Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vapaaehtoisen lapsettomuuden huono puoli

Vierailija
27.12.2019 |

Olen yli nelikymppinen nainen vakaassa ja pitkässä parisuhteessa. Olemme molemmat sataprosenttisen varmoja siitä, että vapaaehtoinen lapsettomuus oli meille oikea päätös. Kuitenkin yhtä asiaa ”kadehdin” lapsia hankkineiden ystävieni elämästä, nimittäin sitä kuinka lapset pakottavat irtaantumaan töistä joka päivä klo 16! Lapset myös tehokkaasti estävät vanhempia ajattelemasta työasioita iltaisin ja viikonloppuisin. Itselläni ja miehelläni on vaativat asiantuntijatyöt, mutta emme varsinaisesti ole urasuuntautuneita. Silti työpäivät tuppaavat venymään pitkälle iltaan ja viimeistään sunnuntaina huomaa ajattelevansa seuraavaa viikkoa, kun ei tarvitse jatkuvasti huomioida muuta perhettä. Ja kyllä, meillä on harrastuksia ja matkustelemme paljon, mutta silti sitä luppoaikaa jää ihan riittämiin. Myöskään vanhempainvapaiden tuomaa henhähdyshetkeä ei kumpikaan ole voinut hyödyntää, vaan olemme tehneet töitä putkeen aina yliopistosta valmistumisen jälkeen.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaasti saa lapsetonkin päättää, että ei tuo töitä vapaa-ajalle. Itse olen 45 v teknisen alan asiantuntija-ammatissa oleva nainen, lapseton ja miehetön, enkä koskaan tee töitä vapaa-ajallani. Enkä juuri koskaan edes ajattele niitä.

Vierailija
22/37 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis käyt töissä ja harrastat liikuntaa tunnin tai kaksi päivässä. Sitten vielä kun syö, käy suihkussa, joskus kaupassa tai tekee jonkun kotityön. Silloin tällöin tapaa ystäviä. Niin siltikin aikaa jää ihan riesaksi asti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis käyt töissä ja harrastat liikuntaa tunnin tai kaksi päivässä. Sitten vielä kun syö, käy suihkussa, joskus kaupassa tai tekee jonkun kotityön. Silloin tällöin tapaa ystäviä. Niin siltikin aikaa jää ihan riesaksi asti?

Porvoossa vuorokausi on pitempi kuin 24 h.

Vierailija
24/37 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aikaa riesaksi asti" tarkoittanee, että puuttuu mielekästä tekemistä, ja siksi haalii helposti ns turhia töitä (ylitöitä tms) ja touhottaa omaa tärkeyttään.

Itse lapsettomana olen joutunut pakottautumaan kohtaamaan itseni.

Vierailija
25/37 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko ap oikeasti, että vanhempainvapaa on joku hengähdystauko? Et oikeasti ole tainnut paljoa pikkuvauvoja hoidella!

Sitten toinen asia on, että vaikka perheelliset lähtevät töistä klo 16, ei se tarkoita sitä, että työnteko olisi loppunut. Lapset on vain pakko hakea päiväkodista, sillä se menee kiinni. Joka päivä mä lähden töistä kiireellä päiväkodille. Sitten katson lapsille ruokaa ja kyselen kuulumiset. Kun saan lapset ohjattua leikkiin, katson usein vielä seuraavan päivän työjutut.

Sitten voin kertoa sulle sellaisen faktan, että perheellisellä on lisäksi niitä kotitöitä moninkertainen määrä lapsettomaan verrattuna. Pelkästään tiskiä ja pyykkiä tulee ihan tuhottomasti. Lapsiperheessä on myös tiettyinä ikävaiheina ihan tavallista, että kaikki vaatekaapin hyllyt on tyhjennetty lattialle, ruokapöydän alla on kasa ruokaa, joku on pissannut lattialle, joku on piirtänyt värikynillä seinään ja hammastahnalla ikkunaan, joku on levittänyt 5000 hamahelmeä olohuoneen lattialle, joku on kakannut eteisen matolle jne.

Oikeesti pääset työmäärällisesti aika paljon helpommalla.

Jos haluat päästä töistä irti, niin tee päätös - en tee töitä kotona.

Vierailija
26/37 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
27/37 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko ap oikeasti, että vanhempainvapaa on joku hengähdystauko? Et oikeasti ole tainnut paljoa pikkuvauvoja hoidella!

