Jouluruuat mahdollisimman edullisesti
Nyt on niin, että rahat on melkein loppu ja joulu on ovella. Olen käsityöyrittäjä ja joulumyynti vaan oli surkea tänä vuonna.
Haluaisin kuitenkin tarjota lapsille ja vanhalle anopille hyvän joulun, vaikka vaatimattomankin. Tulevat siis jouluksi kotiin. Jouluruuathan ovat melko edullisia, mutta onko vinkkejä miten saisi mahdollisimman edullisesti makoisan joulupöydän. Mistä voisi säästää? Kalat on lasten suosikkeja. Mielelläni myös tarjoaisin kaiken, koska ovat opiskelijoita, enkä pysty muutenkaan heitä rahallisesti auttamaan.
Kommentit (32)
Ota yksi tai herrasmiestä kylään viikonloppuna. Saat parisataa ja ruokaa yllinkylin.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin rahat tiukilla, niin tässä just vertailin ostosten hinnat k- ja s-kaupassa ja lidlissä. (Netistä näkee hinnat, k-ruoka, foodie ja lidl). Lidlissä on maanantaista alkaen kaikki jouluruuat alessa, käy silloin ostoksilla. Laatikot on halpoja tehdä itse, mutta eipä ne juuri mitään maksa valmiina ostettuinakaan.
Koskeeko tuo kaikkia Lidjejä ja mistä näit tuon tiedon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta 400g laatikot valmiina (porkkana- ja lanttulaatikot)
Kinkun tilalle halvat nakit ja sinappi
Peruna on edullista, sille halpa pussikastike
Riisipuuro on edullista, samoin luumukiisseli
Jätä kermavaahto pois, tilalle maito.
Leivo itse sämpylät/leipä
Tee jokin keitto joulupäiväksi ja tapaninpäiväksi ja jouluruokien jämät
Herkuiksi tortut, taikinalevyjä saa noin 1e/pkt
Huutonaurua kermavaahdolle jouluruokana
???? Kyllä perinteiseen suomalaiseen joulupöytään nimenomaan kuuluu kermavaahto (vaaleanpunaiseksi värjättynä) rosollin kastikkeena. Tosin kirjoittaja varmaan ajatteli sitä luumukiisselin lisukkeeksi (sekin on yleistä jouluna), kun tarjosi korvikkeeksi maitoa.
Ap kannattaa varmaan lopettaa yritys.
Aloittaja mainitsi, että kalat on lapsille tärkeitä. Ilmeisesti siis se pelkkä graavilohi ei pelkästään...
Itse teen joulun suolakalat itse. Ei ole kovin vaikeaa, työläintä on nahastaminen, mutta esim. suutrinlohessa tuota ei kylläkään yleensä tehdä. Aineet ei maksa mitään ja lopputulos on parempi kuin mitä kaupasta saa.
Jos rahat ovat tiukassa, kannattaa miettiä, kumpi on tärkeämpi joulupöydässä, kala vai kinkku, ja ostaa sitä, ei molempia.
Yksi edullinen vaihtoehto on uunijuurekset, varsinkin, jos laatikot eivät maistu.
Köyhän ei kannata ruokkia roskista. Eli osta vain sellaista ruokaa, minkä tiedät maistuvan sille porukalle, joka pöydässäsi jouluateriaa syö. Tärkeintä on, että tunnelma on juhlava, ja mukana on elementtejä, jotka luovat teille joulutunnelman.
Jouluruokien jämistä voi tehdä myös pitsaa. Lanttulaatikosta leipää jne
Vierailija kirjoitti:
Jouluruokien jämistä voi tehdä myös pitsaa. Lanttulaatikosta leipää jne
Porkkanalaatikosta tulee ihania kasvispihvejä kun sekoittaa sinihomejuustoa sekaan. Tosin köyhäilybudjettiin ei taida sopia homejuusto. En tiedä onko nuo halvemmat homejuustot hyviä, mutta nyt on ollut Aurajuustokin (se ainoa oikea) tarjouksessa, 2kpl/5e Citymarketissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta 400g laatikot valmiina (porkkana- ja lanttulaatikot)
Kinkun tilalle halvat nakit ja sinappi
Peruna on edullista, sille halpa pussikastike
Riisipuuro on edullista, samoin luumukiisseli
Jätä kermavaahto pois, tilalle maito.
Leivo itse sämpylät/leipä
Tee jokin keitto joulupäiväksi ja tapaninpäiväksi ja jouluruokien jämät
Herkuiksi tortut, taikinalevyjä saa noin 1e/pkt
Huutonaurua kermavaahdolle jouluruokana
Meillä on jouluna kermavaahtoa. Etikkavaahtoa rossollin kanssa ja makeaa vaahtoa, jolla jatketaan ylijäänyt riisipuuro, johon sekoitetaan myös marjoja tms. Tosi hyvä herkku. En kyllä ymmärrä, miten nuo voisi korvata maidolla.
Laskin juuri ruokakulut, sama summa kuin muinakin kuukausina.
Silti jää ensi vuoden puolellekin toden näköisesti.
Osta jonkin verran niitä kaloja, joita haluat, ja mieti sitten mitä olet valmis tekemään itse. Laatikot on itsetehtynä todella edullisia (varmaan valmiinakin), ja jos niitä tekee ison satsin, lopuista voi tapanina tehdä lepuskoja tai karjalanpiirakan täytteitä tai mitä nyt kukakin. Jos ehdit ja tykkäät tehdä itse, saat monenlaista edullisesti. Meillä on aina tosi perinteinen menu, eikä se sellaišenaan käy erityisen kalliiksi. Heti jos ryntää ostamaan ihan vaan vaikka juustoja ja konvehteja, hinta paukahtaa korkealle. Meillä siis kalat ja laatikot ovat suosituimmat, mutta pöytään tulee myös kinkku, salaattia, rosollia, ja jälkkäriksi kakku. Kaloina on tänä vuonna graavilohta ja valkosipulisilakoita, jotka tehdään itse.
Lapset varmasti arvostavat joulupöytää, vaikka siinä vähän niukemmin sitä kalaa tänä vuonna olisikin.
Lidlistä saa jouluaattoaamuna jouluruoat alehintaan. Ei tarvitse laittaa joka sorttia, vähempikin riittää. Turhaa tuhlata yhden päivän tähden.