Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henelliset laulut sairaaloissa

Vierailija
21.12.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/834abe2e-6203-48de-be7b-9079f96c85bf
Tämänkin tietysti jotkut vääntävät muista maista tulleiden syyksi, vaikka valittajat suomalaisia.
Osaksi ymmärränkin. Itseäni ei uskovana haittaisi, eikä haitannut ennen uskoon tuloakaan, hengelliset laulut. Monet tosi kauniita. Mutta joitakin ahdistaa, jos esim. kasvanut perheessä, joka kuulunut johonkin ahdasmieliseen lahkoon, ja musiikkikin voi muistuttaa raskaista kokemuksista.
Muistan yhden vanhuksen kertoneen sairaalassa olostaan, ja miten ahdistava olo tuli hengellisestä tilaisuudesta. Ikäkysymyskään tämä ei siis ole, vaikka varmaan nykysukupolven vanhetessa kriittisyys lisääntyy.
Täyskielto kuulostaa liioitellulta, ja saihan tässäkin tapauksissa esiintyä aulassa. Osastoilla voisi kysyä, kuka haluaa kuunnella, ja avata vain heidän ovensa.
Mitä mieltä?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hengelliset laulut, typerä kirjoitusvirhe.

Vierailija
2/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi potilashuoneiden ovet ei ole suljettuja?

Halukkaat kyllä voivat mennä tai heidät voi tarvittaessa viedä kuuntelemaan esityksiä päiväsaliin/aulaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksi niiden laulujenkin pitää olla hengellisiä? Eikö iloiset joululaulut piristä potilaita paremmin kuin kristillinen ahdistus, itku ja valitus?

Eikä sairaala ole mikään kirkko.

Vierailija
4/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, miksi niiden laulujenkin pitää olla hengellisiä? Eikö iloiset joululaulut piristä potilaita paremmin kuin kristillinen ahdistus, itku ja valitus?

Miksi kirkkokuorot tai vastaavat laulaa hegellisiä lauluja? Se taitaa olla vähän niin kuin se idea miksi ko. kuoro on perustettu.

Vierailija
5/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuasia. Mua vi...tutais kuulla jotain Tonttu -kappaletta. Parempi sitten, ettei kukaan laula, ei vassaritkaan.

Vierailija
6/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kun kouluissa. Parempi lopettaa juhlat sitten kokonaan. Kiitos näiden ateisti- nihilistien.

Vierailija
7/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdisti läheiseni puolesta, kun hän joutui sairaalaan vakavan sydänkohtauksen vuoksi. Kun hän oli päässyt pahimman yli ja toipumisosastolle, paikalle huoneeseen paukkasi joku seurakuntaihminen tyrkyttämään ehtoollista.

Läheiseni jaksoi vitsailla vielä:”Onko tilanne näin vakava, että ne mulle jo ehtoollista antavat?”

Jäin miettimän, että onko tuollainen edes laillista? Kyseessä kuitenkin HUS:in sairaala. Vähän sama asia, jos toipujalle annettaisiin käteen SKP:n puoluelehtinen tai pyydettäisiin allekirjoittamaan joku Amnestyn vetoomus.

Vierailija
8/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mummohan vois olla mielissään, kun hänelle käydään laulamassa Maa on niin kaunis. Nihilisti voisi sitten taas sanoa, että ei kiitos.

Vierailija
9/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ahdisti läheiseni puolesta, kun hän joutui sairaalaan vakavan sydänkohtauksen vuoksi. Kun hän oli päässyt pahimman yli ja toipumisosastolle, paikalle huoneeseen paukkasi joku seurakuntaihminen tyrkyttämään ehtoollista.

Läheiseni jaksoi vitsailla vielä:”Onko tilanne näin vakava, että ne mulle jo ehtoollista antavat?”

Jäin miettimän, että onko tuollainen edes laillista? Kyseessä kuitenkin HUS:in sairaala. Vähän sama asia, jos toipujalle annettaisiin käteen SKP:n puoluelehtinen tai pyydettäisiin allekirjoittamaan joku Amnestyn vetoomus.

Kuka sen seurakunta ihmisen oli paikalle kutsunut?

Vierailija
10/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirkkokuorot tai vastaavat laulaa hegellisiä lauluja? Se taitaa olla vähän niin kuin se idea miksi ko. kuoro on perustettu.

MIksi kirkkokuorot eivät esitä niitä laulujaan ihan kirkko -nimisessä rakennuksessa?

Miksi pitää tunkea sairaalaan tai vaikka kouluun aatteineen?

Vierailija
11/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmiston valinta riippuu tietenkin kuorosta. Maallinen kuoro laulaaehkä vähemmän hengellisiä joulauluja. Kirkkokuoro toisaalta ei taida juurikaan Nissepolkkaa ja vastaavia rallatella. Olen samoilla linjoilla kuin ap eli jos joku ei halua kuunnella, niin ovi kiinni.

Minua alkanut suunnattomasti ärsyttää se, että nykyään mennään liian usein vähemmistöjen ehdoilla. Miksi nuo ateistit ja uskonnottomat saavat määrätä kaiken, jopa sen missä koulun joulujuhla pidetään tai mitä lauluja ja missä sairaalassa saa laulaa.

Vierailija
12/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut tentata asiaa. Ihmettelin vain, että mitähän se täällä sairaalassa tekee.

Vierailija
13/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni varmaan saa lohtua ehtoollisesta, mutta hyvä kun saitte ajettua ulos.

Sitähän voisi tietysti kysyä, haluaako ehtoollisen vai ei. Eikö ne muka sitten kysyny?

Vierailija
14/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIksi kirkkokuorot eivät esitä niitä laulujaan ihan kirkko -nimisessä rakennuksessa?

Ajattelevat varmasti ilahduttavansa laululla potilaita.

Vierailija
15/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi potilashuoneiden ovet ei ole suljettuja?

Halukkaat kyllä voivat mennä tai heidät voi tarvittaessa viedä kuuntelemaan esityksiä päiväsaliin/aulaan.

Jos ollaan sairaalassa niin ei välttämättä pystytä noin vain menemään. Vaan pitää olla joku joka roudaa.

Vierailija
16/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sairaaloissa käydä rukoilemassa potilaiden vuotaiden äärellä ja ajamassa pois heidän sairauksiaan aiheuttavia pahoja henkiä?

Vierailija
17/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmiston valinta riippuu tietenkin kuorosta. Maallinen kuoro laulaaehkä vähemmän hengellisiä joulauluja. Kirkkokuoro toisaalta ei taida juurikaan Nissepolkkaa ja vastaavia rallatella. Olen samoilla linjoilla kuin ap eli jos joku ei halua kuunnella, niin ovi kiinni.

Minua alkanut suunnattomasti ärsyttää se, että nykyään mennään liian usein vähemmistöjen ehdoilla. Miksi nuo ateistit ja uskonnottomat saavat määrätä kaiken, jopa sen missä koulun joulujuhla pidetään tai mitä lauluja ja missä sairaalassa saa laulaa.

Sairaaloissakin on kappeli, joten kirkkokuoron veisuu sopisi sellaiseen tilaan.

Vierailija
18/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan mieskuoroista. Tyrkyttävät toksista maskuliinisuutta.

Vierailija
19/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut tentata asiaa. Ihmettelin vain, että mitähän se täällä sairaalassa tekee.

Kysyit laillisuudesta. Siihen ei voi vasta ilman tietoa siitä kuka hänet oli kutsunut tai mistä tämä ihminen tiesi että kyseinen henkilö on sairaalassa.

Ihan laillista seurakuntaihmisten on tulla sairaalaan. Potilas huoneeseen he eivät voi mennä jos potilas ei siihen lupaa anna. Eikä myöskään laillista ole että henkilökunta pyytäisi jollekin potilaalle ehtoollisen antamista tai se että he antaisivat tietoa potilaan sairaudesta tai sairaalaolosta tai sen syystä.

Vierailija
20/35 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten nämä pellet, miksei lapsilta kysytä mitään. Luokattomia miimikoita pyörii sairaaloissa, kun eivät muualta saa hommia, kuin ovat niin paskoja.