Onko opintotuki oikeasti 250€/kk??
Kelan sivuilla lukee näin. Suunnitelmissani on siis aloittaa opiskelu ensi vuonna, ikää on jo reilusti yli 30, haluan uuden ammatin. Eihän tuollaisella rahalla voi elää? Viimeksi olen opiskellut vuonna 2005, ei se silloin niin vähän ollut.
Kommentit (43)
Mistään aikuisopintotuesta en ollut kuullutkaan. Miten se eroaa tavallisesta? Saako opintolainaa kuka vasn? Edellisen olen maksanut ajat sitten pois, mutta luottotietoja ei enää ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mistään aikuisopintotuesta en ollut kuullutkaan. Miten se eroaa tavallisesta? Saako opintolainaa kuka vasn? Edellisen olen maksanut ajat sitten pois, mutta luottotietoja ei enää ole.
Ap
Valtio takaa opintolainan.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aikuisopintotukea voi saada, jos on työpaikka, mutta on siitä opintovapaalla. Lisäksi pitää olla 8 vuoden työhistoria. Aikuisopintotuen maksimikesto on 15 kk.
Opintolainaa voi saada, vaikka ei ole luottotietoja.
Töihin voi myös mennä. Itse rahoitan AMK-opinnot kahvilassa työskentelemällä 2-5 x/viikko
Okei, nyt olen taas viisaampi. Mä tiesin, että av pelastaa aina. Kiitos kaikille vastauksista :)
On se 250€ silti suoranaista vttuilua. Johan siitä kolmasosa menee matkakorttiin ja siihen laskut päälle. Ihan sairasta. Miksi sitten sanotaan, että jokaiselle pitäisi jäädä 490€/kk (tt-tuki)? Enpä olisi uskonut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Paljon lohduttaa nostetut lainamäärät, kun kyseessä on _laina_.
Minä opiskelin 90-luvun lopussa, ja silloin käytännössä kaikki opiskelivat lainarahalla. Valmistumisen jälkeen olikin yksinkertaisesti pakko löytää mitä tahansa työtä, että sai koulutuksensa maksettua.
Tuohan on tosi paljon.Itse aikoinaan opiskelin opintolainalla, opintoraha oli nykyrahassa muutamia kymppejä eikä mitään asuntotukia saanut.Asuntona oli joku alivuokralaisasunto tai tyyliin vaatimaton pihamökki.Lainaa maksettiin jopa 7.8 % korolla takaisin kun 4,25 % korolla tuki loppui.Yhtä kituutusta oli opiskelu ja vuodet sen jälkeen kun makseli lainoja takaisin.
Ainakin lukiolaiset saa myös bussilippuihin alenneusta, en tiedä muista opiskelijoista. Opiskelijakortillahan saa sitten kyllä monenlaisia alennuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin 90-luvun lopussa, ja silloin käytännössä kaikki opiskelivat lainarahalla. Valmistumisen jälkeen olikin yksinkertaisesti pakko löytää mitä tahansa työtä, että sai koulutuksensa maksettua.
Olipa teillä asiat hyvin jos kerran kaikki löysi työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole totta. 90-luvun lopussa vain harva otti lainaa. Opintorahan ostovoima oli suurempi kuin nyt ja korkeita korkoja pelättiin laman jäljiltä. Nykyopiskelijat ovat paljon velkaisempia.
Jep, 250e kk, ja jos asut puolison kanssa joka käy normipalkkaissa töissä, et saa asumistukea. Asumistuki siirtyi yleisen tuen piiriin pari vuotta sitten, eli tosin kuin ennen, tuen saantiin vaikuttaa myös puolison tulot.
Eli töissä pitää käydä, ja nostaa opintolainaa. Hauskaa tässä on se, että vuoden tuloraja on täsmälleen sama heille, jotka saa asumistukea. Eli jos nostat 9kk opintotuen, saat tienata määrän x, saman kuin he jotka saa asumistukea. Eli. Ihan hirveen outo systeemi, ja ihmettelen miksei tästä ole nostettu älämölöä. En ole kihloissa/naimisissa kumppanin kanssa, hän ei ole elatusvelvollinen. Enkä edes haluaisi ns. Elättäjää. Opintoja onneksi jäljellä enää 1,5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApValtio takaa opintolainan.
Pankit eivät yleensä myönnä opintolainaa luottotiedottomalle valtiontakauksesta huolimatta. Mikä on oikeastaan vain etu, koska sitten voi hakea toimeentulotukea jota ei tarvitse maksaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Okei, nyt olen taas viisaampi. Mä tiesin, että av pelastaa aina. Kiitos kaikille vastauksista :)
On se 250€ silti suoranaista vttuilua. Johan siitä kolmasosa menee matkakorttiin ja siihen laskut päälle. Ihan sairasta. Miksi sitten sanotaan, että jokaiselle pitäisi jäädä 490€/kk (tt-tuki)? Enpä olisi uskonut.
Ap
opiskelija ei ole toimeentulon piirissä koska saa valtion takaamaa opintolainaa ja tukea. Käytä tukikuukaudet niin saat sen toimeentulotuen.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitään aikuisopintotukea ei ole olemassakaan. Aikuiskoulutustukea saa, jos on kahdeksan vuoden työhistoria ja voimassa oleva työsuhde.
Tämäkin aloitus poiki paljon kirjoituksia, joissa kehotetaan tekemään töitä opintojen ohella. Suomalaisia opiskelijoita arvostellaan kuitenkin usein nimenomaan siitä, että heidän valmistumisaikansa ovat liian pitkiä. Jos opiskelijat joutuvat tekemään töitä elääkseen opintojen aikana, opinnot helposti venyvät. Jos halutaan nopeampaa valmistumista, opiskelijan tulisi kyetä elämään ilman sivutöitä.
Vierailija kirjoitti:
Millä ajalla ja energialla opiskelijat oikeasti tekee opiskelujen lisäksi töitä? Ja heitä on kuitenkin paljon...
No, mun opinnot ei etene tästä syystä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole totta. 90-luvun lopussa vain harva otti lainaa. Opintorahan ostovoima oli suurempi kuin nyt ja korkeita korkoja pelättiin laman jäljiltä. Nykyopiskelijat ovat paljon velkaisempia.
Just näin. T. Valmistunut vuonna 2000 eikä ikinä penniäkään opintolainaa
9/10 Helsingin yliopiston opiskelijoista käy opintojen aikana töissä, pakkohan se on :( Tsemppiä, opiskelu kuitenkin kannattaa aina!
https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/…
Jos olet työtön, tämä on yksi vaihtoehto JOS haet ja pääset opiskelemaan hyvin työllistävää alaa. Jos irtisanoudut työstä opintojen takia, silloin tuota tukea ei voi saada. Ja se tosiaan myönnetään aina tapauskohtaisesti joten perustele hyvin.
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4515956/Hallitus+leikkasi+koulutukses…
Sipilän oikeistohallitus leikkasi koulutuksesta LUPAUKSISTAAN HUOLIMATTA 690 miljoonaa. Never forget.
Käyt töissä, nostat opintolainan. Sijoitat sen. Avot!