Sitten toinen asia on, että vaikka perheelliset lähtevät töistä klo 16, ei se tarkoita sitä, että työnteko olisi loppunut. Lapset on vain pakko hakea päiväkodista, sillä se menee kiinni. Joka päivä mä lähden töistä kiireellä päiväkodille. Sitten katson lapsille ruokaa ja kyselen kuulumiset. Kun saan lapset ohjattua leikkiin, katson usein vielä seuraavan päivän työjutut.

Sitten voin kertoa sulle sellaisen faktan, että perheellisellä on lisäksi niitä kotitöitä moninkertainen määrä lapsettomaan verrattuna. Pelkästään tiskiä ja pyykkiä tulee ihan tuhottomasti. Lapsiperheessä on myös tiettyinä ikävaiheina ihan tavallista, että kaikki vaatekaapin hyllyt on tyhjennetty lattialle, ruokapöydän alla on kasa ruokaa, joku on pissannut lattialle, joku on piirtänyt värikynillä seinään ja hammastahnalla ikkunaan, joku on levittänyt 5000 hamahelmeä olohuoneen lattialle, joku on kakannut eteisen matolle jne.

Kyllä mulle on joka ainoa perhevapaa ollut hengähdystauko. Toki mulla on ollut kolme helppoa vauvaa ja isohkot ikäerot, mutta silti. Oli ihanaa käydä muiden samassa tilanteessa olevien äitien kanssa lounailla ja kahvilla kaupungilla, jaksoin askarrella ja tehdä käsitöitä tosi paljon ja olin jopa kauniimpi ja hoikempi. :D

Vierailija
28/37 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vähän samantapaisia kokemuksia. Etenkin kun tulee äkillinen tarve saada joku lähtemään työkeikalle. Lähes kaikilla työkavereilla on perhe ja lapset ja kun kysellään, että kuka vois lähteä niin on lasten synttäreitä tai huvipuistomatkaa. No sitten kun kysytään minulta niin vastaus menee yleensä: öö joo... no tuota ois mulla pari menoa sovittu kavereiden kanssa... prkl no minä lähden.

-M28

Vierailija
29/37 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoisen lapsettomuuden suurin ongelma on se kuinka se vaikuttaa naisiin jotka haluaisivat lapsia, mutta eivät saa.Heillekin lipsahtaa helposti se hepsankeikan maine, että vain oma iloittelu kiinnostaa. Katkera kohtalo kun itse on syytön.

Vierailija
30/37 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vähän samantapaisia kokemuksia. Etenkin kun tulee äkillinen tarve saada joku lähtemään työkeikalle. Lähes kaikilla työkavereilla on perhe ja lapset ja kun kysellään, että kuka vois lähteä niin on lasten synttäreitä tai huvipuistomatkaa. No sitten kun kysytään minulta niin vastaus menee yleensä: öö joo... no tuota ois mulla pari menoa sovittu kavereiden kanssa... prkl no minä lähden.

-M28

Ei se aina noinkaan mene. Mun oli viime keväänä pakko lähteä työreisuun, joka ei todellakaan olisi kuulunut edes työtehtäviini, vaan kollegalle. Työkaveri oli koko kevään tosi nihkeä lähdön suhteen ja yritti väkisin työntää hommaa mulle. Lopulta hän keksi valittaa selkäkipua, vaikka totuus oli, ettei häntä vain kiinnostanut lähteä. Ei kuulemma voinut istua. Kuukauden päästä kuitenkin lensi miehensä kanssa lomalle Yhdysvaltoihin. Että se siitä selkäkivusta.

Mun työreissu taas oli aika tuskainen, koska imetin vielä. Tissit olivat ihan pinkeinä koko reissun, vaikka yritin välillä jossain vessassa käsin saada maitoja pois. Ja mukava oli järjestellä kaikki lasten hoidot jne. Että kyllä me perheelliset myös joudutaan joustamaan näiden itsekkäiden omaan napaan tuijottelijoiden kanssa. Oikein vituttaa välillä tehdä hommia, kun kollegalle ei koskaan sovi mikään ja itse joudut aina olemaan se, joka joustaa.

Vierailija
31/37 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kyllä ole mitään vaikeuksia irrottautua töistä. Pikemminkin ärsyttää kun niistä ei voi aina irrottautua silloin kun työaika loppuu. Pyrin ihan tietoisesti järjestämään työasiat ja vapaa-ajan niin, että ne eivät sekoittuisi keskenään. Tämä on mulle työssäjaksamiskysymys.

Vierailija
32/37 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää huonoja puolia tulee myöhemmin. Eläkkeellä kun kukaan ei käy kylässä ja on tylsää.

Vanhana ei oo ketään kuka auttaa.

