoittumista on vähemmän kun on kaksi pikkuista, joten sillä että lopettaisit yöimetyksen nyt olisi pidemmän päälle hyviä vaikutuksia. Se että esikoinen oppii nukkumaan yöt läpi ennen pikkusisarusta helpottaa, koska ei yli yksivuotias enää heräile syömään yöllä kuin tavasta. Meillä myös alkoi paremmin päivällä ruoka maistumaan, kun ei yöllä suö vatsaa täyteen. En siis missään nimessä muuten sano että lopeta imetys, mutta ehkä sitä yöimetystä voisi pohtia. Meille sanottiin neuvolassa tuossa vaiheessa, että ei enää yöllä koska se ei myöskään ole hyvä hampaille, ja on siinäkin kyllä pointti. 😊
Imetys ei todellakaan ehkäise loputtomiin ja joillain ei ehkäise juuri ollenkaan. Itse tulin raskaaksi esikoisen ollessa 7kk ja toisen lapsen kohdalla tulin raskaaksi, kun lopetin ehkäisyn lapsen ollessa 1v5kk ja molemmat kävi äkkiä. Ja molempien kohdalla imetin ja imetys jatkui vielä raskaana ollessa, mutta maidon eritys alkaa kyllä monilla ja myös minulla vähenemään raskauden edetessä. Tällöin imetys herkästi loppuu itsestään, kun tisseistä ei vain tule mitään. En sinuna stressaisi imetyksen lopettamisen kanssa. Lopetat jos haluat, mutta ei tarvitse tuntea painetta siihen. Ja noista ei kannata välittää, jotka kauhistelee taaperoimetystä. Se on ihmislajille normaalia imettää useampi vuosi ja oli miten oli, imetys ei kuulu muille kuin lapselle ja imettävälle äidille. Muut saa painua hiiteen siitä kuviosta mielipiteineen.
Jos imetät raskaana se on sikiön ravinnosta pois. Kaverini teki niihin ja sikiö syntyi todella pienikokoisena vaikkei keskonen ollutkaan (46cm 2500g)
Vierailija kirjoitti:
Jos imetät raskaana se on sikiön ravinnosta pois. Kaverini teki niihin ja sikiö syntyi todella pienikokoisena vaikkei keskonen ollutkaan (46cm 2500g)
Höpö höpö, raskaana maidontulo on niin tiukassa, että sillä ei juurikaan ole vaikutusta sikiön ravinnon saantiin. Itse imetin läpi kuopuksen raskauden ja samankokoisena syntyi kuin isosiskonsa eli 50cm ja 3,5kg. Uskon mielummin, että kaverisi vauvan koko johtui jostain muusta.
Vierailija kirjoitti:
Tää juttu on ihan skeidaa, meillä tyttö oli 53cm ja 3,5kg vaikka imetin raskauden läpi. Oli pieni vauva joo 😂
Mulla kyllä tuli hyvin maitoa raskauden läpi, ei ongelmia. Tottakai se niukentui hieman, mutta tuli sitä silti ihan kunnolla. Odotin että olisi jopa tullut vähemmän, mutta nää on niin henkilöistä kiinni nää jutut. Mulla ennen esikoista alkoi tulla rv20 rinnoista sellaista ns esimaitoa, oli aina lakanat ihan märät ja se jatkui siihen asti että maito nousi synnytyksen jälkeen.
Olen siis se kirjoittaja joka kertoi että imetti läpi raskauden ja sitten tandemina ja kommentoin myös että on ihan kuraa että tulee pieni lapsi jos imettää raskaana
Kunhan annatte pikkuiselle ruokarauhan <3