Koneellinen ilmanvaihto, ääni häiritsee
Tuli sitten tehtyä virheostos. Uudessa kämpässä ilmanvaihdon ääni on häiritsevä. En sitä asuntonäytöllä (tai -näytöillä, kävin useamman kerran) huomannut päiväsaikaan, kun ääniä on muutenkin päivällä enemmän. Mutta yöllä! Ei tässä kämpässä pysty nukkumaan! Ärsyttävä, taukoamaton pörinä ja humina. Tulen hulluksi.
Onko kellään ollut samaa ongelmaa ja voiko tuon jotenkin korjata? Mielestäni asunnossa on rakennus-/asennusvirhe. Ei ilmanvaihdosta pidä kuulua noin kovaa ääntä.
Kommentit (47)
Kai siellä on fiksusti ilmastointilaite makuuhuoneen vaatekomerossa kuten monessakin paikassa on tullut vastaan.
Korvatulpat auttaa.
Olen itse myös varsin ääniherkkä, ilmanvaihto ei meillä häiritse, mutta sadevesirännit senkin edestä, voihan ärsytys.
Valitettavasti en osaa sanoa, mitä ääneen voisi auttaa, joskus kuullut että liian kapea putki voisi aiheuttaa huminaa.
itseoppinut lvi-urakoija kirjoitti:
Sitäkö ei voi säätää?
Voi, mutta tulee sanomista ja se säädetään takaisin häiritseväksi. Kokeiltu on. Laite kun ei ole minun asunnossani vaikka aiheuttaa suurimman häiriön tänne.
ap
Voi kamala, ymmärrän sinua niin hyvin kun olen yhtä herkkä äänille. Miksi niitä kovaäänisiä ilmastointeja edes tehdään? Siis onko tuo ilmastointilaite kerrostalon katolla ja sen moottori ja laakeriäänetkö kuuluu teidän asuntoon?
Outoa sinällään, koska sellaisen tuuletinmaisen suhinan pitäisi suorastaan kannustaa uneen joidenkin uniheebojen mielestä. Unettomuuteenkin suositellaan jotain valkoisen suhinan kuuntelemista vai mitä nyt olikaan.
Hesarissa oli taannoin juttua uudiskohteesta, joka tehdään vanhaan malliin kaikin puolin. Muurataan tiilistä eikä tehdä elementeistä. Taloon tulee myös kestävä ja hyväksi havaittu painovoimainen ilmanvaihto. Noi koneelliset kun on kalliita, vikaherkkiä ja pitävät turhan kovaa ääntä. Eikä siitä ilmanvaihdosta paljon iloa ole kun suodattimia ei kuitenkaan vaihdeta niinkuin pitäisi.
Ostakaa ihmiset asuntonne kunnon vanhoista taloista joissa on paksut seinät ja painovoimainen ilmanvaihto, niin yöllä on rauhallista nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Voi kamala, ymmärrän sinua niin hyvin kun olen yhtä herkkä äänille. Miksi niitä kovaäänisiä ilmastointeja edes tehdään? Siis onko tuo ilmastointilaite kerrostalon katolla ja sen moottori ja laakeriäänetkö kuuluu teidän asuntoon?
Voi katollakin joku poistomoottori olla mutta ainakin pohjakerroksessa on yksi helvetinkone joka huutaa kuin syötävä. Luulisi että ilma vaihtuisi vähemmälläkin mouruamisella.
ap
Vierailija kirjoitti:
Outoa sinällään, koska sellaisen tuuletinmaisen suhinan pitäisi suorastaan kannustaa uneen joidenkin uniheebojen mielestä. Unettomuuteenkin suositellaan jotain valkoisen suhinan kuuntelemista vai mitä nyt olikaan.
Mutta kun ääni ei ole tuuletinmainen suhina, vaan enemmän sellainen kumiseva ja resonoiva ääni. Moottorimainen räyhäys muuntuu putkistossa kaikuvaksi ja kumeaksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi katollakin joku poistomoottori olla mutta ainakin pohjakerroksessa on yksi helvetinkone joka huutaa kuin syötävä. Luulisi että ilma vaihtuisi vähemmälläkin mouruamisella.
ap
Oletko varma että se on ilmanvaihtokone kun huutaa siellä? Meillä oli kerrostalon kellarikerroksessa jotain kylmäkellareita ja sieltä tuli ihan järkyttävä pärinä asuntooni. Se ei ollut asuntoa ostaessa päällä ja en sitten kauaa siellä pystynyt tuon melun takia asumaan kun piti muuttaa muualle.
Mutta eipä tuohon sinullakaan varmaan muu auta kuin asunnon vaihto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ääni ei ole tuuletinmainen suhina, vaan enemmän sellainen kumiseva ja resonoiva ääni. Moottorimainen räyhäys muuntuu putkistossa kaikuvaksi ja kumeaksi.
ap
Ei kuullosta hyvälle. Onkohan sitä huollettu?
Ilmastointiputkiinhan on saatavilla sellaisia äänenvaimentimia, kannattanee tutustua asiaan jos olisi mahdollista asentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oletko varma että se on ilmanvaihtokone kun huutaa siellä? Meillä oli kerrostalon kellarikerroksessa jotain kylmäkellareita ja sieltä tuli ihan järkyttävä pärinä asuntooni. Se ei ollut asuntoa ostaessa päällä ja en sitten kauaa siellä pystynyt tuon melun takia asumaan kun piti muuttaa muualle.
Mutta eipä tuohon sinullakaan varmaan muu auta kuin asunnon vaihto.
Olen varma, että meteli tulee ilmanvaihtokoneesta, kun olen testannut sitä. Ja tietty minkään muun laitteen ääni ei pääsisikään niin hyvin asuntoon kuin just ilmanvaihtokoneen, koska melu tulee suoraan putkea pitkin.
Joku kuuro voi tässä asua, mistähän sellaisen ostajan löytäisi.
ap
Minä puolestani häiriinnyin yhdessä rivarikämpässä, kun vanhat lämmityskattilat sanoi sopimuksen irti ja tilalle laitettiin kaukolämpö. Alkoi vesi kiertämään lämpöpattereissa ilmeisesti senverran tehokkaasti, että suhisi voimakkaasti enkä saanut yöllä enää nukuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei kuullosta hyvälle. Onkohan sitä huollettu?
Likaisuudesta päätellen en koskaan :-/
ap
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestani häiriinnyin yhdessä rivarikämpässä, kun vanhat lämmityskattilat sanoi sopimuksen irti ja tilalle laitettiin kaukolämpö. Alkoi vesi kiertämään lämpöpattereissa ilmeisesti senverran tehokkaasti, että suhisi voimakkaasti enkä saanut yöllä enää nukuttua.
Teillä on ollut liian suuri virtausnopeus pattereihin. Sitä voi ja kannattaa säätää. Ääni lähtee sillä.
Miten olet päässyt säätelemään sitä jos se ei ole sinun asunnossa? Onko se edes luvallista? Ei sillä ettenkö minäkin tuossa tilanteessa kävisi hiljentämässä sitä jos voisin.
Onko se koneen ääni vai ilmavirran ääni? Virtaa voi yrittää säätää, avaa jotain toista tuloilmaritilää niin hyvässä lykyssä ilmavirta pienenee.
Niihin voi asentaa äänenvaimentimen. Hinta n. 100e plus asennus. Meillä omakotitaloon koko homman hinta oli 250e työ ja osat mukaanlukien. Asennutettiin tänä vuonna. Ääni vaimeni kokonaan.
Sitäkö ei voi säätää?