Toisen asteen koulutus tulee pakolliseksi Suomessa
Hyvä uutinen on, että tämän johdosta lukiokirjoista tulee ilmaisia.
(eri mieltä ovat pienet kirjakaupat joiden myynnistä yli 20% koostuu koulukirjoista).
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mahdollista, muttei ole tehty päätöksiä.
Päätös on tehty, tarkkaa aikataulua ei.
https://yle.fi/uutiset/3-10809378
Oppivelvollisuus kyllä pitenee, se päätettiin jo hallitusneuvotteluissa.
Eikös se suunnitelma mene niin, että oppivelvollisuusikää korotetaan yhdellä vuodella? Ja nämä asiaa laatineet "kukkahattutädit ja -sedät" kuvittelevat, että tällä tavalla saadaanne kaikki lusmut ja koulunsa kesken jättäneet vielä ainakin vuodeksi kouluun. Luulisi, että yhteiskunnalla olisi tärkeämpiäkin rahanreikiä.
Olen nähnyt vuosituhannen vaihteessa "tietotekniinan mekaanikon", joka opinnäytetyönään yritti piirtää piirilevyä yhden transistorin ja parin vastuksen kytkentään siinä onnistumatta.
Paperit sai siitä huolimatta.
Mitä virkaa tällaisella koulutuksella on?
Nyt sitten koulun penkille kipataan lisää lauma porukkaa, jotka ovat joku tai sekä- että kyvyttömiä ja haluttomia oppimaan.
Kaavailtu oppivelvollisuusiän nosto vaatisi kovasti, kovasti lisää resursseja oppilaitoksille.
Tuo, että tulee pakolliseksi ei takaa mitenkään sitä, että kaikilla on kohta ammatti tai ovat ylioppilaita. Täysi-ikäisenä voi viimeistään lopettaa opinnot ja sitä ennenkin jos sinne kouluun vaan ei mene, niin tuskin mikään koulupoliisi tulee kotoa hakemaan/jahtaa pitkin pitäjää. Nykyäänkin kaikilla on halutessaan mahdollisuus opiskella. Vähävaraisille perheille ttt myöntää tukea oppikirjoihin ja esim. noihin kokin vaatteisiin (tietokone taitaa olla sellainen mihin ei myönnetä, mutta monissa kouluissa on koneita jos sitä itsellä ei ole ennestään). Varakkailla taas on mahdollisuus kustantaa tarvittavat asiat itse.
No onhan sellaisia, joiden todistuksella ei edes pääse mihinkään jatko-opintoihin. Millä sellaisen pakotat.
Olen itse 28-v. ja jätin lukion aikoinaan kesken mielenterveyssyistä. Vieläkin kuntoutustuella ja omistan vaan peruskoulutodistuksen. Osaako joku sanoa, miten mun kaltaisille käy tulevaisuudessa sitten, jos kouluun ei vaan kertakaikkiaan pysty menemään? Pystyykö sen oppivelvollisuuden vähän kuin ohittamaan jatkuvilla/pitkillä sairauslomilla ja sen sellaisilla? Mietin vaan, että olisikohan mulla nyt joku toisen asteen päättötodistus, jos se olisi ollut silloin pakollinen.
Päätöstä ei ole tehty.