Eläkkeellähän voi palvelutaksilla ajella harrastuksiin ja jos ei muualle niin ravintoloihin. Toivottavasti vaan ei elä liian pitkään ja voihan sitä ottaa sellaisen coctailin kun tuntee ettei elämässä ole mitään mieltä enään. Jos ei turhaan ihmiset ramppaa niin ei kukaan ehdi elvyttämään. 

Vierailija
33/37 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulle on joka ainoa perhevapaa ollut hengähdystauko. Toki mulla on ollut kolme helppoa vauvaa ja isohkot ikäerot, mutta silti. Oli ihanaa käydä muiden samassa tilanteessa olevien äitien kanssa lounailla ja kahvilla kaupungilla, jaksoin askarrella ja tehdä käsitöitä tosi paljon ja olin jopa kauniimpi ja hoikempi. :D

Tähän helppouteen vaikuttaa tosi moni asia. Esim. minulla lapset on tehty pienillä ikäeroilla ja esikoinen oli tosi koliikkinen. Hän heräili öisin kahden tunnin välein. Ja joka ilta oli kahden tunnin huutosessio. Kuopus oli tavisvauva, ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Öisin sai nukkua! Meillä ei myöskään ole isovanhempia tai muita sukulaisia apuna. Mieheni on vaativissa asiantuntijatöissä, tekee usein pitkää työpäivää, joten kotitöissäkään ei usein ollut auttajia. Mä pidin kotona olemisesta, mutta kyllä mä töissä pääseen paljon helpommalla.

Vierailija
34/37 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni perheellinen kuitenkin tekee vuorotellen niitä töitä, tai toinen tekee pitempää päivää koko ajan. Eikä hoitovapaat ole mitään "hengähdystaukoja" olleet. Lapsettomat ovat kyllä niinkin muuttaneet ulkomaille reissaamaan tai tekemään jotain hanttihommia tai ovat matkustelleet vaikka vuoden-kaksi uraputkessa ollessaan. Ovat myös enemmän tehneet sitä, että vaihtavat työpaikkoja ja kaupunkeja jopa maata useammin kuin lapsiperheelliset. Lapsiperheet eivät noin vain voi tyhjän päälle heittäytyä. Eikä kyllä kaikki perheelliset lähde duunista, kun kello on 16. Toinen vie ja toinen hakee, että saa tehtyä pitempää päivää.

Ihan samalla tavalla lapsiperheellisetkin tekevät töitä myös illalla kotona kun tulee mieleen pari juttua jota voisi tehdä, siinä sitten samalla ruokkii lapset, huolehtii kotihommat, iltapesut yms.

Vierailija
35/37 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni perheellinen kuitenkin tekee vuorotellen niitä töitä, tai toinen tekee pitempää päivää koko ajan. Eikä hoitovapaat ole mitään "hengähdystaukoja" olleet. Lapsettomat ovat kyllä niinkin muuttaneet ulkomaille reissaamaan tai tekemään jotain hanttihommia tai ovat matkustelleet vaikka vuoden-kaksi uraputkessa ollessaan. Ovat myös enemmän tehneet sitä, että vaihtavat työpaikkoja ja kaupunkeja jopa maata useammin kuin lapsiperheelliset. Lapsiperheet eivät noin vain voi tyhjän päälle heittäytyä. Eikä kyllä kaikki perheelliset lähde duunista, kun kello on 16. Toinen vie ja toinen hakee, että saa tehtyä pitempää päivää.

Ihan samalla tavalla lapsiperheellisetkin tekevät töitä myös illalla kotona kun tulee mieleen pari juttua jota voisi tehdä, siinä sitten samalla ruokkii lapset, huolehtii kotihommat, iltapesut yms.

Tämä on ihan totta. Meillä esim. mies vie usein lapset päiväkotiin, koska mä menen aikaisemmin töihin. Minä taas haen lapset päiväkodista klo 16. Esim. joulua edeltävän viikon mun mies oli joka päivä töissä klo 21.00 asti, että sai hommat tehtyä ennen loman alkua. Teki yli 12h työpäiviä. Mä taas tein hommia illalla kotona ja samaan aikaan hoidin lapsia.

Vierailija
36/37 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuo on totta mitä ap sanoo. Siltikin, ei olisi musta äidiksi. 

Vierailija
37/37 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai pakottaa irtautumaan töistä? Joo ja siirtymään pulloon tai makaamaan zombiena sohvalle, että edes hetken saa olla rauhassa.  Aina voi myös pestä loputtoman kasan pyykkiä ja siivota ja miettiä koska pääsisi töihin taas lepäämään.