"Kiinnostava" kokemus psykiatrian asiakkaana olemisesta
Eli jouduin pahoinpitelyn kohteeksi ja kerroin tästä psykiatrille sekä psykiatriselle sairaanhoitajalle. Molemmat suhtautuivat vähättelevästi eivätkä kannustaneet tai olleet puolellani, vaan enemmän tekijän.
Otin kumminkin Rikosuhripäivystyksen chattiin yhteyttä. Yhteyshenkilö siellä sanoi, että kannattaa kyllä rikosilmoitus tehdä ja haluaisinko tukihenkilön. Tukihenkilö soitti tunnin kuluessa ja pääsi lähtemään poliisiasemalle mukaan seuraavana aamuna! Poliisi oli asiallinen ja otti kaikki tiedot ylös minua syyllistämättä ja niskojaan nakkelematta.
Että taitaa tosiaan olla, että tuonne mt-puolelle hakeutuu ihmisiä, jotka haluavat hienovaraisesti kiusata jo valmiiksi särkyneitä ihmisiä, joilla ei ole oikein käsitystä, mitkä heidän omat oikeutensa olisivat.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Jep, jotenkin uskon sen, että psykiatrian puolelle hakeutuu töihin sadistisia vallankäyttäjiä, jotka nauttivat siitä että saavat alistaa heikommassa asemassa olevia.
Jokin aika sittenhän oli Turusta se juttu, jossa joku psykiatrian osasto oli suurennuslasin alla, kun siellä oli törkeästi alistettu potilaita tms. En muista tuliko rangaistusta vai painettiinko villasella koko juttu. Itse tekisin kaikkeni etten joudu tuollaisiin laitoksiin, ties mitä kaameuksia siellä joutuu kokemaan. Toisaalta jos on akuutti tarve, ei ihminen voi valita meneekö sinne vai ei.
Ja siis tuossa mun tapauksessa kyse ei ollut mistään törkeästä kiusaamisesta (vielä). Sitten kun kohtasin ihmisiä, jotka suhtautuivat minuun oikeutta ansaitsevana ihmisiä ja olivat empaattisia/neutraaleja, niin tajusin eron. Eli se kaltoinkohtelu voi olla hyvin hienovaraista, sellaista, että jos potilas vaihtaisi hoitopaikkaa tai tekisi valituksen, niin pidettäisiin vain entistä hullumpana. Jotkut ihmiset ovat taitavia kiusaajia ja osaavat arvioida rajan, että miten pitkälle jonkun ihmisen kanssa voi mennä ennenkuin se on liian pitkälle. Ap
Sama kokemus. Eron tosiaan huomaa, kun saa saman asian puitteissa toisenlaista kohtelua. Yksi avun hakemisen pimeitä puolia, josta halutaan vaieta. Totta kai, hullu mikä hullu, ei tarvitse kohdella asiallisesti.
Lastenkoteihin ja laitoksiin myyriä töihin käräyttämään sadistit ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, jotenkin uskon sen, että psykiatrian puolelle hakeutuu töihin sadistisia vallankäyttäjiä, jotka nauttivat siitä että saavat alistaa heikommassa asemassa olevia.
Jokin aika sittenhän oli Turusta se juttu, jossa joku psykiatrian osasto oli suurennuslasin alla, kun siellä oli törkeästi alistettu potilaita tms. En muista tuliko rangaistusta vai painettiinko villasella koko juttu. Itse tekisin kaikkeni etten joudu tuollaisiin laitoksiin, ties mitä kaameuksia siellä joutuu kokemaan. Toisaalta jos on akuutti tarve, ei ihminen voi valita meneekö sinne vai ei.
Ja siis tuossa mun tapauksessa kyse ei ollut mistään törkeästä kiusaamisesta (vielä). Sitten kun kohtasin ihmisiä, jotka suhtautuivat minuun oikeutta ansaitsevana ihmisiä ja olivat empaattisia/neutraaleja, niin tajusin eron. Eli se kaltoinkohtelu voi olla hyvin hienovaraista, sellaista, että jos potilas vaihtaisi hoitopaikkaa tai tekisi valituksen, niin pidettäisiin vain entistä hullumpana. Jotkut ihmiset ovat taitavia kiusaajia ja osaavat arvioida rajan, että miten pitkälle jonkun ihmisen kanssa voi mennä ennenkuin se on liian pitkälle. Ap
Voisiko tämä sinun kokemasi pahoinpitely liittyä jotenkin sairauteesi? Että vain koet tulleesi pahoinpidellyksi?
Siis tuo on minusta yksi pelottavimpia asioita muuten sivistyneessä yhteiskunnassamme. Kuinka paljon ajat j asenteet todella ovat muuttuneet psykiatrian sisällä Seilin saari-ajoista? Näin kerran dokumentin ja tuli olo että jopa ihan terveitä tyttöjä vietiin sinne, jotka muuten olivat huono-onnisia ja pidettiin jonain käytöshäiriöisinä. Heidän kuukautisiaan sitten suurella mielenkiinnolla myös psykiatrisedät merkkasivat ylös, se jäi mieleen. Että mitenhän tarpeellista. Ja kuka näitä valvoo? Joku toinen psykiatriko jolla samat näkemykset. Tuo on ihan normaalin oikeusjärjstyksen ulkopuolella. Aina se häiriö vain on olevinaan kaltoinkohdellun päässä, hänhän vain ei voi sitä ymmärtää.