Parisuhderiidat hyvässä suhteessa - mistä aiheista?
Riiteletkö sinä parisuhteessasi ja mistä aiheista? Miten riitatilanne kehittyy? Itselle kovin vieras aihe, mutta olen seurannut instassa pitkään tätä yhtä toimittajaa, jolla uuden miehen kanssa koko ajan dramaattisia konflikteja, joiden takia sitten lomapäivät pilalla. Kuitenkin heillä ilmeisesti hyvä ja rakastava parisuhde.
Kommentit (8)
Olen ollut mieheni kanssa yli 20 vuotta ja emme riitele enää oikeastaan mistään. Olemme joskus riidelleet nämä tyypillisemmät riidat, eli raha, kotityöt, vapaa-aika jne. mutta nyt asiat ovat olleet jo vuosia kunnossa ja riitoja ei enää ole.
Parisuhteemme on todella hyvä ja viihdymme yhdessä. Perheessämme on myös kolme lasta ja he ovat fiksuja nuoria, joilla ei ole ongelmia normaaleiden asioiden puhumisessa ja ei myöskään mitään pätemisen tarvetta tai keksittyjä pään sisäisiä viritelmiä erilaisista asioista.
Usein joidenkin ihmeelliset riidat johtuvat mielestäni vain kyvyttömyydestä puhua ja kuunnella sekä uhriutumisesta. Sitten kun pariudutaan niin nopeasti, että ei ehdi edes tutustua toiseen, niin varmasti rähinää tulee.
Meillä on erilaiset käsitykset täsmällisyydestä ja siisteydestä. Hassusti niin päin, että minä olen täsmällisempi mutta mies siistimpi. Riitamme koskevat siivousta ja ajankäyttöä. Harvoin riitelemme, useimmiten osaamme väistää uhkaavat riitatilanteet joustamalla. Lomaillessa, kun vietämme monta päivää 247 pienessä veneessä, jossain kohtaa jousto ei enää riitä vaan räjähtää. Mutta ei se kauaa kestä ja sitten kiva loma voi taas jatkua. :)
Meillä ehdottomasti yleisin riidanaihe on miehen pelaaminen tietokoneella. Tai ei niinkään itse pelaaminen, vaan se kun mies menettää hermonsa, huutaa ja kiroilee. En yhtään jaksaisi kuunnella sitä, en yhtään. Sitten ollaan molemmat äkäisiä.
Riitaa tulee ainoastaan seksistä.
Meillä on kyllä seksiä ja se on hyvää.
Mutta itse olen seksiriippuvainen ja mies ei meinaa jaksaa samaan tahtiin.
En kestä kieltäytymistä.
Sanoittaisko pattitilanne.
Ei voi mitään..
Saan omien pms oireiden takia jonkun kiukkupuuskan joka kuukausi. Tiedostan sen kyllä mutta silti se tulee, ja silloin mikä tahansa "väärin" oleva asia ärsyttää ja siitä tulee jonkinsortin riita..
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut mieheni kanssa yli 20 vuotta ja emme riitele enää oikeastaan mistään. Olemme joskus riidelleet nämä tyypillisemmät riidat, eli raha, kotityöt, vapaa-aika jne. mutta nyt asiat ovat olleet jo vuosia kunnossa ja riitoja ei enää ole.
Parisuhteemme on todella hyvä ja viihdymme yhdessä. Perheessämme on myös kolme lasta ja he ovat fiksuja nuoria, joilla ei ole ongelmia normaaleiden asioiden puhumisessa ja ei myöskään mitään pätemisen tarvetta tai keksittyjä pään sisäisiä viritelmiä erilaisista asioista.
Usein joidenkin ihmeelliset riidat johtuvat mielestäni vain kyvyttömyydestä puhua ja kuunnella sekä uhriutumisesta. Sitten kun pariudutaan niin nopeasti, että ei ehdi edes tutustua toiseen, niin varmasti rähinää tulee.
Riitely on itse asiassa ihan terve ilmiö pitkässä parisuhteessa. On myös monenlaista riitelyä, tuhoavaa ja rakentavaa. Rakentava riitely vie parisuhdetta eteenpäin ja auttaa löytämään uuden tasapainon kun osapuolet muuttuvat ajan myötä. Riitoja ei siis tarvitse pelätä tai vältellä, ne ovat vain osa elämää ja niiden kautta oppii paljon niin itsestä kuin toisestakin.
Vierailija kirjoitti:
Saan omien pms oireiden takia jonkun kiukkupuuskan joka kuukausi. Tiedostan sen kyllä mutta silti se tulee, ja silloin mikä tahansa "väärin" oleva asia ärsyttää ja siitä tulee jonkinsortin riita..
Sama täällä... Keskustelin tästä miehen kanssa, ja nykyisin osaa ymmärtää, että kyse tosiaan hormonivaihteluista. Yritän kyllä kontrolloida itseni, mutta joskus lipsahtaa... Iän myötä helpottaa onneksi.
Joskus riidellään rahasta. Mies ei vieläkään yli 20v jälkeen ymmärrä että talousrahoissa on päiväbudjetti vaan osta mitä mieli tekee. Mun pitää sitten sinnitellä viimeiset päivät ennen palkkaa ja venyttää rahoja. Jemmassa on kyllä aina jonkin verran mutta säästäisin mielummin muuhun.
Eipä juuri muusta. Taloja (3) rakentaessa tuli riitaa kun huomasin jonkin väärin suunnitellun tai tehdyn kohdan ja huomautin siitä. 2-3 päivää myöhemmin homma oli korjattu kaikessa hiljaisuudessa:)
Lomat ei ole koskaan menneet pilalle, ihan parasta yhdessäoloaikaa