PCO ja luonnollisesti raskautuminen
Sain muutama kuukausi sitten diagnoosin monirakkulaisista munasarjoista. Olemme yrittäneet lasta noin 9kk. Ehkäisy lopetettu noin vuosi sitten. Gynekologi sanoi, että lasta pitää olla yritetty aktiivisesti vähintään vuosi ennen kuin pääsee kunnallisella tutkimuksiin ja mahdollisesti hedelmättömyyshoitoihin. Kävin siis yksityisellä kun aloin epäilemään jonkin olevan pielessä, sillä huomasin tikuttamalla, et ovulaatio tapahtuu harvoin ja silloinkin noin viikkoa ennen kuukautisvuotoa. Ultrassa molemmat munasarjat olivat monirakkulaiset.
Minua kiinnostaa onko täällä naisia, joilla on myös diagnosoitu pco ja ovat tulleet luonnollisesti raskaaksi? Minulla on myös pitkäaikaissairaus hyvässä hoitotasapainossa (tyypillinen monirakkulaisten munasarjojen aiheuttama sairaus).
Kerron viel loppuun, että olen hoikka ja syön normaalisti, en käytä juurikaan päihteitä. Olen alle 30 v. Gynekologin ohjeen mukaan aloitin lisäfoolihapon. Hän kehotti yrittämään raskautta aktiivisesti ja hakeutumaan uudelleen lääkäriin mikäli kevään lopussa raskaus ei ala.
Kommentit (24)
Mulla on pco ja kolme lasta. Eka tehty inseminaatiolla ja kaksi seuraavaa luomuna. Mulla kypsyi sokerittomalla kierrolla niin paljon munasoluja, että gyne antoi seksikiellon kun monikkoraskauden todennäköisyys olisi ollut niin suuri. Kaikki terolutit ja clomifenit sekä pistokset käytössä, mutta kolmannella ja viimeisellä inseminaatiokerralla tärppäsi. Yleensä synnytyksen jälkeen raskautuu helposti uudelleen. Meillä kolme tenavaa aika pienillä ikäeroilla.
Jokainen on yksilö, myös tässä tapauksessa. Osa pcosia potevat ei tule raskaaksi vaikka kui sais hoitoja, osa taas pusertaa lapsia maailmaan kauhealla tahdilla luomuna ja kaikkea siltä väliltä. Joten kenenkään kohdalla ei voi sanoa varmasti et saako lasta vai ei.
Itsellä diagnosoitiin pcos 3 vuotta sitten ja 2v sitte päätettiin koittaa kasta ja luomuna. Paljon turhauduttiin vaikka pcosin kanssa 2v ei ole aika eikä mikään. No nyt oon onnekseni raskaana ❤️
En edes tikuttanu ovulaatiota vaa mahdollisimman paljon vain koitettiin saada lapsi alulle ja lopultaha se onnistuikin
Saa nähdä mitenkä tämä alkaa tästä sujumaan meillä. Enkä ennen terolutin kokeilua koitan vhh ruokavaliota. Sokerin olen jättänyt puolivuotta sitten pois ruokavaliosta, kun se aiheutti nivel- ja pehmytkudoskipuja. Kenties tämän tietäminen jo näin varhaisessa vaiheessa on hyvä juttu, koska nyt pystyn kokeilemaan kaikkea mistä voisi olla hyötyä. Ja toisaalta kierto on ollut hyviäkin jaksoja säännöllinen. Saa nähdä miten tässä nyt sitten käy.
Sain itse eilen aivan puskista PCO diaknoosin. Minulla on ollut toisinaan säännölliset ja toisinaan epäsäännöllinen kuukautiskierto (pisimmillään jopa yli 3kk). Olen 25w nainen ja me mietimme mieheni kanssa aivan hetki sitten, että pikkuhiljaa alamme lapsia toivomaan ja jätetään ehkäisy pois. Tästä intoutuneena menin gynelle sillä ajatuksella, että miten tämän kierron nyt saisi tasattua.
Gyne kertoi oireiden perusteella ja vielä ultrasikin, että tosiaan PCO:lta tämä näyttää. Oma gyne oli aika toiveikas raskautumisen suhteen. Hän myös suoraan kirjoitti minulle Teroluttia kahden vuoden tarpeisiin. Onko teillä kokemusta tästä? Tämä olisi lähinnä kierron lyhentämiseen ja tasoittamiseen, jotta vuodessa olisi kenties enemmän ovulaatioita.
Jotenkin harmittaa vaan, kun olen lapsia halunnut aikalailla aina. Nyt olisi ollut ensimmäistä kertaa siihen jopa tilaisuus ja nyt tosiaan sain kuulla, että minulla on toisiksi parhaat munasarjat lapsien saamista ajatellen. Olisi ollut kiva kuulla miten teillä muilla yrittäminen on edennyt? Oletteko tulleet raskaaksi ilman lääkkeitä tai muita heldelmöityshoitoja?