Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras kinkkukastike? Apua!

Vierailija
23.12.2019 |

Elikkä mun mies on nyt useasti maininnut/kehunut ohimennen kuola valuen, miten se äitinsä kinkkukastike on niiiiiiin taivaallista ja harmi, ettei saa sitä tänävuonna kun "pakotin" perheen tänne pohjoiseen mökkeilemään ja nauttimaan talvesta.

Elikkä! Mikä on just sun paras ja ylivoimaisesti kehutuin kinkkukastikeresepti? Kinkku on uunissa, muu perhe mäessä ja mulla aikaa loihtia maailman paras ähäkutti-anoppikastike!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et vain soita anopille ja kysy. Samalla voit toivottaa hyvää joulua. Itse soitin omalle äidille ja kysyin hänen kastikkeen salaisuuden.

Vierailija
2/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen naislapsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on best!! Itse laitan sinappia vähemmän mitä ohjeessa.

2 dl kinkun paistolientä

2 rkl voita

2 rkl vehnäjauhoja

1 dl hylakermaa

1 dl omenasosetta

½ dl sinappia

Jäähdytä siivilöity kinkunliemi ja kuori päältä ylimääräinen rasva.

Sulata voi kattilassa ja lisää joukkoon jauhot hyvin sekoittaen.Ruskista kullanruskeaksi. Lisää paistosliemi koko ajan vatkaten. Lisää kerma, jos se on kuumennuksen kestävää, muutoin lisää se viimeksi.

Lisää omenasose ja sinappi. Keitä kastiketta 5 minuuttia. Tarkista maku ja sakeus.

Vierailija
4/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvannut, että saan pahanmielenviestejä, kun ihan normaalin aloituksen tein.

En soita anopille ja kysy, koska se kertoisi miehelleni heti. Ja se on mies, jota haluan näpäyttää, anopissa ei sinäänsä ole mitään vikaa.

Eihän mun mies edes tiedä, että osaanko mä tehdä parempaa kastiketta kun äitinsä, kun ollaan aina oltu joulu siellä. Nyt saan tehdä kerrankin itse kaikki jouluruuat ja lapset saa osallistua.

Vierailija
5/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistuuko omena miten läpi tuossa ohjeessa?

Kiitos viestistäsi!

Vierailija
6/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hellan ääreen vaan. Emme tiedä miltä anoppisi kastike maistuu ja mitä sisältää, joten vaikea antaa " parempaa" reseptiä.

Ehkäpä anopin kastikekkin on aina vain tullut valmispussista, mutta poika ei sitä tiedä.

Vierailija
7/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maistuuko omena miten läpi tuossa ohjeessa?

Kiitos viestistäsi!

Mielestäni ei paljoakaan, koska sinapin maku on niin vahva. Ja kinkun paistoliemi on itsessään niin täynnä makua. Jos teitä on iso porukka, tuplaa ohje. :)

Vierailija
8/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan yrität.

Älä tee lainkaan (se On sitäpaitsi kohtuu turha ruokalaji, onhan teillä sinappia).

Sehän on siis rasvaa ja rasvaa ja rasvaa.

Ja vaikka tekisit miten hyvää, ei se kuitenkaan ole yhtä hyvää (=samaa) kuin anopin. Anna koko kastikkeen jäädä hänen bravuurikseen - tai jos seuraavanakin jouluna olette keskenänne, sano että mies pyytää reseptin ja tekee sen kastikkeen.

Minä tein ekat 10 vuotta ja sitä kului joku kaksi lusikallista, joten nyt pääsen taas vähän helpommalla :)

Vierailija
9/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin kastikkeessa on tietenkin äidin maustetta*, siksi mikään oman vaimon tekemä ei maistu samalta.

Meillä kastikkeeseen tulee kinkun lientä, sinappia, omenasosetta, kermaa ja ohratärkkelystä, näitä lisäillään ja maistellaan kunnes makeus ja suolaisuus on tasapainossa.

* jos vitsi ei ole tuttu, kerron sen myöhemmin

Vierailija
10/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäyksenä vielä, niin olen käyttänyt omenasoseena ihan omena pilttiä. 😊 Tänäkin vuonna meillä tehdään tämä kastike ja on mieheni suurta herkkua.

Vierailija
11/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt haluan kuulla äidinmauste-vitsin!

Enkä tarkoita, että pitäisi saada tehtyä samaa kuin anoppi, vaan niin hyvää, että mies ei koko ajan vinkuisi äitinsä kastikkeen perään. Vaikka erilaista, mutta hyvää. Nyt tulee sellainen olo, että se ajattelee että mä en osaa tehdä mitään kastiketta koko kinkulle ja ei se hyvää olisi kumminkaan. Vaikka siis ei se niin ole sanonut, mutta se ruikutus.

Vierailija
12/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkkusalaatti on kinkun paras kastike.

Vierailija
13/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mies tekee ihan hyviä kastikkeita, muttei niitä voi verrata oman äidin tekemään.

Mun perheelle ei maistu äitini tekemä jauhelihakastike ja itse melkein "itken" kun äidin soossi on niin hyvää ja kun aika jättää, niin mistä sitten saan sitä kastiketta.

Sama kun mieheni mummi tekee taivaallista pullaa. Ikää hänelläkin on jo yli 90 ja oman äitini ( ja omani) häviävät kyllä näille isomummin pullille surutta.

Vierailija
14/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinappi?

Vierailija
15/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otetaan kinkusta se paistorasva talteen ja sulatetaan sitä liemeksi kinkulle kastikkeeksi.

Siitä voi toki tehdä myös kermakastikkeen samalla ohjeella kun numero 3 kirjoitti, ja jättää omenasoseen pois jos omena ei maistu. Omenasoseen sijaan voit tietysti kokeilla myös mustaherukkasosetta tai luumusosetta. 

Varmaan ihan perinteisimmät kastikkeet on juuri nämä yksinkertaisimmat ja maistuvimmat. :)

Vierailija
16/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä kinkun liemi. Itse jäähdytän liemen ja kuorin rasvan pois joten se on lähes rasvatonta.

Vierailija
17/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkunpaistolientä, kuohukermaa, raastettua omenaa ja sinappia. 

Ensin kuullotetaan salottisipulit voissa, ja sitten lisätään paistoliemi ja kerma. Lopuksi omena ja sinappi ja ripaus valkopippuria. 

Kaikki ovat kehuneet.

Vierailija
18/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkunpaistolientä, jotain makeaa, sinappia, kermaa, suurus, mustapippuria. Mitään sen monimutkaisempaa ei kannata tehdä.

Itse olen käyttänyt siirappia ja fariinisokeriakin kun ei ole soseita eikä pilttejä.

-m

Vierailija
19/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koskaan ole tehnyt kinkulle kastiketta, mutta tuo kolmosen ohje vaikuttaa niin hyvältä, että voisin kokeilla. Kokeile sinäkin, ap.

Vierailija
20/25 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luvattu äidinmaustevitsi:

Nuori vaimo laittoi miehelleen ruokaa, ja mies söi kyllä kiltisti, mutta totesi että ruoka ei ollut yhtä hyvää kuin äidin tekemä, koska siitä puuttui äidin mauste. Vaimo kokeili kaikkea mahdollista, kävi läpi erikoiskauppojen tarjonnan ja vinon pinon keittokirjoja, mutta mikään ei vetänyt vertoja äidin mausteelle. Kunnes eräänä päivänä vaimo ruokaa laittaessaan unohtui puhelimeen ja ruoka paloi pohjaan. Mies oli juuri tulossa kotiin, joten kiireessä vaimo kaapi vähemmän palaneet osat toiseen kattilaan ja lisäsi reilusti suolaa, että se peittäisi palaneen maun. Mies tuli kotiin, maistoi ruokaa ja leveästi hymyillen huudahti: Äidin maustetta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan