PCO ja luonnollisesti raskautuminen
Sain muutama kuukausi sitten diagnoosin monirakkulaisista munasarjoista. Olemme yrittäneet lasta noin 9kk. Ehkäisy lopetettu noin vuosi sitten. Gynekologi sanoi, että lasta pitää olla yritetty aktiivisesti vähintään vuosi ennen kuin pääsee kunnallisella tutkimuksiin ja mahdollisesti hedelmättömyyshoitoihin. Kävin siis yksityisellä kun aloin epäilemään jonkin olevan pielessä, sillä huomasin tikuttamalla, et ovulaatio tapahtuu harvoin ja silloinkin noin viikkoa ennen kuukautisvuotoa. Ultrassa molemmat munasarjat olivat monirakkulaiset.
Minua kiinnostaa onko täällä naisia, joilla on myös diagnosoitu pco ja ovat tulleet luonnollisesti raskaaksi? Minulla on myös pitkäaikaissairaus hyvässä hoitotasapainossa (tyypillinen monirakkulaisten munasarjojen aiheuttama sairaus).
Kerron viel loppuun, että olen hoikka ja syön normaalisti, en käytä juurikaan päihteitä. Olen alle 30 v. Gynekologin ohjeen mukaan aloitin lisäfoolihapon. Hän kehotti yrittämään raskautta aktiivisesti ja hakeutumaan uudelleen lääkäriin mikäli kevään lopussa raskaus ei ala.
Kommentit (24)
Verensokerit ovat olleet minulla aina hyvät (olen niitä joskus mittaillut huvin vuoksi + lääkäri otatti verensokerilabrat), mutta kokeilen tuota silti, ei siitä haittaakaan ole! Mitä vaan jotta voin parantaa mahdollisuuksiani raskaaksitulemiseen ;( Kiitos siis vinkistä!!
Oliko sinulla ovulaatiossa häiriöitä? Eniten olen miettiny tuota miksi minulla menee ovulaatiosta vain 5-9 päivää vuotoon... Epäilen että vaikka tikuttaessa tulee lh nousu, ei munasolu oikeasti irtoa tai ainakaan keltarauhasta muodostu.
Onko muilla kokemuksia pco:sta ja hedelmällisyysongelmista?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli ihan sama tilanne. Puhuiko lääkäri sinulle ruokavalion merkityksestä? PCOta sairastavien olisì tärkeä pitää veren sokeri tasaisena. Itselläni auttoi siis (oikeasti) sokeriton ja vehnätön ruokavalio.
Tulin raskaaksi 4 kuukauden päästä kun nämä jätin pois. Ja olen sille lääkärille joka minulle tästä puhui ikuisesti kiitollinen.
Sama tarina täällä. Vähensin sokeria muista syistä. Takana oli siis vuosien lapsettomuus ja PCO todettu.
Tarkkaa aikaa en osaa sanoa, muutama kuukausi mutta alle vuosi kuitenkin niin tulin yllättäen raskaaksi.
Minulla on toi myös, lapsia ei koskaan saatu. Kuukautisia tasaamaan ja munasoluja kypsyttämään/raskaaksi tulemista auttamaan tjsp söin vähän aikaa jotain hormoneja, sen kummempia hoitoja ei haluttu. Ilman ehkäisyä olimme yli 10v, tulee jos on tullakseen-periaatteella.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on toi myös, lapsia ei koskaan saatu. Kuukautisia tasaamaan ja munasoluja kypsyttämään/raskaaksi tulemista auttamaan tjsp söin vähän aikaa jotain hormoneja, sen kummempia hoitoja ei haluttu. Ilman ehkäisyä olimme yli 10v, tulee jos on tullakseen-periaatteella.
Niin ja aloin myös syömään vhh-ruokavaliota noudattaen (syön edelleen), auttoi moneen juttuun mutta raskaaksi en tullut.
Sama
Monilla vhh on auttanut pcos-lapsettomuuteen, joten kannattaa testata.
Minä olin kuin sinä. Minulla on kaksi lasta. Haluan auttaa, tässä se mitä tekisin:
– Ei sillä ole väliä, raskaudutko "luonnollisesti". Älä sure. Hoitaisithan muitakin sairauksiasi. Älä kuuntele vähättelyä, jos joku sitä sulle tuputtaa, vaikka olisi (asiaan perehtymätön!) lääkäri. PCO itse asiassa paranee vähän usein vanhemmiten, nelikymppisenä, tässä alle kolmikymppisyys ei ole vahvuus. Sen sijaan munasolujen laatu on sulla parempi nyt kuin 10 v odottamalla.
- Hakeudu lapsettomuusklinikan gynelle heti, omasi on ehkä hieman pihalla. Ensinnäkin, jos PCO on todettu, ei tarvitse yrittää vuotta, vaan yksityinen gyne voi laittaa sulle samantien lähetteen julkisen puolen hoitojonoon. Eikä foolihappo paranna PCO:ta, sitä pitää syödä muista syistä. Ei ole kallista teettää hormoniverikoetta kierron lopussa, siitä näkee oletko oikeasti ovuloinut. Tikuttelu ei PCO:ssa kerro mitään, luultavasi kroppasi yrittää kaikin keinoin irrottaa munasolua ja tikku näyttää kohonneen hormonin välillä tai ei, täysin randomilla. Mutta juuri se PCO:ssa on ongelma, ns. johtavaa munasolua ei kasva eikä kypsy, tai sitten se ei vain irtoa. (Verikokeita on ne pari. Myös pilvissä oleva AMH-arvo kertoo että PCO.)
- Jos sokeritasapaino on hyvä, metformiini-lääkitys tai dieetit eivät auta. Uskoisin, että PCO:ta on kahta lajia. Ei se mitään, hoitoja on. Mulla neljäs lääke (Gonal F -pistokset) tehosi, ja yksi munasolu kasvoi ja irrotettiin Ovitrelle-pistoksella, sitten tehtiin vielä inseminaatio varmuuden varalta vaikka miehen siittiöissä ei ollut mitään vikaa. Ensin kokeiltiin Terolut, Clomifen, Letrozol.... Ja ultra pari kertaa kierrossa, että näkee kasvaako. Mutta monilla jo muutama clomipilleri auttaa, olemme yksilöitä. Pistäminen on iisiä, neulat pieniä.
- Älä hukkaa aikaa miettimällä, miksi juuri sinä. PCO ei tarkoita lapsettomuustuomiota, vaan se on hyvinkin hoidettavissa. Mä sain tosi ystävällistä kohtelua Naistenklinikalla ja myös yksityisellä, kun kävimme julkisen puolen kesätauon aikana yrittämässä siellä. Sitten kun ovulaatio saadaan rullaamaan, on ihan eri fiilis yrittää lasta joka kuukausi ne tietyt päivät. Sen sijaan että epätoivoisena miettii ovuloiko. Minua lohdutti, kun "vika" löytyi ja sain apua.
Lisään vielä edelliseen, että mulla ei koskaan ollut kuukautiset pitkään poissa, ja toivon että joku olisi kertonut, että yli 35 pvän kierto ja silloin tällöin runsaat välivuodot melko varmasti tarkoittaa, että ovulaatiossa häikkää tai se ei tule joka kierrossa. Onneksi sitten tehtiin verikokeet, vihdoin. Hormonihoitoja lapsettomuuteen en pidä sen ihmeellisempinä kuin e-pillereitä, joita moni syö kymmeniä vuosia.
Kiitos kiitos kommentoijille!!!! Aloin heti lukemaan vhh ruokavaliosta netistä :D Lähtee heti testiin!
Haluaako joku vielä kertoa kokemuksistaan pco:n kanssa elämisestä?
Ap
Pco todettiin viisi vuotta lapsen syntymästä. En muista, että olisi edes oireillut ennen kuin pari vuotta synnytyksen jälkeen. Nyt mietin, onko enää mahdollista saada toista lasta. Yrittäminen ei ole tällä hetkellä ajankohtaista, mutta epävarmuus jäytää nyt aika pahasti. Gynekologi näki pco:n todetessaan ihan mahdollisena raskaaksi tulon, mutta en tiedä miten paljon mielipiteeseen vaikutti se, ettei ensimmäistä lasta tarvinnut kauan yrittää. Toisaalta en osannut vielä tuoda lapsettomuuspelkoa tarpeeksi esiin tuolla käynnillä.
Vierailija kirjoitti:
Pco todettiin viisi vuotta lapsen syntymästä. En muista, että olisi edes oireillut ennen kuin pari vuotta synnytyksen jälkeen. Nyt mietin, onko enää mahdollista saada toista lasta. Yrittäminen ei ole tällä hetkellä ajankohtaista, mutta epävarmuus jäytää nyt aika pahasti. Gynekologi näki pco:n todetessaan ihan mahdollisena raskaaksi tulon, mutta en tiedä miten paljon mielipiteeseen vaikutti se, ettei ensimmäistä lasta tarvinnut kauan yrittää. Toisaalta en osannut vielä tuoda lapsettomuuspelkoa tarpeeksi esiin tuolla käynnillä.
Ehkä kohdallani pitäisi puhua sekundäärisen lapsettomuuden pelosta lapsettomuuspelon sijaan, kun nyt aloin tarkemmin miettiä.
Nro 10.
Todella moni pcos sairastava tulee raskaaksi kun aloittaa vhh/keto ruokavalion tai jos paastoaa. Itse uskon että koko sairaus on vain yksi oire metabolisesta syndroomasta. Kannattaa myös jatkoa ajatellen alkaa välttämään pitkälle prosessoituja ruokia, vehnää, sokeria ym Ei siis vaan nyt kun toivoo raskautta vaan myös sen jälkeen.
Mä tulin raskaaksi PCO:sta huolimatta nopeasti, vaikka ei ollut edes yritystä. Lääkäri väitti, että luomusti en voi tulla raskaaksi, joten ei tullut huolehdittua ehkäisystä uudessa suhteessa. Toinen lapsi sai alkunsa synnytyksen jälkeen kolmannesta kierrosta.
Mulla reilusti ylipainoa, todella epäsäännöllisen kuukautiset, harva tukka ja karvoja ihan väärissä paikoissa. Lasten ja iän myötä kuukautiset säännöllistyneet, muut oireet ovat ja pysyvät. Painokin vähän pudonnut.
Paljon aikaa PCOs foorumeilla viettäneenä voin kertoa, että ilmeisesti lääkäreillä on huonosti tietoa PCOsta, ja moni on saanut apua oireisiin ja raskaaksi tulemiseen VHH-ruokavaliosta.
Minulla on pcos ja olen aina (3 kertaa) tullut raskaaksi jo ensimmäisestä yrityskierrosta. Kierrot olivat tuolloin jotain 40-70 päivää. Tärkeintä on tietää ja yrittää kun on ovulaation ajankohta. Yleensä pcos:ssa raskautuminen on vaikeaa juuri siksi kun ovulaatiota joko ei ole, tai sitten yritystä ei ole ovulaation aikana.
Minulle sanoi myös lääkäri että myös luonnollisesti raskaaksituleminen on mahdollista. Odottelen siis kuitenkin loppukevääseen ennen kuin menen uudelleen lääkärille, kiire kun lapsensaannilla ei sinäänsä ole :)
13: Täältä löytyy useita pco oireita kilpirauhasen vajaatoiminnasta (todettu vuosia sitten), akne, seborrea ja siihen liittyvä hiusten oheneminen, paniikkihäiriö ja yleinen ahdistuneisuushäiriö ja karvoja väärissä paikoissa :S Painossa ei ongelmia, olen 54 kg 166cm. Vähähiilihydraattinen lähtee nyt kokeiluun, olen muutenkin jonkinlainen ravitsemusintoilija :D
Ap.
Vhh. Lapsettomuuteen "tuomittu" PCO-tuttu sai kaksi lasta alle vuoden ikäerolla karppauksen myötä, suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanoi myös lääkäri että myös luonnollisesti raskaaksituleminen on mahdollista. Odottelen siis kuitenkin loppukevääseen ennen kuin menen uudelleen lääkärille, kiire kun lapsensaannilla ei sinäänsä ole :)
13: Täältä löytyy useita pco oireita kilpirauhasen vajaatoiminnasta (todettu vuosia sitten), akne, seborrea ja siihen liittyvä hiusten oheneminen, paniikkihäiriö ja yleinen ahdistuneisuushäiriö ja karvoja väärissä paikoissa :S Painossa ei ongelmia, olen 54 kg 166cm. Vähähiilihydraattinen lähtee nyt kokeiluun, olen muutenkin jonkinlainen ravitsemusintoilija :D
Ap.
Onko paniikki/ahdistuneisuushäiriökin PCOn oireita? En ole ikinä kuullut.
17: Joo ovat myös pco oireita :( Ainakin netin mukaan yleisempiä pco naisilla
Ap
Vierailija kirjoitti:
17: Joo ovat myös pco oireita :( Ainakin netin mukaan yleisempiä pco naisilla
Ap
Ok, en tosiaan ollut kuullut. Mulla on kai jonkinlaista ahdistuneisuushäiriötä, ikinä en ole missään psyk. puolella käynyt asiaa sen enempää selvittämässä mutta mitä olen lukenut asiasta niin tunnistan monessa kohtaa itseni. Minulla on kyllä suvussa isän puolelta vahvana rasitteena noita juttuja. Niin ja PCO on diagnosoitu.
Itselläni oli ihan sama tilanne. Puhuiko lääkäri sinulle ruokavalion merkityksestä? PCOta sairastavien olisì tärkeä pitää veren sokeri tasaisena. Itselläni auttoi siis (oikeasti) sokeriton ja vehnätön ruokavalio.
Tulin raskaaksi 4 kuukauden päästä kun nämä jätin pois. Ja olen sille lääkärille joka minulle tästä puhui ikuisesti kiitollinen.