Utelias = kateellinen = ahne = vertaileva
Tämä on näiden luonteiden perusyhtälö. Tiedoksenne vain.
Ja perimmäinen syy tälle on osattomuuden ja rakkaudettomuuden tunne lapsuudessa.
T. Täti
Kommentit (8)
Tarkoitatko uteliaisuudella uteliaisuutta muiden asioihin? Minä olen utelias sen suhteen miten maailma toimii mutten halua sotkeutua muiden juttuihin.
Utelias, koska uudet asiat ja ilmiöt kiinnostavat. En esim tutki salaa toisten kaappeja tai ole kiinnostunut juoruilusta.
Olen hankkinut itse sen mitä minulla on, kun joku toinen on saanut valmiiina. En kadehdi, vaan olen ylpeä omista saavutuksistani, koska ne ovat omiani.
Ahne en ole muuta kuin syömään silloin kun olen nälkäinen ja pyrin pitämään puoleni myös sosiaalisesti lahjakkaampien ja itselleen sokeiden ahneiden kanssa eli olen heidän mielestään varmasti sitten ahne.
Vertailen mielelläni asioita ja ilmiöitä, koska tahdon kehittyä ja kasvaa paremmaksi. Tahdon neuvoa välillä, vaikka neuvoani ei pyydettäisikään. Ajattelen, että siitä on apua, jos toinen ei ole tehnyt vertailua.
No ei kyl ihan osu. Uteliaisuus on lähtökohta hyvälle elämälle. Ennemminkin kyseessä on projisoiti, omien ikävien puolien näkeminen toisissa. Siitä seuraa vertailua ja kateutta. Ja oman elämän elämättömyyttä, vastuutonta lapsen asemassa pysymistä aikuisuuden sijaan. Ja se johtuu usein menneisyyden vaille jäämisistä. On helpompi nähdä asioita muissa kuin katsoa itseään ja elää omaa elämäänsä. Sitä yhtöläa on liikkeellä juu. Ahneutta en saa tuohon sujuvasti mahtumaan. Terv. Toinen täti
Olen ihmetellyt mikä se ihmistyyppi on, joka oikein vimmalla tunkee nuuskimaan asioita. Ei pysty edes pitämään kurissa sitä kiihkoa millä toisen elämään tungetaan. Niinkuin mikään muu ei herättäisi samaa tunnetta. Tunkeilija melkein kiehuu siinä silmien edessä. Ovat muuten aina naisia, mutta siellä missä ihmiset tekevät jotain kiinnostavaa omalla elämällä ilmiö loistaa poissaolollaan. Joillain siis intohimo suuntautuu omaan elämään ja oman lähipiirin asioihin, mutta toisilla se suuntautuu melkein enemmän puolituttuihin ja vieraisiin.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyl ihan osu. Uteliaisuus on lähtökohta hyvälle elämälle. Ennemminkin kyseessä on projisoiti, omien ikävien puolien näkeminen toisissa. Siitä seuraa vertailua ja kateutta. Ja oman elämän elämättömyyttä, vastuutonta lapsen asemassa pysymistä aikuisuuden sijaan. Ja se johtuu usein menneisyyden vaille jäämisistä. On helpompi nähdä asioita muissa kuin katsoa itseään ja elää omaa elämäänsä. Sitä yhtöläa on liikkeellä juu. Ahneutta en saa tuohon sujuvasti mahtumaan. Terv. Toinen täti
Eihän asioiden ja ilmiöiden "katsominen" muissa poissulje itsensä "katsomista".
Vertailuna voit kasvattaa ja kehittää itseäsi ihmisenä monin tavoin mutta voit myös olla maailmalla tapahtuvista asioista ja ihmisistä kiinnostunut, esimerkiksi tänään minua kiinnosti HS-analyysi: Poliisin tuore ohjeistus avaa ovet puolitotuuksille ja korruptiolle, mutta voin hyvinkin illasta lukea vaikkapa kirjaa joka edistää omaa yksilöllistä kasvuani vaikka tuo ensimmäinen ei itseäni koskisikaan (vaikka toisaalta koskeehan sekin yhteiskunnallisena asiana).
Ei voida noin suoria yhtäläisyysmerkkejä vetää. Jotkut uteliaat voivat tätä ollakkin. Uteliaisuutta on monenlaista, myös positiivista, sosiaalista kuuluumisten vaihtoa. Uteliaisuus negatiivisena ehkä on tai pyrkii ihmisen kategorointiin, luokitteluun, määrittelemään hänen asemansa yhteisössä tai hierarkiassa. Ihminen on perusluonteeltaan myös utelias ja se ei ole useinkaan negatiivista.
Vierailija kirjoitti:
Ei voida noin suoria yhtäläisyysmerkkejä vetää. Jotkut uteliaat voivat tätä ollakkin. Uteliaisuutta on monenlaista, myös positiivista, sosiaalista kuuluumisten vaihtoa. Uteliaisuus negatiivisena ehkä on tai pyrkii ihmisen kategorointiin, luokitteluun, määrittelemään hänen asemansa yhteisössä tai hierarkiassa. Ihminen on perusluonteeltaan myös utelias ja se ei ole useinkaan negatiivista.
Positiivisesti utelias kuuntelee. Hän on kiinnostunut toisesta tämän itsensä tähden, haluaa ymmärtää tämän ajatuksia ja tunteita. Negatiivisesti utelias tahtoo vain nyhtää tietoa omiin käyttötarkoituksiin, eikä yleensä edes halua kuulla koko totuutta. Hän kysyy liian henkilökohtaisia ja pitää sellaista ihmistä ylpeänä joka haluaa pitää yksityisasiat ominaan.
Totta!