Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neulonnan aloittanut mies kaipaa vinkkejä.

Villasukkaromantikko
26.12.2019 |

Nyt vähän pelottaa:) Mummo teki maailman parhaat pässinpökkimät villasukat, hänestä jätti aika 10v sitten ja rupeaa olemaan kaikki villasukat rikki. Kun ei ole löytäny villasukkaromantikko emäntää rinnalle, aattelin itte opetella. OIkein ja nurin jo onnistuu ja kantapää on opissa seuraavana. Mutta ohjeessa sanotiin tekemään ensimmäinen kierros tiukkana, jota on tosi vaikea jatkaa. Tulee liian tiukkaa tai löysää kudosta, olisiko mitään vinkkiä saada tasaista kudosta vai onko tekeminen ainut opettaja? Haussa vinkkejä tai emäntä hirsitaloon jossa lattiat on kylmiä talvella:)

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luon silmukat aina yhdelle puikolle kahden päällekäisen sijaan ja neulon ekat ~5-10 kerrosta kolmelle puikolle niin että 4. ja 1. puikon silmukat on samalla puikolla. Koska muuten tulee ihan hervoton aukko 1. ja 4. puikon väliin. :D

VillasukkaN 30v

Vierailija
42/53 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luon silmukat aina yhdelle puikolle kahden päällekäisen sijaan ja neulon ekat ~5-10 kerrosta kolmelle puikolle niin että 4. ja 1. puikon silmukat on samalla puikolla. Koska muuten tulee ihan hervoton aukko 1. ja 4. puikon väliin. :D

VillasukkaN 30v

Mä taas hervottoman aukon tuloa estääkseni vaihdan ekan ja vikan silmukan paikkaa keskenään heti silloin, kun siirrän just luotuja uunituoreita silmukoita oikeille puikoille.

Langankierto N35

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luo silmukoita voi todella olla vaikea saada mahtumaan ne samalle puikolle joten itse käytän pitkää puikkoa jonka kaverina sukkapuikko, kun silmukat on luotu otan sen sukkapuikon pois eli silmukat jää pitkälle puikolle ja siitä jaan ne sukkapuikoille niin että työ on pöydän päällä tai polvien päälle ja siitä varovasti kieli keskellä suuta neulon ekan kerroksen varoen tiputtamasta silmukoita. Toinen kerros jo helpompi.

Neulojalla kannattaa aina olla virkkuukoukku lähellään jos silmukka tippuu ja kerkeää purkautua kerroksia alaspäin, koukulla saa sen noukittua takaisin paikalleen helposti.

Vierailija
44/53 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttäisi pyöröpuikkoa sukan kutomisessa.

Kavennuksissahan menee ihan sekaisin.

Vierailija
45/53 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen juuri villasukkia ystävän kuusivuotiaalle. Varmaan sadannet itse tehdyt.

Jos neuvoja kaipaat, sanoisin että kärsivällisyyttä. Käsiala paranee ajan kanssa. Kämmenen lihakset muotoutuvat ja vahvistuvat, liikeradat muuttuvat rutinoituneemmiksi. Ei siihen juuri muu auta. Jos kaipaat muunlaisia neuvoja, esitä lisäkysymyksiä. Kutomista on hankala selittää alusta loppuun tekstinä.

Ja jos haluat, lähetän sinulle villasukkia. Noita syntyy aika monet joka vuosi, ja veli jo sanoi että ei tarvitse jouluksi antaa kun kaapissa on korkkaamattomana edelliset. 😅

Vierailija
46/53 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä neulon villasukat neljällä puikolla. Viidellä puikolla on turhaa säpeltämistä. Mutta alussa varmaan kannattaa opetella niillä viidellä.

Vierailija
47/53 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ehdotti tiimalasikantapäätä. Normikantapää on kyllä helpompi oppia aloittelijalle.

Muuten minulla on "tiimalasi" vartalo. Sellainen mallia Coca-Cola.

Että jos neuvoja tarvitset?

Tv. Neulova nainen.

Vierailija
48/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen juuri villasukkia ystävän kuusivuotiaalle. Varmaan sadannet itse tehdyt.

Jos neuvoja kaipaat, sanoisin että kärsivällisyyttä. Käsiala paranee ajan kanssa. Kämmenen lihakset muotoutuvat ja vahvistuvat, liikeradat muuttuvat rutinoituneemmiksi. Ei siihen juuri muu auta. Jos kaipaat muunlaisia neuvoja, esitä lisäkysymyksiä. Kutomista on hankala selittää alusta loppuun tekstinä.

Ja jos haluat, lähetän sinulle villasukkia. Noita syntyy aika monet joka vuosi, ja veli jo sanoi että ei tarvitse jouluksi antaa kun kaapissa on korkkaamattomana edelliset. 😅

Kiitos ajatuksesta "lähetän sinulle villasukkia" mutta kyllä tämä pitää opetella:). Jotenkin lopuksi rauhottavaa hommaa, hyvää musaa soimaan ja toistaa, tuntuu että aivot lepää. En ole kyllä mistään löytänyt ohjetta nurinpäin aloitukseen vai aloitetaanko normaalisti aina oikein päin, lopetus kuitenkin onnistuu nurinkinpäin. Ehkä englanniksi löytyisi mutta ei ole hajua millä sanoilla hakea moista.

