130 k€ sijoitettavana mutta minne
Olisi 130 k€ ylimääräistä rahaa sijoitettavaksi. Itse ajattelin pistää 1/3 rahastoihin ja 2/3 sellaisiin vakavaraisiin yhtiöihin jotka ei nyt ainakaan ensi vuonna ole menossa nurin ja jotka maksavat jotain osinkoakin. Rahastoihin en ajatellut pistää muuta kuin kolmasosan koska rahastojen kulut ovat yleensä niin suuret että ne syövät osan rahastojen tuotoista. Tosin kun kysyt pankkien mielipidettä niin nehän päin vastoin kauppaavat ja suosittelevat omia rahastojaan ja kehoittavat luopumaan osakkeista lähes kokonaan.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En laittaisi mihinkään nyt. Pörssikurssit huitelee ath.
Tarkoittaako tämä myös, että jos sinulla on sijoituksia, niin myyt ne nyt tai olet juuri myynyt ne pois? Koska oletettavasti olet varma, että kurssit tulevat pian laskemaan.
En ole juurikaan sijoitellut, nappikauppaa vain. Hermot ei kestä sitä juurikin sen takia että pelkään romahdusta, sen takia jään mieluummin odottelemaan. Ehkä olen tyhmä, mutta teen niin kuin mulle on parasta. Katsoin keskustelun missä osakegurut keskusteli juuri tästä aiheesta ja melko yksimielisiä olivat että romahdus tulee ensi vuonna tai siis arvelivat niin, kuka voi olla varma? Voi tullakin vssta 3 vuoden päästä.
Ainahan kurssit ovat nousseet ja laskeneet. Pitkässä juoksussa kai pysyvät plussalla. Itse sijoitin vuosi sitten hajautettuna eri sektoreille, vakavaraisiin, hyvin osinkoja maksaviin suomalaisiin yhtiöihin. Ovat osakkeet hyvin nousseet ja varmasti välillä laskevat. Se ei kuitenkaan ole minun ongelmani vaan perikuntani, joka ne aikanaan saa. Itse käytän osingot.
Minä ostaisin asunnon jostain yliopistokaupungista. Turusta tai Tampereelta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos tuollainen etf-rahasto lakkautetaan tai vaikka nordnetin toiminta loppuu?
Joudut verollepantavaksi kesken kaiken ja korkoa korolle idea menee hukkaan.
Minä ostan niitä osakkeita, jotka ovat houkuttavasti hinnoiteltuja. Niitä löytyy joka markkinasyklissä.
Maailmassa on paljon kärsimystä jota voisit lievittää. Saat hyvän mielen. Tunnet itsesi hyväksi ihmiseksi. Kerrankin. Edes hetken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako tämä myös, että jos sinulla on sijoituksia, niin myyt ne nyt tai olet juuri myynyt ne pois? Koska oletettavasti olet varma, että kurssit tulevat pian laskemaan.
En ole juurikaan sijoitellut, nappikauppaa vain. Hermot ei kestä sitä juurikin sen takia että pelkään romahdusta, sen takia jään mieluummin odottelemaan. Ehkä olen tyhmä, mutta teen niin kuin mulle on parasta. Katsoin keskustelun missä osakegurut keskusteli juuri tästä aiheesta ja melko yksimielisiä olivat että romahdus tulee ensi vuonna tai siis arvelivat niin, kuka voi olla varma? Voi tullakin vssta 3 vuoden päästä.
Ja mielessäni näen hetken kun romahdus alkaa ja mulla on rahaa sitä varten jemmassa ja saan valikoida hyviä yhtiöitä halvalla sen sijaan että katselen kun omistamani yhtiöiden pörssikurssit sulavat. Ja joo joo nouseehan ne takas, mutta miksi ostaa kalliilla jos voi ostaa halvalla enemmän? 😀 ootellaan nyt siis vielä 1-3 vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mielessäni näen hetken kun romahdus alkaa ja mulla on rahaa sitä varten jemmassa ja saan valikoida hyviä yhtiöitä halvalla sen sijaan että katselen kun omistamani yhtiöiden pörssikurssit sulavat. Ja joo joo nouseehan ne takas, mutta miksi ostaa kalliilla jos voi ostaa halvalla enemmän? 😀 ootellaan nyt siis vielä 1-3 vuotta?
