Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi "vammainen"-sanan käyttöä paheksutaan niin paljon, mutta hulluksi haukkumista ei juurikaan?

28.12.2019 |

Esimerkiksi Hullut päivät, entä jos ne olisivat Vammaiset päivät. Siitä nousisi suuri haloo. En itse käytä kumpaakaan sanaa, mutta miksi on ihan ok sanoa ennemmin hulluksi kuin vammaiseksi? Eikö molemmat ole asioita, mihin ihminen ei itse pysty vaikuttamaan?

Kommentit (23)

21/23 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hullu" ei ole enää mikään virallinen/lääketieteellinen nimitys, vammainen taas on.

Katsoin jonkun englanninkielisen dokkarin näistä autistineroista. Joskus aikoinaan heitä kutsuttiin "idiot savant" -nimellä, koska "idiot" oli oikeasti nimitys jälkeenjääneelle, myöhemmin "retarded", ja sittemmin autistit on diagnosoitu erikseen.

Olette varmaan huomanneet, että nykyään autistiakin käytetään haukkumasanana, ja se on paheksuttavampaa kuin esimerkiksi tuo "idiootti" jota ei enää käytetä diagnoosina vaan muuttunut tarkoittamaan, no, idioottia :D

Huutonauran sisäisesti aina, kun joku yrittää käyttää autistia haukkumasanana. Tunnen useamman aspergerin, jotka on huomattavasti fiksumpia ja hyväkäytöksisempiä kuin ihmiset, jotka tuollaista sanaa loukkaustarkoituksessa käyttää. Saman tien voisi haukkua porukkaa punatukkaisiksi tms., ihan yhtä hyvä sana loukkaamistarkoituksessa.

Ihmiset ei aina osaa ajatella mitä suustaan päästävät. On minullekin epäilty aspergeria, mutta en ole siitä koskaan ollut pahoillani. Myöhemmin tulivat siihen tulokseen, että olen mt-ongelmainen. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanaa "vammainen" käytetään myös neutraalissa ja asiantuntevassa yhteydessä. Mutta kukaan ammattilainen ei kutsu potilaitaan "hulluiksi".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän