Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lukiolainen töissä

Vierailija
29.12.2019 |

moi! Oon lukion ykkösellä ja haluisin duunii, että sais vähän omaa rahaa tienattuu. Mun kysymys siis ois, et kuinka monta tuntii ootte töissä viikossa. Koulun suhteen oon kuitenkin suht tavoitteellinen ja koulupäivät kestää aina 8-14.30 tai 8-16.00. Mietin et meneekö aivan liian rankaks, kun asun yksin ja sit ois just se koulu ja se työ. Onks 20h viikos aivan liikaa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 tuntia viikossa on aivan liikaa. Joku lauantai- tai sunnuntaityö voisi vielä mennä niin, että olet töissä toisena ko. päivistä.

Vierailija
2/15 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen iltaisin klo 18-22, ja viikonloppuisin ainakin täydet 8t vuorot, monesti tuplavuoron tai ylitöitä tarvittaessa. En ole kokenut liian rankaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Jaksaminen on niin yksilöllistä. Joka tapauksessa pitää olla muutakin kuin koulu ja työ, jos aikoo jaksaa. Pitää myös huomioida, että se koulu ei tapahdu pelkästään oppituntien aikana, vaan on kotitehtäviä ym. 

Vierailija
4/15 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet 16-vuotias LAPSI. Sinun työsi on koulunkäynti. Oppivelvollisuus lukee laissa. Lasu sinusta pitäisi tehdä, ja antaa sakot tai linnaa sekä sinulle että vanhemmillesi.

Vierailija
5/15 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen iltaisin klo 18-22, ja viikonloppuisin ainakin täydet 8t vuorot, monesti tuplavuoron tai ylitöitä tarvittaessa. En ole kokenut liian rankaksi.

Tuossa ei ole mitään järkeä. Kyllähän se jonkin aikaa tuntuu siltä, että jaksaa, mutta jossain vaiheessa tulee stoppi. Ihminen tarvitsee muutakin kuin koulun ja työt. 

Vierailija
6/15 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla millainen olo noiden koulupäivien jälkeen? Oletko rättiväsynyt vai piisaako energiaa vaikka muille jakaa? Jos ensimmäinen niin ei kannata, koska sitten koulunkäynti kärsii. Jälkimmäisessäkin tapauksessa suosittelen töitä vain parina iltana viikossa tai viikonloppuisin. Burnouttia ei kannata hommata jo lukiossa.

Vierailija
7/15 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

20h/vkossa on liikaa.

Meillä ei kummallakaan riittäisi aika eikä mehutkaan moiseen enkä edes antaisi lupaa moiseen prässiin, 1-2-luokalla esikoisen päivät oli lähes poikkeuksetta klo7.15-17.30, nyt 3lk taas toista ääripäätä tyyliin 2-3h päiviä ja viikottaisia arkivapaitakin. 1lk lyhyempiä päiviä, koska koulun ja kodin välimatka vain n.2km.

Vierailija
8/15 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asut yksin ja haluat tienata omaa rahaa? Kuka sun elämisen ylipäänsä sitten maksaa?

Vierailija
9/15 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asut yksin ja haluat tienata omaa rahaa? Kuka sun elämisen ylipäänsä sitten maksaa?

Suomen lain mukaan huoltajat ovat velvollisia elättämään alaikäisen lapsensa. Riippumatta siitä, missä lapsi asuu. 

Vierailija
10/15 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisikö lehtien jakaminen? Jos olet supliikki tyyppi, niin kai puhelinmyyntiäkin voi kokeilla. Yksi koulukaveri tienasi aikoinaan ihan hyvät taskurahat siitä. 20 tuntia viikossa töitä lukiolaiselle tuntuu kyllä ihan liian paljolta.

Vierailija
11/15 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se 15h aika maksimi... Yksi viikonloppuvuoro 7,5h ja pari 3-4h arkivuoroa. Ei se rasita jos työ ei ole kovin monimutkaista, teet sen huolella mutta et murehdi jne...

Vierailija
12/15 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ei ole mitään järkeä. Kyllähän se jonkin aikaa tuntuu siltä, että jaksaa, mutta jossain vaiheessa tulee stoppi. Ihminen tarvitsee muutakin kuin koulun ja työt. 

No hyvinpä olen 3v jo jaksanut 🤷‍♀️ mitä muuta tässä nyt pitäisi tarvita koulun ja työn lisäksi?

Vierailija
13/15 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet 16-vuotias LAPSI. Sinun työsi on koulunkäynti. Oppivelvollisuus lukee laissa. Lasu sinusta pitäisi tehdä, ja antaa sakot tai linnaa sekä sinulle että vanhemmillesi.

Kuten sanoin, että oon lukiolainen, eikä mulla silloin ole enää oppivelvollisuutta :p

Vierailija
14/15 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ja tuet. Mut rahasta vähän tiukkaa enkä viittis niitä hirveen pitkää pitää maksamassa mun koko kuluja, kun kuitenkin ihan omasta tahdosta muutin omilleni.

Vierailija
15/15 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sä voit mennä joka ikinen päivä tekemään tunteja, tai tehdä vaikka vain kaksi iltaa viikossa. Sama palkka. Mutta marketissa sä saat tuntipalkan x ja sitten on paikkoja missä voi myydä provikalla. Niissäkin saa tuntipalkan x, mutta myymällä 2 telkkaria illassa ei sitten tarvitsekaan mennä joka päivä myymään niitä.

Itse valitset.