Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön, pelkkää pätkätöitä takana, CV kuin sillisalaatti, korkeakouluun vaikea päästä. Mitkä on minun vaihtoehdot?

Vierailija
21.12.2019 |

Vuosia yrittänyt etsiä ratkaisua tähän.

Mitä tehdä kun yliopistoon ei pääse (jää aina pienestä kiinni mutta on silti todella kova urakka joka kevän pääsykoe rumba). AMKhon jatkuvasti vain varasijalla.

Motivaatio kouluun alkaa loppumaan, kehoni ei enää jaksa tätä jatkuvaa stressiä. Epämääräinen pätkätyö tekee entistä vaikeammaksi. Tulin siihen tulokseen ettei voimia enää riitä.

Haluaisin vain työllistyä johonkin fiksuun ja sivistyneseen työpaikkaan, ainut toive olisi että palkka olisi inhimillinen.

Puhutaan kokoajan lyhytkoulutuksisista ja jatkuvasta oppimisesta. Missä vaihtoehdot? Näyttää olevan pelkkä sanahelinää. TE toimisto ei tunnista tätä ilmiö, missään ei ole mitään kursseja.
Aikuinen putoaa täysin kärryltä kun ei niitä vaihtehtoja oikeasti ole.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille aloille olet yrittänyt hakea opiskelemaan?

Vierailija
2/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae DI-koulutukseen jonnekin helppopääsyiselle linjalle esim. sähkö tai kone

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomi, yhteiskunta- aloja, jotain asiakaspalvelu- alaa (ei kauppamyyjänä). Minulla ei ole mitään tarkkoja haaveita enkä yritä mihinkään spesiifiseen. Ainut toive olisi että saisin vielä joskus nauttia työstä josta saisi parempi palkka, edes 2000e niin olisin iloinen ja olisi inhimillinen työpaikka. Mitään muuta en vaadi. Olen 31v ja ollut pelkästään järkyttävissä työpaikoissa, en halua niistä avautua enempää.

Vierailija
4/22 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on just tätä! Tuntuu että sillisalaatti CV karkoittaa työnantajat :(

Vierailija
5/22 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä valita. Alat tekemään kahta paskaduunia. Mäcciin päivällä ja yöllä varhaisjakoa. Hankit omistuskämpän jostain Lopelta ja lopetat tuon akateemisen uran tavoittelun.

Vierailija
6/22 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus on yliarvostettua. Ala yrittäjäksi.

Vierailija
7/22 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hakenut peruutuspaikkaa?

Vierailija
8/22 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy katsomassa myös ne duunarikoulutukset, joiden hyvillä osaajilla on kysyntää.

Vierailija
9/22 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko harkinnut hakeutua johonkin pienemmälle paikkakunnalle AMK:hon? Suorittaisit siellä alemman korkeakoulututkinnon, jonka avulla voisit ehkä päästä yliopistoon maisteriopintoihin.

Kannattaa ehkä yrittää hakeutua aika käytännönläheiselle alalle, jos aiot tehdä työurasi Suomessa. Tämä on köyhtyvä maa, joten esim. lähinnä yhteiskunnan rahoituksella toimivia virkoja tuskin on paljoa tulevaisuudessa.

Vierailija
10/22 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain ammattikorkeissa voi opiskella myös avoimen puolella ja jos opinnot ovat menneet hyvin, niin sitten niiden perusteella voi päästä tekemään tutkintoa.

Vierailija
11/22 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet ap niin eiköhän se ole koulutuksen puute mikä arveluttaa. 31v olisi halutessaan ehtinyt jo jonkun koulutksen itselleen hommata. Amis, amk, niihin pääsee aina. Vie opinnot mahdollisimman nopsaan läpi vaikkei  linja olisi ihan nappivalinta niin töihinkin on helpompi päästä. Muutama vuosi töissä ja voikin mennä tekemään vaikka maisteriopinnot mielenkiintoiselta alalta. 

Minäkään en tiennyt nuorena mitä haluaisin "isona" tehdä. Osa-aikaisia työsuhteita hanttihommissa, kituuttamista pienillä tuloilla palkkapäivästä toiseen. Yhtenä päivänä päätin että jos teenkin matalan kynnyksen töitä niin niistä voisi saada edes parempaa palkkaa. Opiskelin sähköasentajaksi ja sen jälkeen inssiksi. Töitä on riittänyt eikä palkkaakaan voi moittia ;D Toki jonkinlainen kiinnostus alaan täytyy löytyä.    

Vierailija
12/22 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene pällistelemään lentokentälle, niin sinut napataan sieltä malliksi Milanoon kuten kihlatun eksä.

Vierailija
13/22 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ylioppilas vuodelta 2002. Huonot paperit tuli. Opiskelu ei sujunut. AMK:hon olen joskus hakenut, mutta ei ollut lähelläkään pääsy. Duunari ammatin opiskelin aikoinaan, mutta sekään ei työllistänyt ympärivuotisesti. Otettiin vaan määräaikaisiin työsuhteisiin. Oravanpyörä. :(

31-vuotiaana ns. "luovutin". Lähdin hakemaan töitä siivousalalta ja sain lopulta töitä. Siivousalalle työllistää 100% varmuudella, jos on ahkera ja tunnollinen työntekijä. 

Palkka on huono (10,88), mutta olen silti onnellinen. Olen löytänyt onnellisuuden muusta kuin rahasta. 

Kiitos.

Vierailija
14/22 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy itseäsi nuorille hyvin koulutetuille naisille. Heilläkin on himot ja halut. ;)

Vierailija
15/22 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö silloin kannata kokeilla jättää cv:stä turhat pois? Pahimpiin aukkoihin voi sepittää jotain vaikkapa matkailusta ja vapaaehtoistöistä. Silloin vaikuttaa kiinnostavammaltakin. 

Vierailija
16/22 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sillisalaatti CV on parempi kuin ei CV:ta ollenkaan. Olet ainakin halukas tekemään töitä.

Vierailija
17/22 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laborantti, bioanalyytikka amk..? Luulisi että amkeihin pääsee kuka vaan kun vaan tähtää opiskelemaan muualle kuin Helsinki/Tampere/Turku. Millaiset paperit sulla on? Avoimesta voi toki aloittaa ja hakea erillishaussa.

Yo-kirjoituksia voi uusia (jos arvosanat ovat todella huonoja). Mikäli et oikeasti tavoittele paljoa, kannattaa yliopisto unohtaa ja keskittyä hakemaan työllistäville ammatti- ja ammattikorkea-aloille (IT, sosiaaliala).

Ylemmän korkeakoulututkinnon tehneillä vaaditaan myös hirveä määrä itseohjautuvuutta (generalistit). Jos sitä puuttuu, voi edelleen jäädä työttömäksi, sillä kilpailu on kovaa.

Vierailija
18/22 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites avoin amk ja oletko hakenut myös eri paikkakunnille? 

Vierailija
19/22 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ylioppilas vuodelta 2002. Huonot paperit tuli. Opiskelu ei sujunut. AMK:hon olen joskus hakenut, mutta ei ollut lähelläkään pääsy. Duunari ammatin opiskelin aikoinaan, mutta sekään ei työllistänyt ympärivuotisesti. Otettiin vaan määräaikaisiin työsuhteisiin. Oravanpyörä. :(

31-vuotiaana ns. "luovutin". Lähdin hakemaan töitä siivousalalta ja sain lopulta töitä. Siivousalalle työllistää 100% varmuudella, jos on ahkera ja tunnollinen työntekijä. 

Palkka on huono (10,88), mutta olen silti onnellinen. Olen löytänyt onnellisuuden muusta kuin rahasta. 

Kiitos.

Siivousalalla kannattaa kouluttautua esimiestehtäviin. Palkka on huomattavasti parempi ja töitä riittää.  

Vierailija
20/22 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae muualtakin kuin sieltä lähiseudulta missä ilmeisesti AMK johon vaikea päästä. Kuka tahansahan pääsee AMK:hon jos viitsii hakea vähän kauemmas kotoa. Meinaan jos et pääse mihkään Suomen AMK:hon, todenäköisesti älysi ei riittäisi opiskelemaan siellä (ei muuten tarvi paljon älyä).