Joulun paradoksi
"Joulu on rauhoittumisen ja yhdessäolon aikaa".
Eipä näytä olevan, kun tavallisesti joulua valmistellaan tukka täristen ja jouluaatto suoritetaan mm. pakolla kyläillen. Viime jouluna kyläillessä katsoin muita jouluvieraita, jotka oli kaikkea muuta kuin levänneen näköisiä. Joulua oli aivan todella suoritettu. Joku näytti siltä, että laski tunteja töihin pääsyyn pois tästä helvetistä ja söi mahdollisimman vähän ja nopeasti ilmeisesti siksi, että kyläily loppuisi nopeammin. Jotkut toiset olivat muuten vaan kireän ja väsyneen näköisiä. Siinä sitten teennäisenä leikimme, että olemme tulleet viettämään yhteistä rentoa aikaa, vaikka kaikkien ajatukset olivat todennäköisesti siinä, että koska täältä kehtaisi lähteä kotiin ja tultiin vain siksi, kun on kerran luvattu. Täysin kummallista touhua ja kaukana aidosta yhdessäolosta.
Meillä ei vietetty joulua ollenkaan. Ei mitään jouluperinteitä, vain kahdenkeskistä aikaa puolison kanssa. Oli muuten paras joulu ikinä, kun ei ollut valmiiksi lukkoon lyötyjä aikatauluja ja suorittamista sen takia, että joku muu haluaa niin. Tänä jouluna pystyimme rentoutumaan ja lepuuttamaan hermoja.
Joulun perimmäinen tarkoitus on unohtunut ja monen joulu onkin vain toinen työmaa muun arjen keskellä. Eipä ihmekään, kun niin usein kuultu lause on "onneksi joulu on ohi ja alkaa arki", kun niin monet taitaa päästä töissäkin helpommalla.
Tarkoitus oli vaan muistuttaa, että ei eletä joulua toisia ihmisiä ja suorittamista varten, vaan muistetaan rauhoittua ihan oikeasti. Kiirettä riittää ympäri vuoden muutenkin. Jouluun on ladattu täysin tarpeettomia paineita ja jokainen viettäköön joulun niin kuin itse haluaa. Ihmisten näkemisen voi yrittää ajoittaa muihinkin ajankohtiin, eikä joulu tee siitä yhtään sen hohdokkaampaa. Päinvastoin yhteinen ajanvietto voi tuntua mukavammalta jonakin toisena ajankohtana.
Kommentit (7)
Meilläkin oli rauhallinen stressitön joulu. Valmiit laatikot, juustoja, kala ja valmiita kinkkusiuvuja. Konvehteja ja skumppaa. Pitkään nukkumista ja söpöilyä <3
Itse olen ottanut jouluun sellaisen asenteen, että joulun pyhät (aatosta tapaniin) vietetään perheen kesken, kukaan ei tule meille emmekä me mene minnekään. Ei tule niin suuria paineita pyynätä kaikkea täydelliseksi, kun sitä on näkemässä vain se oma perhe. Ostetaan lapsille muutamat lahjat, syödään jouluruokaa ja loppuaika pelataan vaikka lautapelejä, siinä on minun jouluni enkä muuta kaipaa.
Minä vietän muinaisten roomalaisten Saturnaliaa ja juhlin täysillä. Jouluseppele päässä, joululiina toogana ja karahvi viiniä kainalossa. Mikäs tässä on ollessa! KIppis! (cin, cin)
Olisipa syntynyt maailmaan bonobonona, olisi niin paljon helpompaa suoriutua noista sosiaalisisten suhteiden hoitamisesta.
Ihmisenä sitä joutuu tekemään kaikkea vastenmielistä vain siksi että niin on aina tehty ja tullaan aina tekemään.
Voi että oli hyvä ateria. Kyllä nyt tuli syötyä aivan liikaa. Tulkaa nyt pian uudelleen käymään. KIva kun tulitte ja näytelmä jatkuu sukupolvelta toiselle samalla tavalla kuin apinalauma rapsuttelee kirppuja toistensa turkista
Menkää haudalle, sytyttäkää kynttilä, ne mullan alla makaavat raadot eivät siitä välitä, mutta saatte tunnelmallisen kuvan someen ja valokuva-albumiinne.
Töissä taitaa tulla vastaan väsyneen kalpeita haamuja, joilla näkyy olevan joulun aiheuttama henkinen krapula ja kuin yhteisestä sopimuksesta kukaan ei puhu joulusta enää mitään. Ainakin aikaisempina vuosina on mennyt juuri näin, koska joulua on suoritettu. -AP
Niinhän siinä sitten kävi, että töissä oli yllättävän pahantuulista porukkaa, eli aivan toisenlaista kuin ennen joulua.
Jäin miettimään, kun monen mielestä on väärin viettää joulua omissa oloissaan. Mun mielestä kyseisen "vääryyden" määrittely ei ole niin yksinkertaista. Nimittäin nämä, joiden mielestä vietin joulua väärin, eivät itsekään vietä sitä alkuperäisen tarkoituksen, eli uskonnollisen sanoman mukaan. Heille joulu on vain lahjoja ja syömistä. Siinä ei ehdi edes käydä mielessä mitkään uskonnolliset asiat. Joten jos he eivät itsekään kunnioita alkuperäistä joulun sanomaa, mikä he ovat sanomaan muille, että nyt on vietetty joulua väärin? :D
Samaa mieltä. Itse olen aina rauhallinen, joten ei joulu ole mitään erityistä rauhoittumisen aikaa. Lisäksi en harrasta yhdessäoloa, en arkena enkä jouluna.