Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko alkava alkoholiongelma oireilla näin?

Vierailija
25.12.2019 |

Olen huolissani mun äidistä. Hän on vielä työssäkäyvä, tosin aika yksinäinen ja masentuneisuuteen taipuvainen ihminen. Olen monta kertaa koittanut ehdottaa hänelle johonkin harrastukseen lähtemistä josta voisi saada seuraa, terapiaa olen myös ehdottanut. Mihinkään näistä hän ei ole kuitenkaan suostunut lähtemään. Ei kuulemma ole tarvetta. Mutta viiniä äiti sen sijaan tykkää juoda. Eikä siinä mitään, niin tykkään minäkin. Silloin tällöin. Se niin kutsuttu ''tissuttelu'' on kuitenkin mennyt äidilläni siihen että hän juo jokaisen työpäivän jälkeen pari lasillista viiniä, kuulemma rentoutuakseen rankan työpäivän jälkeen. Lisäksi hän pyytää mua muutaman kerran viikossa kahville kanssaan, tosin silloinkaan hän ei koskaan ota itse kahvia, vaan tilaa, totta kai, aina viiniä. Nämä siis niiden ilta-annoksien päälle. Ja nämä ''kahvittelu''hetket ovat kuulemma hänelle pako arjesta. Edes normaalia kauppareissua ei nykyään voida hoitaa ilman istahtamista viinilasillisen äärellä..

Noita asioita olen vielä kattonut hieman läpi sormien, mutta se mikä mut on todella saanut huolestumaan on se, että äidin keittiön kaapeista on alkanut löytyä piilotettuja vajaaksi juotuja viinilaseja. Ei ollut kiva yllätys sekään, kun kuiva-ainekaapin avatessani syliin vyöryi kasa tyhjiä pulloja. Lisäksi löysin tänään äidin makuuhuoneesta lautapeliä etsiessäni kolme avaamatonta viinipulloa, nekin lipastoon piilotettuina. Olen maininnut äidille asiasta pari kertaa, hyvin hienovaraisesti ja tarkoituksena saada aikaan rakentavaa keskustelua, saaden kuitenkin vain ympäripyöreitä selittelyjä normaalimääräisestä tissuttelusta tai suuttuneen vastauksen tyyliä ''Mulla mitään ongelmaa ole, pidä huoli omista asioistasi'' tms

Kaipaisin asiallisia vastauksia ja kokemuksia aiheesta. Voiko (alkava) alkoholiongelma oireilla näin, vai huolehdinko mä tässä nyt vain liikaa? Äitini on aivan ihana ihminen ja mulle hyvin rakas, ja pelkään että hän vain koittaa hukuttaa yksinäisyyttään, stressiään tms alkoholiin... Ja pakko vielä lisätä tähän, että humalassa en oo koskaan äitiäni nähnyt.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti: voi.

Vierailija
2/13 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keneltä äitisi niitä pulloja piilottelee? Yksin asuva ihminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa alkavalta alkoholiongelmalta :(

Vierailija
4/13 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta jo pääsi pensaasta. Tuo ei ole millään lailla "alkava". Kolme viinipulloa piilotettuna lipastoon? Piilottelu on aina vakava merkki ja hei, koska hän piilottelee sinulla ei ole hajua ongelman koko laajuudesta. Entä ne kaikki piilot joita et ole löytänyt? Ja tuo on ainoastaan huono merkki että hän ei tule humalaan. Enää. Oletko kuullut toleranssin kasvusta alkoholisteilla?

Vierailija
5/13 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo ongelma, piilottelu kielii siitä

Vierailija
6/13 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että hänellä on jo alkoholiongelma, ei alkava. Lopettamaan ei ketään voi pakottaa mutta voit kertoa mikä on ok määrä annoksia päivässä tai viikossa ja mistä voi saada apua, ehkä siitä jää joku ajatus itämään. Ja se mitä voit tehdä on antaa omaa aikaasi myös ja pyrkiä silloin keksimään sellaista aktiviteettia missä ei voi juoda. Yksinäisen voi olla hankala aloittaa mitään uutta harrastusta mutta jos joku lähtee ensin kaveriksi niin sitten se on helpompaa yksinkin.

Vierailija
7/13 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse tällä hetkellä väliaikaisesti äidin luona

- ap

Vierailija
8/13 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itse olin nuorempana aikamoinen juoppo niin en kyllä keksinyt koskaan että normaali kauppareissukin olisi vaatinut viinilasillisia. Ongelma on pahempi kuin kumpikaan haluatte tunnustaa.

Vierailija
9/13 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on alkoholiongelma eikä mikään alkava ongelma.

Vierailija
10/13 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä boikotoin kaikkia keskusteluja, joissa mainitaan sana ”lautapeli”.

-ohis-

Joo ja on alkoholiongelma.

Vierailija
11/13 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistina sanoisin, että jos tarvitsee selitellä juomistaan, on alkoholiongelmainen.

”Pako arjesta, pakko ottaa joka ilta pari ku oli niin rankka duunipäivä”-lausahdukset ovat varma merkki tästä.

Apn tapauksessa kyse ei ole alkavasta ongelmasta. Ongelmat ovat yleensä jo pahoja siinä vaiheessa kun läheiset heräävät tilanteeseen. Alkoholistihan on mestari valehtelemaan ja pitämään yllä kulissia.

Vierailija
12/13 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sillä voi mitään ongelmaa olla, jos vain muistaa minne on viinit jemmannut. Jos ei muista, on ongelma.

Vierailija
13/13 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on alkoholisti. Tämä selittää ettei halua harrastaa mitään, vaan pääsee juomaan. Myös masennus voi kertoa alkoholismista. Sinä voit ainoastaan viedä hänelle luettavaa alkoholismista. Väkisin et saa häntä hoitoon. Muuta pois äitisi luota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi