Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaapa hyväksi huomaamianne keinoja vauvan hoidossa !

18.06.2006 |

-Lasten musiikki rahoittaa vauvaa !

Itse huomasin sellaisen asian, että kun vauva oli kitisevällä tuulella, vaikka olin syöttänyt, juottanut, vaipat oli vaihdettu ja kaikki oli hyvin, mun oli pakko tehdä ruokaa ja vauva olisi kovasti tietty juuri silloin halunnut olla sylissä, kokeilin mitä vauva tuumaa lasten musiikista, ja kas rauhoittui heti kuuntelemaan musaa !

Laitoin " Vauvan vaaka" -nimisen lasten levyn soimaan. Siinä on ihania kappaleita ja myöskin vauva rauhoittuu, kun vien hänet esim esikoisen huoneeseen, Siellä on paljon " uutta" katseltava, eri värejä. Tietty pidän mussukkaani sylissä niin paljon kuin ehdin kotihommien lomassa.

-Suihkuttele vauvaa ennen unille menoa, nyt kun on näin kuuma.

rauhoittuu ja nukahtaa paljon paremmin unille.

Mitä Sinä olet huomannut ja todennut hyväksi ? Kerro muille

Mukavaa kesää kaikille !

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä musiikista. Minulla kaksi lasta joista toinen taapero ja toinen vauva ja molemmat nukahtavat aina musiikilla. Laitan kehtolaululevyn soimaan... ja koska se on NIIN rauhoittavaa nukahdan siihen melkein aina itsekkin : )

Koskaan ei ole lasten kanssa ollut vaikeaa nukuttaminen.

Vierailija
2/11 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö nyt 6kk ja alusta asti nukutettu musiikilla, pyös päikkäreille. (Ainu- CD) Hyvin nukahtaa ja jostain olen lukenut, että pienestä asti soitettu musiikki kehittää lapsen mielikuvitusta ja puheen oppimista. Lisäksi pienestä asti viety " ihmisten ilmoille" , niin ei vierasta niin paljoa.. Alusta asti annettu myös vettä pullossa, ja nyt juo janoonsa ison määrän vettä. Koviin ääniin totuttelu on aloitettu myös ihan pienenä. Oliskohan ollut parin viikon ikänen kun jo imuroitiin, niin että vauva oli isän sylissä ja äiti imuroi. Nyt voi mennä vaikka ihan vierestä imuroimaan, niin ei ole moksiskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän " vauva" on jo 1v2kk, mutta viime kesältä muistan miten pojan ihopoimut tulivat nihkeiksi tälläisella säällä ja kun niitä poimuja meidän pojalla oli, oli aikasta iso vauva:) Käytimme Tenavan rasvatalkkia (saa apteekista) ja iho pysyi kuivana ja pehmoisena. Tosi hyvä talkki vaikka onkin hintavampaa kuin kaupan perus Natusan...

Vierailija
4/11 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin ehdottomasti suositella nuhaisen vauvan hoitoon keittosuolatippojen kanssa sitä Apteekista (ja muualtakin) saatavaa Nenä-Fridaa!! Ostin ensin halvemman pikku-niistäjän tmv, mutta sillä ei tehnyt mitään, joten usko meni niihin vempaimiin. Mutta onneksi joku neuvoi kokeilemaan vielä Nenä-Fridaa, ja se on loistava. Sillä sai pienen nenän " imettyä" tyhjäksi, ja olo helpottui. Tuo saisi olla mukana vaikka äitiyspakkauksessakin, jotta kaikki vauvat saisivat avun :) Huom. En saa provikkaa ko. laitteesta, heh. Mutta suosittelen!

Vierailija
5/11 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lastenohjelmat tv:stä ja vauva jumppalelun alla olkkarin lattialla, helpottaa kummasti ja ehdin tekemään ruokaa ym. samalla voi kätevästi seurata mitä vauva puuhaa kun on " tupakeittiö" ja näkysyys melkein kaikkialle. Vauva viihtyy vähän liiankin hyvin lastenohjelmien seurassa, seuraa tv:tä oikein tosissaan. (4kk).

Vierailija
6/11 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onnistui öisin rauhoittelu parhaiten, kun muisti seuraavat asiat: ei valoja, ei juttelua, ei katsekontaktia. Eli jos vauva havahtui unestaan ja oli vasta syönyt, niin parhaiten neiti nukahti uudestaan jos muisti nuo kolme juttua. Arvatkaapa vain montako kertaa olen miehelle mutissut että älä puhu mitään! :)

Jumppalelu on meillä myös ollut loistava keksintö. Tyttö on viihtynyt sen alla todella hyvin.

Puzzle

Vierailija
7/11 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun laitat vauvan suihkun viereen kylpyammeeseen kylpemään. Pienempikin vauva viihtyy " kylpykaverin" sylissä (ammeen pohjalle tuleva muovinen teline, jossa vauva voi olla puoli-istuvassa asennossa - saa myös ammeita, jotka on muotoiltu pohjastaan näin) ja isompi istuu ja polskuttelee itsekseen.

Vierailija
8/11 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolottaa ihan joskus, mutta kyllä meilläkin on lastenohjelmia käytetty aika paljon, varsinkin kun pojat on niin pienellä ikäerolla syntyneet. Meillä esikoinen alkoi katsomaan tosi pienenä (6kk muistelisin) Uppo-Nallea. Kai ne laulut siinä veti huomion.

Toinen vinkki sitten: Kakkosen kanssa vasta tuli mieleen semmonen, että pieni vauva reagoi helposti lämpövaihteluihin ja varsinkin nukuttaessa kun siirtää tissiltä omaan sänkyyn. Meillä pojat on aina heränny siihen. Nyt keksin sitten kääriä vauvan flanellilakanaan ja siirtää siinä imetyksen jälkeen omaan kehtoon ja harvoin sen jälkeen oli enää sitä ongelmaa. Suosittelen!

Vierailija
9/11 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

seurannut äidin suikussa käyntiä aina sitteristä tai syöttötuolista.

Keinutuoli on ollut meillä aivan ehdoton rauhoittumiskeino pienen lapsen ollessa etenkin sairas. Monena yönä on sairastelujen aikaan siinä keinuttu ja rauhoituttu, ennen kuin turisevan nuhanenän on voinut laske ilman huutoa sänkyyn. Jos vauva ei jostakin syystä illalla malta nukahtaa, niin keinutuoliin sammuu varmasti.

Vierailija
10/11 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisiviikkoisella vauvallamme on ollut vatsanväänteitä ja ilmavaivoja, jotka ovat itkettäneet ja aiheuttaneet jatkuvan kanniskelun tarpeen. Seuraavat keinot ovat kuitenkin rentouttaneet vauvaa niin, että itku on loppunut ja jopa äidin paikallaan istuminen on onnistunut :)

Mahallaan olo: Kun vauvan laittaa mahalleen viltin päälle, ponnistelu näyttää auttavan ilman ulostulossa. Lisäksi jostain syystä vääntelyt eivät tunnu niin hankalilta, vaan vauva usein jopa nukahtaa tähän asentoon, vaikka muuten esimerkiksi selällään ei pystyisi nukkumaan ollenkaan. Olen pitänyt vauvaa kuitenkin mahallaan vain, kun olen itse vieressa katsomassa, koska yöt on muutenkin nukkunut hyvin normaalisti selällään / kyljellään.

Jalkojen heiluttelu: Vauva makaa selällään viltin päällä ja pidän jaloista (pohkeiden kohdalta) kiinni ja " hölskyttelen" jalkoja sekä teen hyvin kevyttä ja pientä " pyöräilyliikettä" jaloilla. Jalat ovat rentoutuneet ja ilmeisesti sitä kautta koko vauva, koska nukahtaa usein myös tähän.

BabyBjörn-sitteri: Välillä vauva ei rauhoittunut edes sylissä kanniskelemalla, mutta kun pääsi sitteriin niin itku loppui heti. Hieman pysty asento ja pieni keinutus auttoivat ja vatsavaivoissa vääntelehtiminen hellitti.

Vierailija
11/11 |
24.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa heti kun vauva on syntynyt, antaa tuoreelle isukille tilaa hoitaa sitä vauvaa, ihan jo siellä sairaalassa.

Kannattaa antaa isukin vaihtaa sitä vaippaa ihan rauhassa vaikka puoli tuntia ja vaikka vauva huutaisi naama punaisena kiukusta.

Ja itse pitää pysyä poissa siitä hössäämästä.

Olen huomannut että aika monessa perheessä äiti ei anna isän hipaistakaan vauvaa kun isukki ei muka osaa tai tekee väärin. Kuinka on mahdollista osatakaan jos äiti ei anna mahdollisuutta harjoitteluun? Sitten on tietysti asia erikseen jos isukki on sitä laatua että ei ylipäätään halua vauvaa hoitaa, heitä on kyllä tosi vähän!

Ja sitten ihan paras vinkki: lopeta imetys jos siitä ei tule mitään, älä stressaa! Parempi lapselle olla pulloruokittu ja levollinen äiti, kuin että vauva saa sitä rintamaitoa ja äiti on kävelevä hermoraunio.

Tietysti pitää parhaansa yrittää, mutta kun kaikki on tehty eikä homma toimi niin antaa olla, se on kaikille parasta.