Minä rupesin joskus 2015 odottamaan kohta tulevaa romahdusta, ja lopetin osakeostot. Tänä vuonna totesin, että olen jo menettänyt liikaa pelkästään osinkoja sillä, että olen pitänyt rahoja tilillä lähes nollakorolla. Aloitin ostot uudelleen. En kuitenkaan sijoittaisi koko 130 000 euroa kerralla, vaan vähitellen esim. pari tonnia kuussa. Näin ei tule ostaneeksi koko osakepottia silloin, kun kurssit ovat korkeimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Laita kaikki Teliaan.
Tämä! Itse teen vain Telialla kauppaa ja aina noin 75 000kpl ostan. 3,80 ostan ja 4,10 myyn. Teen tuon liikkeen neljä kertaa vuodessa. Laskekaa siitä paljonko se tuottaa vuodessa.
Minulla on jo ennestään yli 100 k€ osakesalkku. Pankin sijoitusneuvoja kehoitti luopumaan noin 20% salkun arvosta ja sijoittamaan nekin rahat tuon 130 k€:n lisäksi pankin rahastoihin. En ihan tältä istumalta ole kuitenkaan tuota liikettä tekemässä vaan päin vastoin ostan vakavaraisten yhtiöiden osakkeita lisää ja sijoitan vain pienen osan pankin kalliisiin osakerahastoihin.
Sijoita öljyyn. Se vähenee kokoajan joten arvokin luonnollisesti nousee.
Kurssit ovat nousseet jo reilun vuosikymmenen. Vieläkö uskot nousun jatkuvan?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo ennestään yli 100 k€ osakesalkku. Pankin sijoitusneuvoja kehoitti luopumaan noin 20% salkun arvosta ja sijoittamaan nekin rahat tuon 130 k€:n lisäksi pankin rahastoihin. En ihan tältä istumalta ole kuitenkaan tuota liikettä tekemässä vaan päin vastoin ostan vakavaraisten yhtiöiden osakkeita lisää ja sijoitan vain pienen osan pankin kalliisiin osakerahastoihin.
Kannattaa muistaa, että pankin sijoitusneuvoja saa palkkion, jos sijoitat pankin rahastoon. Rahastoon sijoittamisessa voi silti olla järkeä, jos saat sillä tavalla parannettua hajautusta. Siinäkin tapauksessa kannattaa miettiä, tarjoaako pankin kallis rahasto jotain etua edullisempaan Seligsonin tai Nordnetin indeksirahastoon verrattuna.
Piensijoittaja kirjoitti:
Minä sijoitan hyviä osinkoja maksavien pörssiyhtiöiden osakkeisiin. Vaikka kurssit laskevat, suurin osa firmoista maksaa silti osinkoja. Kurssien lasku ei aiheuta tappiota niin kauan kuin ei myy osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Minä sijoitan hyviä osinkoja maksavien pörssiyhtiöiden osakkeisiin. Vaikka kurssit laskevat, suurin osa firmoista maksaa silti osinkoja. Kurssien lasku ei aiheuta tappiota niin kauan kuin ei myy osakkeita.
Mahtaa kuitenkin pänniä, jos joutuu vuosikymmenenkin odottelemaan omilleen pääsemistä. Mistä muuten tietää, mitkä yhtiöt ovat näitä palstalla paljon mainostettuja hyviä osingonmaksajia vuodesta toiseen? Nekö ei vaihtele vuodesta toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa kuitenkin pänniä, jos joutuu vuosikymmenenkin odottelemaan omilleen pääsemistä. Mistä muuten tietää, mitkä yhtiöt ovat näitä palstalla paljon mainostettuja hyviä osingonmaksajia vuodesta toiseen? Nekö ei vaihtele vuodesta toiseen?
Ei omilleen pääsemisen odottamisessa ole mitään ikävää niin kauan, kun ei ole tarvetta myydä osakkeita.
Vaikka tulevista osingoista ei olekaan varmuutta, niin aika pienellä todennäköisyydellä osuu harhaan, jos hajauttaa osakkeet tarpeeksi moneen eri toimialoilla toimivaan tähän mennessä vuodesta toiseen hyviä osinkoja maksaneeseen firmaan. Varmasti joukkoon mahtuu myös joku, joka ei tulevina vuosina maksa hyviä osinkoja, mutta salkun muiden firmojen osingot korvaavat sen.
Jos olet varovainen, niin suomalaiset osinkoyhtiöt + yhdistelmärahastoon.