Miksi asuntoihin hankitaan vielä noita vanhanaikaisilla hellanlevyillä varustettuja uuneja? Mahdotonta pitää puhtaana.
Kuukauden vanha uusi uuni ja vaikka olen koittanut kuinka pyyhkiä hellaa, niin levyihin on jo pinttynyt likaa. Ei irtoa millään.
Kommentit (41)
Liesimustaa (väri) laikullisiin/ruostuneisiin levyihin.
Minullapa on kaasuliesi. Pitää sitäkin putsata, mutta helppohoitoisempi on kyllä.
Mäkään en tykkää näistä hipaisunäppäimisistä. Ei tuu laitettua ruokaa kun en osaa enkä uskalla käyttää sitä
Minulla nyt keraaminen liesi ja puhtaanapito on astetta haastavampi kuin valurautaliedessä. Ikävästi näkyy jos esim. maito kiehuu yli ja tarttuu heti kuumalle levylle.
Mä taas en saa pidettyä sellasta tasomaista (keraaminen, induktio, mitä niitä nyt on) pidettyä puhtaana. Kokoajan saa olla pyyhimässä. Perinteinen hella on paljon helpompi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän hella on 23 vuotta vanha ja vieläkin ihan puhdas. En ymmärrä, mikä puhtaanapidossa on vaikeaa. Sokeripalalla hinkkaamalla saa helposti irti sellaisen kiinnipalaneen lian, joka ei lähde sillä, että pitää tahran päällä märkää rättiä puolisen tuntia ja pyyhkii sen jälkeen.
23 vuotta sitten ne tehtiinkin vielä hyviksi. Nämä uudet hellanlevyuunit ei puhdistu millään konstilla. Ei uuni ei levyt kaikki ruoka jämähtää kiinni ja pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemusta keraamisesta, iduktiosta ja valurautaisesta. Ensimmäiseen oltiin tyytyväisiä, likaa ei juuri ollut ja liesi toimi. Induktuoliesi oli supernopea, mutta likaantui ajan kanssa, kunnes mies löysi sellaisen lastan jolla lieden sai aivan uuden näköiseksi. Induktiossa oli parasta nopeuden lisäksi ajastus, joka sammutti levyt itsestään kun asetettu aika oli kulunut sekä turvallisuus, kun levyt eivät voineet ylikuumentua ja jos jotain kiehui yli, levy sammui itsestään.
Nyt asumme väliaikaisesti vuokralla, ja täällä on vanhanaikainen valurautaliesi. Uuni näyttää uudehkolta, joten voisiko näissä uusissa liesissä olla jotain häikkää? Meillä nimittäin niitä levytasoja ei saa pysymään puhtaana millään, ja pienikin rasvatahra näkyy saman tien, eikä niitä saa pois. Karhunkielellä kun hankasin, se näytti silti kuin olisi tehnyt naarmuja!
Hankasitko karhunkielellä levyjen lisäksi valkoista emalipintaa? Sitä ei tietenkään saa hangata karhunkielellä (narmuuntuu), vaan valkoinen pinta puhdistetaan esim. mikrokuiturätillä ja sitten sokeripalalla ne tahrat, jotka eivät mikrokuitupyyhkeellä lähde.
Sen sijaan levyihin ei pitäisi tulla naarmuja karhunkielestä, kunhan karhunkieltä pyöritetään levyssä olevien ympyräraitojen suuntaisesti.
En tietenkään. Ja nimenomaan pyöritin sitä, samoin kuin montaa muutakin vähemmän karheaa. On kokeiltu myös sitruunat ja sokeripalat, mutta ei auta. Liesi ei ole siis muualta likainen, ei edes levyjen reunat, vaan nimenomaan ne valurautaosat.
Ammattikokki kirjoitti:
Koska ne on kokkauksessa parhaita!
Toiseksi paras kaasuliesi.
Valurautaisella pystyy hyödyntämään jälkilämmön, mutta induktio ei nopeudessa paljoa häviä kaasuliedelle, ja lämmönsäätely on lähes yhtä nopeaa. En ymmärrä, miten jonkun mielestä ne perus-valurautaliedet kuudella eri asteikolla olisi jotenkin parhaita. Ravintolakeittiöt sitten on ihan erikseen.
Kyllä induktioliesi on kaikkein helpoin pitää puhtaana.
Mä vihaan induktioliettäni sen vuoksi, että se pitää aivan infernaalista sirinää, kun 2 levyä on päällä. Kuulemma ominaisuus. Olisin jättänyt ostamatta, jos olisin tiennyt kyseisestä ominaisuudesta.
Naapureilla (2) ja meillä 30 vuotta sitten tehdyt talot ja samankokoiset perheet. Kaikilla keraamiset liedet. Naapureiden liedet karsean näköiset. Meillä kuin uusi, vaikka meidän liesi on ollut kovimmalla käytöllä kun pidin pitkät hoitovapaat.
Käyttäjistä se on kiinni. Kyllä meilläkin on ruuat yli kiehuneet, mutta putsattu aina ohjeiden mukaan.
Mökin puuhellan kansi on myös siisti.
Ei kyllä keraamisenkaan pitäminen hyvän näköisenä helppoa ole. Jatkuvasti saa olla hinkkaamassa ja veivaamassa, mikään pyyhkiminen ei riitä.
Valurautalevyille voi käyttää Liesimustaa, ihan samoin kuin puuliesillekin. Tulee kuin uudet.
Vierailija kirjoitti:
Naapureilla (2) ja meillä 30 vuotta sitten tehdyt talot ja samankokoiset perheet. Kaikilla keraamiset liedet. Naapureiden liedet karsean näköiset. Meillä kuin uusi, vaikka meidän liesi on ollut kovimmalla käytöllä kun pidin pitkät hoitovapaat.
Käyttäjistä se on kiinni. Kyllä meilläkin on ruuat yli kiehuneet, mutta putsattu aina ohjeiden mukaan.
Mökin puuhellan kansi on myös siisti.
Olen samaa mieltä, että lieden siisteys ja ulkonäkö riippuu käyttäjistä.
Oma keraaminen Boschin liesi/uusi oli kuin uusi ensimmäiset 10 v. Sitten aikuinen poikani muutti asuntoon, ja .... no, arvatkaa! 😒
Vierailija kirjoitti:
Mulla on osa levyistä ruosteessa (oli jo asuntoon muuttaessa), enkä saa ruostetta kokonaan pois millään. Muuten kyllä puhdas hella.
Oletko ihan liesiharjalla harjannut levyt, sitten lämmöllä heti kuivaksi ja rasvapoltto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on osa levyistä ruosteessa (oli jo asuntoon muuttaessa), enkä saa ruostetta kokonaan pois millään. Muuten kyllä puhdas hella.
Oletko ihan liesiharjalla harjannut levyt, sitten lämmöllä heti kuivaksi ja rasvapoltto?
Rasvapoltto
Puhdista levyt esimerkiksi hankaamalla niitä ruokasuolalla, teräsvillalla tai karhunkielellä. Huuhtele ja kuivaa.
Lämmitä levyjä hieman ja levitä sen jälkeen ohut kerros parafiiniöljyä tai puhdasta vaseliinia. Älä käytä ruokaöljyä palovaaran vuoksi!
Polta rasva kiinni kuumentamalla levyjä (täydellä teholla) muutama minuutti. Pyyhi ylimääräinen rasva pois.
Rautakaupasta saa kauniin kiillon antavaa liesimustaa. Levitä sitä käyttöohjeen mukaan kylmälle levylle ja lämmitä. Varo, ettet suttaa kalusteita tai itseäsi.
(Ja noita liesiharjoja on saatavilla, niillä nyt luulisi lähtevän ihan kaiken)
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta valurautaisista, keraamisista ja induktioliesistä... Valurauta on kaikista pitkäikäisin ja helpoin. Keraamiseen tulee käytössä väkisinkin hienoja viiruja joihin jää lika ja palaa pahasti kiinni. Induktioonkin palaa todella pahasti kiinni ja jää laikut kattilan reunojen kohdalle. Keraamista tai induktiota ei saa millään kunnolla puhtaaksi kun ei voi hangata ja puhdistukseen käytettävät aineet ovat haitallisia ihmisille ja ympäristölle.
Mulla kanssa kokemusta näistä kaikista ja paras on normi levyt. Itse kokkaan palon ja keraamisella tasolla ei ollut yksi tai kaksi kertaa, kun pannu meinannut tippua lattialle, kun yhdellä kädellä paistaa ja toisella sekoittaa kattilaa.
Just ostettiin kakkoskotiin hella ja ihme kyllä myyjä tajusi heti, miksi halusin perinteisen lieden.
ei meillä ainakaan UUNISSA mitään levyjä ole. Ei induktio, valurautaisia tai keraamisia.
Liedessä vastaavasti on.
Koska ne on kokkauksessa parhaita!
Toiseksi paras kaasuliesi.