Onko avoimen yliopiston lahjakortti huono lahja?
Ostin sellaisen siskolleni, koska ajattelin opiskelun tekevän hänelle hyvää. Ei ole lähihoitajakoulun jälkeen opiskellut muuta. Sisko meni hiljaiseksi ja on ollut tänäänkin poikkeuksellisen äkäisen oloinen. Maksoin tuosta kuitenkin 75 euroa, joten voisi edes sitä arvostaa. Pahoittaisitko sinä mielesi tuollaisesta lahjasta?
Kommentit (24)
Voi olla, että sisko tulkitsi sun pitävän häntä tyhmänä. Ajatus sinulta kiva tosin. Oliko sisko ilmaissut, että hänellä olisi kiinnostusta käydä avoimessa opiskelemassa?
On, jos ei ole toivonut sellaista tai edes selkeästi puhunut, että haluaisi opiskelle jotain avoimessa yliopistossa.
Mielestäni tuollaisesta lahjasta olisi hyvä keskustella etukäteen. Ei saa antaa liian vaikeita tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
On, jos ei ole toivonut sellaista tai edes selkeästi puhunut, että haluaisi opiskelle jotain avoimessa yliopistossa.
Mutta eikö tuo ole sellainen hyvä ns. yleislahja, kun sillä voi käydä ihan minkä aihepiirin kurssin tahansa? Jotain korua tai tuoksua on mahdoton ostaa, koska riippuu niin paljon ihmisestä mistä tykkää
AP
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että sisko tulkitsi sun pitävän häntä tyhmänä. Ajatus sinulta kiva tosin. Oliko sisko ilmaissut, että hänellä olisi kiinnostusta käydä avoimessa opiskelemassa?
Siis itse olisin ollut tosi kiitollinen tuosta lahjasta, mutta mä oonkin tosi avoimesti kertonut mun lähipiirille mun opiskeluinnosta. Mut ymmärrän sun siskon reaktion, vaikka sun pohja-ajatus oli mun mielestä tosi kiva. Sun kannattaa jutella sun siskon kanssa. Uskon että se voi auttaa.
Ois ihana lahja 😍. Kaiken turhan krääsän keskellä ilahduttaisi koviin.
^ Joo, jos ap on ollut tietoinen siskonsa halusta päästä opiskelemaan niin asia ok. Sittehän lahja on mitä mainioin! :)
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan. Toisaalta en minäkään ole koskaan kertonut haluavani mennä elokuviin ja silti olen kiitollinen saamistani leffalipuista
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan. Toisaalta en minäkään ole koskaan kertonut haluavani mennä elokuviin ja silti olen kiitollinen saamistani leffalipuista
AP
Leffaliput ovat pikkuisen eri asia kuin lahjakortti opiskelua varten.
Jos on suunnitelmissa opiskella, se on hyvä. Jos ei ole aikomusta tai ei ole edes lukupäätä, se on v*ttuilua. Itse kyllä tykkäisin, tosin nykyään avoimessakin on aika paljon maksuttomia kursseja, joten ei kannata lähteä maksullisia yrittämään. Vaihtoehtojahan niissä on kyllä todella paljon, myös sellaisia, jotka eivät niin paljon lukupäätä vaadi nykyään. Mutta onko kiinnostavia vaihtoehtoja lähistöllä tai verkossa, se on asia erikseen.
Mun poika sai kerran leffalippuja. Antaja ei tajunnut, ettei tällä paikkakunnalla ole Finnkinoa, vaan toisen yrityksen teatteri, eikä sitä, ettei poika erityisemmin käy elokuvissa ääniyliherkkyyden takia. Hän antoi ne veljelleen, joka kävi sitten kaverinsa kanssa katsomassa jonkun elokuvan. Ennen lahjakorttia kannattaa varmistua aina, että lahjakortin saajalle on käyttöä kyseiselle palvelulle. Aika paljon niitä jää käyttämättä ja rahat menee hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on suunnitelmissa opiskella, se on hyvä. Jos ei ole aikomusta tai ei ole edes lukupäätä, se on v*ttuilua. Itse kyllä tykkäisin, tosin nykyään avoimessakin on aika paljon maksuttomia kursseja, joten ei kannata lähteä maksullisia yrittämään. Vaihtoehtojahan niissä on kyllä todella paljon, myös sellaisia, jotka eivät niin paljon lukupäätä vaadi nykyään. Mutta onko kiinnostavia vaihtoehtoja lähistöllä tai verkossa, se on asia erikseen.
