Neulonnan aloittanut mies kaipaa vinkkejä.
Nyt vähän pelottaa:) Mummo teki maailman parhaat pässinpökkimät villasukat, hänestä jätti aika 10v sitten ja rupeaa olemaan kaikki villasukat rikki. Kun ei ole löytäny villasukkaromantikko emäntää rinnalle, aattelin itte opetella. OIkein ja nurin jo onnistuu ja kantapää on opissa seuraavana. Mutta ohjeessa sanotiin tekemään ensimmäinen kierros tiukkana, jota on tosi vaikea jatkaa. Tulee liian tiukkaa tai löysää kudosta, olisiko mitään vinkkiä saada tasaista kudosta vai onko tekeminen ainut opettaja? Haussa vinkkejä tai emäntä hirsitaloon jossa lattiat on kylmiä talvella:)
Kommentit (53)
Minkä ikäinen olet?
T. Kutova nainen
Novitan ohje on työläin ja siksi vittumaisin ja perimmäinen syy siihen, miksi kukaan ei halua kutoa sukkia.
Vierailija kirjoitti:
Sormin käärimällä puikolle eka kierros käskettin tehdä tiukkana. Tuntuu olevan paljon kiinni kuinka paljon puikolla on tilaa, kärkeen ei saa tehdä ja ei saa jäädä liian kauas edelliselle puikolle. Kaikki kunnia naisille jokka osaa, ei ole yhtään niin helppoa kuin miltä näyttää.
Vaikka olen neulonut kymmeniä sukkia ja lukuisia villapaitoja, en tajua lainkaan, mitä tarkoittaa "sormin käärimällä puikolle". Yritätkö luoda silmukat jollain ihmeellisellä tavalla sen sijaan, että loisit ne yleisimmällä tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Novitan ohje on työläin ja siksi vittumaisin ja perimmäinen syy siihen, miksi kukaan ei halua kutoa sukkia.
Mikä Novitan ohjeessa on hankalaa? Minusta se on todella helppo ja selkeä.
5 puikolla neulominen on tosiaan heti hankalampaa kuin kahdellla. Siksi lähtisin sukissa liikkeelle nykyaikaisesti magic loop -tekniikalla 80-120cm pyöröpuikolla. On todella yksinkertainen. Näin pikkukoululaiseni oppi neulomaan.
Ainakin, jos on yhtään matemaattisesti suuntautunut, Novitan kantapääohje on tosi helppo, koska siinä on takana hyvin selkeä logiikka.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa ne kylmät lattiat.
Tulenko mukanani puikot ja villalankaa?
N
sopiva jos lötyy, saa tulla alkuun ilmankin puikkoja ja lankaa. Lattia on kylmä mutta sänky ja sydän on lämmin:)
Vierailija kirjoitti:
Villasukat eivät ole kaikkein helpoin työ aloittelijalle. On paljon helpompaa aloittaa työllä, jossa puikkoja on kaksi kuin työllä, jossa on viisi puikkoa. Usein aloittelijalla aina yksi puikko niistä viidestä on putoamassa.
Jos kaipaat lämmintä jalkoihisi, niin yksi vaihtoehto olisi etsiä sellaisten tossujen ohjeet, jotka neulotaan kahdella puikolla, ja tehdä ne ensin. Tällaiset neuloimme kouluaikanani koulussa ennen kuin siirryimme lapasiin ja sukkiin.
N54
En usko, että miesten aivoille villasukat on ongelma. Se on tavallaan pelkkää matematiikkaa ja logiikkaa.
Olisiko siinä ollut, että ensimmäiset silmukat tiukkana? Reunimmaiset silmukat. Se olisi hyvä neuvo.
Itse saa tasaisempaa, kun käytän pieniä puikkoja. Teen löysää ja pienet puikot tasoittaa käsialaa.
Martoilla oli ainakin aikaisemmin hyviä videoita YouTubessa. Siellä mummoikäiset taiturikutojat näyttävät miten kantapää onnistuu.
Itse muistuttelin mieleeni sukkakudonnan saloja juurikin Novitan sivuilla. Hyvin yksinkertaiset ja helpot ohjeet. Sain tehtyä niillä kolmet villasukat jouluksi ja nyt on tulossa säärystimet.
Kudontakirppu puras vaihteeksi kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sormin käärimällä puikolle eka kierros käskettin tehdä tiukkana. Tuntuu olevan paljon kiinni kuinka paljon puikolla on tilaa, kärkeen ei saa tehdä ja ei saa jäädä liian kauas edelliselle puikolle. Kaikki kunnia naisille jokka osaa, ei ole yhtään niin helppoa kuin miltä näyttää.
