Työtön, miksi et kouluttaudu kokiksi?
Koulujen ja muiden kuntien keittiöissä on kokeista pulaa. Ja lisäkeikkaa saa ravintoloista niin paljon kuin haluaa.
Kommentit (27)
Koska kokkeja kohdellaan lähes huonommin kuin työttömiä. Ei kiinnosta olla sadististen ravintolapäälliköiden sylkykuppina ja saada ala-arvoista palkkaa ilman minkäänlaista arvostusta ja kiitosta. Kokkaan mieluummin itselleni Michelinin arvoisia aterioita joka päivä ja nostan rahaa taikaseinästä.
Miksikö? Koska kouluttaudun parhaillaan alalle jolle minulla on luontaiset taipumukset ja jossa tunnen että minulla on jotain annettavaa. Sillehän en mahda mitään ettei työnantajille kelpaa 50 vuotta täyttänyt hakija. Milloin nähdään sanktioita ikäsyrjintää harrastaville yrityksille?
Kokin ammatti ei kiinnosta, on liikaa vammoja joiden takia en pysty seisomaan koko päivää jne. Lisäksi, väitän että viiskymppisenä työllistyisin nykyistäkin heikommin fyysiselle alalle kuin parhaillaan opiskelemalleni.
Onko kaikki työttömät tosiaan vajaakuntoisia ja sairaita?
Entä mikä on terveen työttömän selitys??
Kouluttauduin kokiksi mutta kokit saavat niin huonoa palkkaa, että olen työskennellyt muissa ammateissa joissa ei tarvitse minkäänlaista koulutusta ja palkkani on huomattavasti korkeampi.
Mietitään esimerkiksi kaivinkoneen apumiestä joka saa palkkaa yli 12e/h ja päivärahat 42 euroa nettona päivässä. Kokkiin verrattuna apumiehen nettotulot ovat noin 1000 euroa korkeammat.
Eihän siinä sitten mitään, jos saa muuta paremmin palkattua työtä. Mutta jos ei saa, mikä vika on päivätyössä ja 2300e/kk palkassa. (Palkka keskimäärin kunta työnantajana)
Ap.
Olen selkävaivainen mutta pärjäisin paremmin kuorma-autokuskina istumatyössä kuin kokkina. Työkin olisi mielenkiintoisempaa ja palkka vähintään tuplat kokin palkasta. Kuorkkikuskina työajatkin olisi inhimillisemmät.
Ei kouluissa ole erikseen kokkeja enää, siellä auotaan keskustekeittiöltä tulleita ruokalaatikoita ja laitetaan niihin kauhat, lapset sitten itse ottavat ruokaa.
Paitsi ettei kunta taida tarjota kokopäivätyötä kokeille. Joten palkka jää jonnekin alle tonniin kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä sitten mitään, jos saa muuta paremmin palkattua työtä. Mutta jos ei saa, mikä vika on päivätyössä ja 2300e/kk palkassa. (Palkka keskimäärin kunta työnantajana)
Ap.
Työttömät kyllä keksivät syyt, miksi mitään ei kannata tehdä eikä mihinkään kannata kouluttautua. Tai on joku sairaus tai ihan mitä vain tekosyitä keksivät, jotta voivat jatkaa lorvailuaan. Täällä palstalla roikkuvat alapeukuttamassa (tätäkin) kommentteja päivät pitkät.
Menisitte oikeasti töihin.
Vierailija kirjoitti:
Entä mikä on terveen työttömän selitys??
Kouluttautuminen maksaa. Eikä työttömänä muutenkaan saa ilman työkkärin lupaa opiskella.
Opiskelen paraikaa työttömyysetuudella toista alaa. Sen jälkeen tuskin työkkäri enää antaa lupaa opiskella kokiksi. Ja varmasti eivät olisi kovin innoissaan, jos nyt kesken kaiken ilmoittaisin, että kokiksihan minä haluankin.
Miks kukaan kouluttautuisi tommoseen tympeeseen hommaan, kun valtio mahdollistaa työttömyyskorvauksella elämisen vaikka koko elämän ajan😂
Suomessa ei arvosteta kokkeja. Ei olla todellakaan mitään ruokakulttuuria kun on pitänyt vetää tylsää muonaa pitkät telvet, jotta on pyytty hengissä niin makupaletti ei ole kehittynyt. Jos haluaa arvostusta kokkina olemisesta niin kannattaa muuttaa joko Englantiin tai Ranskaan, mutta kilpailu tulee olemaan musertava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä mikä on terveen työttömän selitys??Kouluttautuminen maksaa. Eikä työttömänä muutenkaan saa ilman työkkärin lupaa opiskella.
Opiskelen paraikaa työttömyysetuudella toista alaa. Sen jälkeen tuskin työkkäri enää antaa lupaa opiskella kokiksi. Ja varmasti eivät olisi kovin innoissaan, jos nyt kesken kaiken ilmoittaisin, että kokiksihan minä haluankin.
Tiedoksi: toisen asteen tutkinto ei maksa sinulle mitään. Paitsi sen, että joutuisit tekemään jotain koulutuksesi eteen, joka saattaa olla sinulle henkilökohtaisesti liian suuri hinta koulutuksesta.
Kuka haluaa kunnalle kokiksi, kun työpaikat on homeessa ja kunnalla on tarjota vain määräaikaisuuksia toisensa perään? Työttömänäkin pääsisi paremmille tuloille. Perusasiat kuntoon ja alasta houkuttelevampi (parempi palkka, työntekijöiden arvostaminen, ketjuttaminen laittomaksi, työvälineet ja -laitteet kuntoon, ), niin saadaan nuoriakin alalle.
En ole työtön, mutta kokiksi ei kyllä voi vaatia yhtään kenenkään kouluttautuvan. Paska palkka, paskat työajat, paska työilmapiiri melkein kaikkialla, hirveä kiire ja henkilöstövajaus aina. Sanon tämän entisen keittiötyöntekijän kokemuksella.
Ei ikinä enää ravintola-alalle.
Kyllä pienen kittarin perustaminen olisi paljon järkevämpää.