Mun poika sai kerran leffalippuja. Antaja ei tajunnut, ettei tällä paikkakunnalla ole Finnkinoa, vaan toisen yrityksen teatteri, eikä sitä, ettei poika erityisemmin käy elokuvissa ääniyliherkkyyden takia. Hän antoi ne veljelleen, joka kävi sitten kaverinsa kanssa katsomassa jonkun elokuvan. Ennen lahjakorttia kannattaa varmistua aina, että lahjakortin saajalle on käyttöä kyseiselle palvelulle. Aika paljon niitä jää käyttämättä ja rahat menee hukkaan.
Missä on maksuttomia kursseja?
Jos toinen ei ole ilmaissut haluaan opintoihin, niin voi olla, että lahja jää käyttämättä. Voittehan yrittää saada rahat takaisin. Kysy siskoltasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ja minä jos saisin leffalippuja, pitäisin aika ajattelemattomana lahjana kun en käy elokuvateatterissa. Jos siskosi on kokenut opiskelun raskaana hän on ehkä vain tyytyväinen että on jonkin tutkinnon käynyt - ja vaikkei olisikaan ollut raskasta niin ehkä hänellä ei ole käyttöä avoimen yliopiston kursseille, jos mielenkiintoa ei vain ole. Asuuko hän muuten edes yliopistokaupungissa?
Vinoilun puolelle menee. Osoitit siskollesi, ettei hän kelpaa sinulle. Ihan eri asia, jos hän olisi itse halunnut avoimeen opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ja minä jos saisin leffalippuja, pitäisin aika ajattelemattomana lahjana kun en käy elokuvateatterissa. Jos siskosi on kokenut opiskelun raskaana hän on ehkä vain tyytyväinen että on jonkin tutkinnon käynyt - ja vaikkei olisikaan ollut raskasta niin ehkä hänellä ei ole käyttöä avoimen yliopiston kursseille, jos mielenkiintoa ei vain ole. Asuuko hän muuten edes yliopistokaupungissa?
Nykyään voi opiskella verkossa. Ei ole väliä, missä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Asuu yliopistokaupungissa. Musta tuntuu jotenkin jännältä, että jollakulla ei olisi mielenkiintoa mihinkään kurssiin. Itsellä olisi juuri päinvastainen ongelma, että minkä kiinnostavista kursseista valitsisi, jos vain yhden saa ottaa
AP
Aika erikoinen ajatus, että pitäisi tyhmänä avoimen yliopiston opiskelijaa. Tai siis että antaisi tyhmänä pitämälleen ihmiselle lahjakortin sellaiseen, jossa tyhmänä ei pärjää.
Voi olla, että tuon lahjan saaja ei oikein ymmärrä, mitä kaikkea avoimessa yliopistossa voi opiskella.
Itse en olisi laittanut sitä lähihoitajasiskolle, mutta ehkä jollekin tuoreelle ylioppilaalle, yliopistotutkinnosta nuorena haaveilleelle eläkeläiselle tai ikuiselle opiskelijalle.
Itse olisin onnellinen, koska olen ostanut niitä kursseja ihan itsellenikin. Minä en ole korkeakoulutettu, mutta arvostan opiskelua ja pidän uuden oppimisesta.
Ostin lahjakortin lahjaksi kevään ylioppilaalle, oletin että hän hakeutuu välivuoden jälkeen akateemiselle uralle. Ilmeisesti kuitenkin avoimen toiminta on hänelle vieras konsepti... odotan lahjakortin viimeiseen voimassaolopäivään ja lunastan sen itse, jollei ole kelvannut.
Iso raha minulle jättää käyttämättä. Tosin jos huomaan että se on lunastettu, olen tyytyväinen.
Ko ylioppilas on sen verran etäinen, ettei ole luontevaa kysellä lahjan perään.
Mä olisin ikionnellinen😍 olen lastenhoitaja ja pienellä palkalla aina nuo avoimen opinnot kirpaisevat. Tuo on jo kuitenkin mukava osa opintojen maksuista.