Vaikka olen neulonut kymmeniä sukkia ja lukuisia villapaitoja, en tajua lainkaan, mitä tarkoittaa "sormin käärimällä puikolle". Yritätkö luoda silmukat jollain ihmeellisellä tavalla sen sijaan, että loisit ne yleisimmällä tavalla?
Miten sitten ensimmäinen kierros puikoille luodaan normaalisti? Langat peukalon, etusormen väliin ja siten pujotellaan. Eikö?
Voisin sulle kyllä tiukat kierrokset näyttää😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villasukat eivät ole kaikkein helpoin työ aloittelijalle. On paljon helpompaa aloittaa työllä, jossa puikkoja on kaksi kuin työllä, jossa on viisi puikkoa. Usein aloittelijalla aina yksi puikko niistä viidestä on putoamassa.
Jos kaipaat lämmintä jalkoihisi, niin yksi vaihtoehto olisi etsiä sellaisten tossujen ohjeet, jotka neulotaan kahdella puikolla, ja tehdä ne ensin. Tällaiset neuloimme kouluaikanani koulussa ennen kuin siirryimme lapasiin ja sukkiin.
N54
En usko, että miesten aivoille villasukat on ongelma. Se on tavallaan pelkkää matematiikkaa ja logiikkaa.
Olisiko siinä ollut, että ensimmäiset silmukat tiukkana? Reunimmaiset silmukat. Se olisi hyvä neuvo.
Itse saa tasaisempaa, kun käytän pieniä puikkoja. Teen löysää ja pienet puikot tasoittaa käsialaa.
Ongelma ei olekaan ohjeen ymmärtäminen ja noudattaminen, vaan viiden puikon hanskaaminen yhtä aikaa niin, että yhdeltäkään ei putoa yksikään silmukka. Tosin toinen kirjoittaja puhui puikkojen päihin laitettavista stoppareista, joilla on helpottaa asiaa. En ole itse sellaisia koskaan nähnyt, mutta niitä kannattaa varmaan käyttää aluksi.
N54
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten ensimmäinen kierros puikoille luodaan normaalisti? Langat peukalon, etusormen väliin ja siten pujotellaan. Eikö?
Näin juuri. Eihän siinä kääritä sormilla mitään, vaan pujotellaan puikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vain h.omo miehet neuloo.
Tai sitten olen mies jonka ei tarvitse piilotella kaapissa. Olen kyllä hetero vaikka en ole sitä valintaa ikinä tehnytkään, naiset on aina vedonnut enemmän. Oletko ikinä ajatellut matkustamista tai lukemista, voisi avartaa maailman näkemystäsi.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
T. Kutova nainen
39V, taitaa kantapään teko sukkaan olla helpompi kun täällä keskustelu.
Parhaat vinkkini.
1. Youtube. Videon kanssa ohjeet sukan tekoon ja aina voi kelata uudelleen ja uudelleen niin kauan, että ymmärtää ja onnistuu työssä.
2. Älä tee työtä viidellä puikolla. Vaihtoehtoina on pyöröpuikko, tai työhön kaksi puikkoa kiinni ja yhdellä neulotaan (silmukat jaetaan kahdelle puikoille tasan, sukan etupuoli toisella, sukan takapuoli toisella ja kolmannella puikolla neulotaan).
3. Tee kahta sukkaa yhtä aikaa. Saat molemmista sukista samanlaiset. (tässä aiemmin mainittu käsiala voi nimittäin muuttua toiseen sukkaan jo olennaisesti).
Onnea neulontaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N54
Itse saa tasaisempaa, kun käytän pieniä puikkoja. Teen löysää ja pienet puikot tasoittaa käsialaa.Ongelma ei olekaan ohjeen ymmärtäminen ja noudattaminen, vaan viiden puikon hanskaaminen yhtä aikaa niin, että yhdeltäkään ei putoa yksikään silmukka. Tosin toinen kirjoittaja puhui puikkojen päihin laitettavista stoppareista, joilla on helpottaa asiaa. En ole itse sellaisia koskaan nähnyt, mutta niitä kannattaa varmaan käyttää aluksi.
N54
Minä kirjoitin niistä ”korkeista” puikkoihin. Tässä kuva: https://aijaa.com/bOaDIB eli ne on tosiaan kuin kynän korkki mutta puikolle. Lankakaupoista ja netistä saa. Kun niihin tottuu, eivät hidasta neulomista yhtään ja apua niistä on tosi paljon.
Vinkiksi vielä, että puinen puikko on sitä perinteistä metallista mukavampi. Ei ollenkaan niin liukas ja sormillekin kivemman tuntuinen.
Höpö, höpö. Istuvuudesta en tiedä, mutta se Novitan ohje on todella helppo ja yksinkertainen. Kun on kerran tajunnut periaatteen, kantapään osaa yehdä vaikka unissaan ilman ohjetta.