En ymmärrä ihmisiä, jotka saavat joulukiloja - Miksi pitää mässätä itsensä ähkyyn saakka?
Ja tätä olen todistanut ihan omien sukulaisten kesken. Heti aamusta pitää ahtaa eilisen "roippeet" naamaansa ja sitten valitetaan kun on niin ähky ja ahdistaa. Eikö jouluisin voi syödä normaalia määrää, vaikka ruoka on erilaista kuin arkena?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Välttämättä mitään ähkyä ei tarvita joulukilon keräämiseen. Pari normaalia runsaampaa ateriaa, pari joulutorttua ja muutama konvehti riittävät kyllä nostamaan painoa kilon ainakin minulla.
Kilon painon nousuun tarvitaan noin 7000kcal extraa. Ja tämäkin vain jos elimistö käyttäisi jokaikisen extrakalorin rasvan muodostukseen. Luettelemistasi ruoista tulee max 1000-2000kcal extraa, eli ei selitä kilon lihomista.
En ole lihonut yhtään jouluna. Aattoaamuna söin kupillisen hyvin rasvattua riisipuuroa reilulla voisilmällä, kermakahvia ja mandariinin.
Päivälliseksi lanttu- ja porkkanalaatikkoa lchf versiona, karjalanpaistia, pieni nokare kinkkua, salaatteja, muutama herne. Jälkkäriksi rommilla maustettua luumuvaahtoa, kahvia ja pari konvehtia. Alkoholia yksi koff lite ja pari pientä lasillista punaviiniä. Vichyä lipitin pitkin päivää.
Kalorioita yhteensä noin 2200.
Joulupäivä ja tapani meni hyvin pitkälti samalla linjalla, pienin muokkauksin, esim puuro ja koff oli vain aaton listalla.
Vierailija kirjoitti:
En usko lihoneeni, mutta joku tuossa jouluruuassa mättää kun vaaka näyttää +3kg muutaman päivän jäleltä. Annokset ovat olleet normaaleja, mutta varmaan se suolaisuus tai joku tekee, en tiedä.
Turvotusta se on, ei läskiä.
Aika hurjaa, kaikki kommentoijat joulumässyttäjät painavat hädin tuskin 50 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
En usko lihoneeni, mutta joku tuossa jouluruuassa mättää kun vaaka näyttää +3kg muutaman päivän jäleltä. Annokset ovat olleet normaaleja, mutta varmaan se suolaisuus tai joku tekee, en tiedä.
Sama. Joka vuosi tulee turvotusta, mikä näkyy 2-3 kg väliaikaisena painonnousuna. Mutta se tosiaan laskee hyvin nopsaan sitten kun siirtyy normaaliin ruokavalioon.
Aina sanotaan näin että joulun jälkeen ei tarvitse vähentää yhtään syömistä että palaa mittoihin, mutta miksi näin sanotaan? Jos palaa normaaliin ruokavalioon niin eihän se paino mihinkään tipu, koska ollaan "ylläpito" kaloreilla. Eihän tuo paljon yhdessä joulussa tee, mutta jos on takana vaikka 40kpl jouluja ja jokaisesta tulee 500g niin näkyyhän se jo paljon. Perustuuko siihen, että kun kerran painat enemmän myös kulutat hiukan enemmän ja siten palaat vakio painoon? . Itse entisenä ylipainoisena olen kyllä ottanut varman päälle ja elellyt joulun jälkeen jonkun aikaa aika pienillä kaloreilla.
Se on niin suolaista ruokaa että oma keho kerää ainakin nestettä pari kiloa.
Jouluruokahan on terveellisempää kuin useimmat tavalliset ruuat. Paljon juureksia laatikoiden ja rosollin muodossa yms. Mutta glögi ja suklaa ovat itselläni ne arjesta poikkeavat ylellisyydet. Pakkohan ne lahjaksi saadut konvehdit on mutustella pois. :D
Ei muutaman päivän sokerikuuri silti lihota, kun palaa pyhien jälkeen normaaliin syömiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei muutaman päivän sokerikuuri silti lihota, kun palaa pyhien jälkeen normaaliin syömiseen.
Niin, että tavallaan kakun voi pitää vaikka sen syö? :D . Aina tapahtuu hiukan lihomista kun saa energiaa yli tarpeen.
Minä olen laihtunut tänä jouluna 3 kg. Jouluruoat on niin täyttäviä etten pysty syömään niitä kovin paljoa.