Vierailija
49/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ehdotti tiimalasikantapäätä. Normikantapää on kyllä helpompi oppia aloittelijalle.

Muuten minulla on "tiimalasi" vartalo. Sellainen mallia Coca-Cola.

Että jos neuvoja tarvitset?

Tv. Neulova nainen.

< Tiimalasi on hyvä malli, en kyllä tiedä mitä se neulonnassa meinaa;) Parempi kun ei mieti moista, menee muuten silmukat sekasin ja yksi soluset miehen aivot:)

Vierailija
50/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene Drops-nimiselle sivustolle. Siellä on ohjeita ja videoita sukkien kutomiseen.

Oli hyvä vinkki, kävin katsomassa muutaman videon. Näytetään rauhalliseen tahtiin miten, eikä puhuttu videon päälle. Sopi ainakin minun mielen laadulle.

Vierailija
51/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä on vähän hankala neuvoa, löytyiskö sieltä läheltä jotain neulomiskerhoa tai vastaavaa? Meillä on täällä (ihan muualla päin valitettavasti) pari kertaa kuussa 'neulomiskahvilakokoontuminen' , kuka vaan saa tulla paikalle neuletyönsä kanssa istumaan ja höpisemään mitä mieleen tulee. Voisin kuvitella, että sieltä löytyisi hyvinkin neuvoja ihan kädestä pitäen. Ja ehkä se nainenkin, nää kutojat tietää kyllä paikalliset ehdokkaat :)

Ja vielä perään eräänlainen sukkamalli, joka on äärimmäisen helppo aloittelijalle jos hieman enkku sujuu: https://hectanoogapatterns.blogspot.com/2017/11/free-knitting-pattern-u…

Siellä on linkki demovideoon, katso se. Ei ole mikään saapassukka, mutta lämmittää siellä kylmillä lattioilla kyllä. Ja kudotaan pitkillä puikoilla niin ei ole kovin suuri vaara silmukoiden tiputteluun.

Mä teen tuota just Huopanen-langasta 8:n puikoilla, ja näillä silmukoiden määrä ohjeessa vs. koko tuntuvat olevan suoraan sopivat. Ellei sitten huovu ja kutistu pesussa, se jää nähtäväksi. Voisin kuvitella, että kaksinkertaisesta 7 veljestä-langasta vois tulla ok kasin puikoilla myös.

Vierailija
52/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sormin käärimällä puikolle eka kierros käskettin tehdä tiukkana. Tuntuu olevan paljon kiinni kuinka paljon puikolla on tilaa, kärkeen ei saa tehdä ja ei saa jäädä liian kauas edelliselle puikolle. Kaikki kunnia naisille jokka osaa, ei ole yhtään niin helppoa kuin miltä näyttää.

Vaikka olen neulonut kymmeniä sukkia ja lukuisia villapaitoja, en tajua lainkaan, mitä tarkoittaa "sormin käärimällä puikolle". Yritätkö luoda silmukat jollain ihmeellisellä tavalla sen sijaan, että loisit ne yleisimmällä tavalla?

Silmukat voi luoda sormillakin. Se on yksi tapa.

Vierailija
53/53 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netissä on vähän hankala neuvoa, löytyiskö sieltä läheltä jotain neulomiskerhoa tai vastaavaa? Meillä on täällä (ihan muualla päin valitettavasti) pari kertaa kuussa 'neulomiskahvilakokoontuminen' , kuka vaan saa tulla paikalle neuletyönsä kanssa istumaan ja höpisemään mitä mieleen tulee. Voisin kuvitella, että sieltä löytyisi hyvinkin neuvoja ihan kädestä pitäen. Ja ehkä se nainenkin, nää kutojat tietää kyllä paikalliset ehdokkaat :)

Ja vielä perään eräänlainen sukkamalli, joka on äärimmäisen helppo aloittelijalle jos hieman enkku sujuu: https://hectanoogapatterns.blogspot.com/2017/11/free-knitting-pattern-u…

Siellä on linkki demovideoon, katso se. Ei ole mikään saapassukka, mutta lämmittää siellä kylmillä lattioilla kyllä. Ja kudotaan pitkillä puikoilla niin ei ole kovin suuri vaara silmukoiden tiputteluun.

Mä teen tuota just Huopanen-langasta 8:n puikoilla, ja näillä silmukoiden määrä ohjeessa vs. koko tuntuvat olevan suoraan sopivat. Ellei sitten huovu ja kutistu pesussa, se jää nähtäväksi. Voisin kuvitella, että kaksinkertaisesta 7 veljestä-langasta vois tulla ok kasin puikoilla myös.

Kiitos linkistä, english links ar welcome but ei ollu sukka oikein miehen makuun. Miesten sukat on harmaita ilman krumeluureja, sellaisia mummo teki, mutta siinä varressa oli vaihteleva neulos/patenttineulos? siis vaihteleva oikein ja nurin neulos? Ilmeisesti se teki varresta joustavan? Toisaalta naisella voi joku neule olla seksikäskin, ehkä miehillä on enemmän käytännöllisyys ja kestävyys. Täällä päin ei taida moisia kerhoja kokoontua. Rehellisesti (nyt haisee oma kehu) mielestäni olen ihan katseen kestävä ja mukava mies. Miten joku nainen voi kiinnostua täällä näkemättä miestä, vain jos mies on kiinnostunut tekemään itse villasukat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi