Maksatko 18 v lukiolaisesi biletyksen, matkat, vaatteet yms.?
Nyt se hetki on sitten tässä. Lapsi on 18 v ja oma lupa tehdä asioita. Ongelmana on vaan raha. Lapsi on lukiolainen, joka käy töissä vaan hyvin satunnaisesti. En haluaisi maksaa lapsen biletystä ja matkoja, koska en käy itsekään baareissa ja ravintoloissa ja kulutan maltillisesti.
Miten paljon maksatte lapsenne menoja? Maksatteko kiinteän kuukausirahan vai siirrättekö rahaa lapsen tilille tarpeen mukaan? Mitä teillä aikuisen teinin elatus maksaa? Lapsilisäähän ei enää tule. Ymmärrän, että lähes kaikki vanhemmat maksavat lukiokirjat, ruoan ja perusvaatteet ja dösälipun, mutta entä muut menot? Mitä menoja lapsellanne on? Kampaaja/parturi, harrastukset, matkat, juhliminen ajokortti, bensat, lahjat kavereille? Kuka ne maksaa?
Kommentit (40)
Maksamme kohtuudella biletyksen ja muun siihen liittyvän.
Abi hoitaa koulunsa loistavasti ja urheilee. Ei millään ehtisi töihin.
Käy kavereiden kanssa välillä syömässä ja välillä baarissa. Just olivat jollain abi-risteilyllä ja kesällä maksettiin reissu kavereiden kanssa. On myös ollut mukana perheen yhteisillä reissuilla.
Saa rahaa aina tarpeen mukaan. Ei onneksi ole kova tuhlaamaan!
Maksan, mutta maltillisesti. Tai maksoin kun tyttö oli sen ikäinen. Deittailurahaa annoin myös jos halusi viedä poikia treffeille.
Onpa köyhää. Kun mä olin 18-v. sain käyttööni omistuasunnostani tulleet vuokratulot. Että ei ole ollut tuollaisia ongelmia (ei itsellä, eikä vanhemmillani). Asunnon sain isoäidiltäni.
t.kristallikissa
Auto
Asunto
Puhelin
Netti
Bensat
Vakuutukset
Koulukulut
Lätkä
Nyrkkeily
Kuntosali
Mindfullnesstunnit
Vaatteet
Parturi
Hieronta
Baarissakäynti
Naisissakäynti...
Kyllähän noita menoja 18 vuotiaalla pojalla on. Käy toki töissä lentoasemalla mutta eihän se joku touhutonni minkä sieltä osa-aikaisena saa, riitä millään kaikkeen.
Minulla ei ollut nuorena juuri mitään, siksi annan pojilleni mahdollisimman paljon, eli pappa betalar.
En maksa. Meidän teinillä ei kyllä ole muita kuluja kuin juomat. Ei, en maksa.
Annan rahaa, kun pyydetään. Eipä tuo ole bilettämiseen rahaa kaivannut.
Vierailija kirjoitti:
Onpa köyhää. Kun mä olin 18-v. sain käyttööni omistuasunnostani tulleet vuokratulot. Että ei ole ollut tuollaisia ongelmia (ei itsellä, eikä vanhemmillani). Asunnon sain isoäidiltäni.
t.kristallikissa
Mutta vanhempasi sosialisoivat silti asunnon itselleen? Noloa.
T. Posliinipilllu
Ukko37 kirjoitti:
Auto
Asunto
Puhelin
Netti
Bensat
Vakuutukset
Koulukulut
Lätkä
Nyrkkeily
Kuntosali
Mindfullnesstunnit
Vaatteet
Parturi
Hieronta
Baarissakäynti
Naisissakäynti...Kyllähän noita menoja 18 vuotiaalla pojalla on. Käy toki töissä lentoasemalla mutta eihän se joku touhutonni minkä sieltä osa-aikaisena saa, riitä millään kaikkeen.
Minulla ei ollut nuorena juuri mitään, siksi annan pojilleni mahdollisimman paljon, eli pappa betalar.
Ehkä minäkin antaisin lapselleni kaiken tuo, jos olisi ainoa lapsi, mutta kun on 2 nuorempaakin vielä..
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissa
Ei näytä raha tuovan onnea.....
Toivotan sinulle kuitemkin kaikkea hyvää!
Paljonko suurinpiirtein teillä menee teiniin rahaa kuussa 200€/500€/1000€?(ilman ruokakuluja)
T. Ap
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaMutta vanhempasi sosialisoivat silti asunnon itselleen? Noloa.
T. Posliinipilllu
Täh? Eivät sosialisoineet.
t.kristallikissa
Meidän lapsi oli 18-vuotiaana jo opiskelija ja sai opinto- ja asumistukea. Mutta koska monet oli tuossa vaiheessa vielä lukiolaisia ja asuivat kotona täydellä ylöspidolla, kyllä me tuettiin vielä tuo ensimmäinen opiskeluvuosi. (Olisi tuntunut jotenkin epäreilulta rankaista nuorta siitä, että kävi lukion kahdessa vuodessa.) Maksettiin isoimmat menot (toki vuokran maksoi itse sillä opinto- ja asumistuella) ja annettiin 220€/kk ruokarahaa.
Biletystä ei meidän nuori harrasta, viinaan ei ehkä oltaisi rahaa annettu. Elokuvalippuja maksettiin ja ruokaraha oli laskettu sen mukaan että on varaa syödä koululla ja ehkä kerran tai pari kuussa jossain halvemmassa ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaEi näytä raha tuovan onnea.....
Toivotan sinulle kuitemkin kaikkea hyvää!
No, eipä se köyhyyskään sitä tuo, ihme kommentti. Miten kuvittelet rahattomuuden tekevän ihmisen onnellisemmaksi? Siis nyky-yhteiskunnassa?
t.kristallikissa
Lisäksi autokoulun ja lukion kirjat uutena mm pitkän matikan 15 kirjaa,fyke jne
Tietenkin maksan.
Kuka muu ne maksaisi.
Kesätyöstä saadut rahansa säästää, tulevia opintoja varten.
Teini meni töihin 17-vuotiaana ja maksaa itse menonsa. Amiksen kävi opparilla loppuun.
Asuminen, ruoka, vaatteet, bussilippu tuli kotoa. Kunta maksoi lukiokirjat silloin 80-luvulla. Siivousta vastaan sai edelleen viikkorahaa, sillä sitten bensat (jos sai jostain autoa lainaan) ja huvit. Poikakaveri kävi töissä. Ja silloin 16v alkaen käytiin kesätöissä.
Kyllä mä sitten kytkintä nostinkin himasta heti penkkaripäivänä.
Omalle lapselle varmaan vähän reilummalla rahalla, mutta samalla ajatuksella: eli tulot on vakiot ja pitää itse budjetoida ja priorisoida.
Lapsi saa opintotuen itselleen omiin menoihin (leffat, bileet, kahvilat jne) noin 150€. Minä maksan asumisen, ruoan, vaatteet, harrastukset, netin, puhelinlaskun, koulukirjat ja bussikortin. Kesätöistä vielä säästöjä, osti itse niillä puhelimen ja tietokoneen.
18 v ammattiopiskelija jakaa mainoksia ja kuluttaa maltillisesti. Ei biletä. Poika.