Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautisten niukkeminen kolmekymppisenä

Vierailija
29.12.2019 |

Olen noin viimeisen puolen vuoden ajan kiinnittänyt huomiota, että vuotoni on niukentunut. Kierto edelleen samanlainen kuin ennenkin mutta aikaisemmin menkoissa oli yksi päivä, jolloin vuotoa tuli selkeästi runsaammin kuin muina, nyt se päivä on poistunut.

Vaiheillaan miehen kanssa lapsiasian kanssa ja tämä toisinaan ahdistaakin aika paljon kun luen tietenkin kehoni merkkejä niin, että hedelmällisyys alkaa laskea. Suvussani naiset tosin ovat saaneet lapsia melko myöhään, esim. mummoni tätini 40-vuotiaana ja äitinikin meidät kaikki kolme reilusti yli kolmekymppisenä mutta silti. Olen siis 33. Silti en ole itsekään ihan varma, haluanko lasta. Huolestuttaa myös tosi paljon esim. ilmastokriisi. Onko muilla ollut tällaista menkkojen kanssa - ja silti tullut raskaaksi?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten niukkeneminen ja kierron lyheneminen ovat ensimmäisiä merkkejä hedelmällisyyden laskemisesta, ei loppumisesta, mutta kiire alkaa jo olla.

Vierailija
2/7 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Myös minulla on kuukautiset niukentuneet tosi paljon, ikää 34. En ole ajatellut että hedelmällisyyteni on laskenut jo. Ei ole parisuhdettakaan eikä varaa hankkia lasta yksin lapsettomuushoidoilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

35v on yleensä se rajapyykki, kun hedelmällisyys alkaa voimakkaasti laskemaan.

Vierailija
4/7 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös niukat vuodot = niukasti kohdun limakalvoa, eli jos yrittää raskautua voi olla ettei sitä ole tarpeeksi alkion kiinnittymiseen.

Vierailija
5/7 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi huokaus. Naisen hedelmällisyys alkaa laskea 25-vuotiaana. 35-vuotiaana se romahtaa, eivätkä kaikki sen ikäisenä enää pysty tulemaan normaalisti raskaaksi. Muutokset kierrossa ja kuukautisissa ovat ilman muuta merkki muutoksista hormonitoiminnassa ja hedelmällisyydessä.

Mediasta saa aivan väärän kuvan naisen hedelmällisyydestä. Nämä julkimot, jotka saavat vauvoja nelikymppisinä, ovat tulleet raskaaksi lahjoitetuilla munasoluilla ja keinohedelmöityksellä.

Eikä se, että joku sukulainen on tullut vanhana raskaaksi, takaa mitään.

Juuri nyt on se hetki, jolloin ap:n pitää tehdä ratkaisuja.

Vierailija
6/7 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi huokaus. Naisen hedelmällisyys alkaa laskea 25-vuotiaana. 35-vuotiaana se romahtaa, eivätkä kaikki sen ikäisenä enää pysty tulemaan normaalisti raskaaksi. Muutokset kierrossa ja kuukautisissa ovat ilman muuta merkki muutoksista hormonitoiminnassa ja hedelmällisyydessä.

Mediasta saa aivan väärän kuvan naisen hedelmällisyydestä. Nämä julkimot, jotka saavat vauvoja nelikymppisinä, ovat tulleet raskaaksi lahjoitetuilla munasoluilla ja keinohedelmöityksellä.

Eikä se, että joku sukulainen on tullut vanhana raskaaksi, takaa mitään.

Juuri nyt on se hetki, jolloin ap:n pitää tehdä ratkaisuja.

Joo, ilmaisin itseäni vähän huonosti. Hyvin on tiedossa, ettei hedelmällisyys ole enää läheskään samalla tasolla kuin 10 vuotta sitten. Tarkoitin siis sitä, että nytkö alkaa viimeiset romahdukset...Itse olin pitkään lähes varma, etten halua omaa lasta mutta nyt ihan parina viime vuonna mieli on alkanut muuttua, kuitenkin edelleen vaiheilen.

Aikaisemmin ei ole ollut sellaista parisuhdetta, johon olisin lasta voinut ajatella ja myöskään oma elämäntilanne ei ollut sellainen. Mulla siis vaihtoehdot on hyvin pitkälti joko lähiaikoina tai ei ollenkaan, en siis osaa katua sitten etten ole miettinyt tosissani asiaa aikaisemmin, koska ei vain ole kuulunut silloisten mahdollisuuksien valikkoon. -ap

Vierailija
7/7 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös niukat vuodot = niukasti kohdun limakalvoa, eli jos yrittää raskautua voi olla ettei sitä ole tarpeeksi alkion kiinnittymiseen.

Enpä ole tähän ennen törmännyt vaikka loogiseltahan tuo kuulostaa. Onkohan miten yleinen ongelma? Joillainhan voi alusta asti olla varsin niukat menkat...onko niukkamenkkaisten siis keskimäärin vaikeampi raskautua kuin samanikäisen normaali- tai runsasmenkkaisen oli ikä mikä vain?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan