Sovimmeko tukiperheeksi?
Olemme 50+ vuotias pariskunta, ja muuttaneet yhteen vuosi sitten. Kummallakin on aikuisia lapsia. Viihdymme kaikenikäisten lasten kanssa, ja olemme tasapainoisia ja päihteettömiä. lapsenlapsia ei ole varmaan kymmeneen vuoteen tiedossa, ja olen ajatellut tuki- tai jopa sijoitusvanhemmuutta, mutta onko meidän kaltaiselle perheelle tarvetta? Kokemuksia, mielipiteitä?
Kommentit (4)
Sijasperheeksi voitte olla liian iäkkäitä ainakin pienille lapsille.
Kokeilkaa ensin tukiperheenä oloa ja siitä on helppo siirtyä sijaisvsnhemmaksi.
Itse suosittelen, että kokeilette tukiperheenä oloa, sillä itse ainakin jaksan viikonlopun kerrallaan melko vaativia tukilapsiamme ja tämä sopii meille.
Olette asuneet vasta vuoden yhdessä. Siihen voi kaatua, koska suhteenne on vielä "epävakaa", kun kumminkin sijaisperheeseen pitää pystyä sitoutumaan vuosiksi.
Tukiperheeksi uskoisin teidän sopivan. Hakekaa mitkä järjestöt alueellanne järjestävät tukiperhetoimintaa ja hakeutukaa koulutukseen. Koulutus ei vielä velvoita toimimaan tukiperheenä!
Esimerkiksi Pelastakaa Lapset:
https://www.pelastakaalapset.fi/tyomme-kotimaassa/tukiperheet/
Jos olette kuvailemasi kaltaisia, niin minun mielestäni sopisitte mainioksi "isovanhemmiksi" tukilapselle tai parille. Arviointi tehdään kuitenkin ammattilaisen kanssa, hakemaan suosittelen ehdottomasti.
Kuulostaa hyvältä.