Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kristusmessu vs yule

Kalle Kommunisti
16.12.2019 |

Joko on kristusmessukinkut hommattu? Entä onko jo kristusmessupukki tilattu aattoillaksi. Kristusmessulahjoja sitten piilotellaan kristusmessukuusen alle ja virsiä, eiku kristusmessulauluja laulellaan.
Joulua ei saisi pakanat juhlia kun eivät tiedä mitään Jeesuksesta. Kinkkua ja lahjoja, niitä olisi Jeesus lähi-idästä kaikille toivonut. Juutalaisena erityisesti tuota kinkkua.

Voisiko joku mainita yhden "kristillisen jouluperinteen" jota suomessa laajalti vaalitaan/vietetään?
Kristusmessu ei ole yule ja on uskomatonta miten päälle liimattua tämä Jeesus meininki on vielä tänäkin päivänä. Kaikki me oikeasti juhlimme yulea.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktoositon ja gluteeniton ruokavalio ja juhlat. Lisätään siihen vielä sokeriton ja vegaani ruokavalio.

Party is over.

Vierailija
2/6 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Mun joulussa Jeesus ja pakanaperinteet on ihan sulassa sovussa keskenään. Raamatussa ei kielletä paikallisia perinteitä eikä elämää kaikkine monimuotoisuuksineen. 

Hämmästelen ihmisiä joilla pipo on niin kireällä ettei veri kierrä ja ajatuksilla ei ole tilaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just. Mun joulussa Jeesus ja pakanaperinteet on ihan sulassa sovussa keskenään. Raamatussa ei kielletä paikallisia perinteitä eikä elämää kaikkine monimuotoisuuksineen. 

Hämmästelen ihmisiä joilla pipo on niin kireällä ettei veri kierrä ja ajatuksilla ei ole tilaa. 

Raamatussa ei kielletä pakanallisia perinteitä? Voitko avata tätä väitettä hieman.

Lähinnä kiinnostaa että missä suhteessa pakanallinen ja kristillinen sisältö ovat. Tarkemmin vielä että mitä se "kristillinen joulu" perinne sisältää?

Vierailija
4/6 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

KalleKommunisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatussa ei kielletä pakanallisia perinteitä? Voitko avata tätä väitettä hieman.

Lähinnä kiinnostaa että missä suhteessa pakanallinen ja kristillinen sisältö ovat. Tarkemmin vielä että mitä se "kristillinen joulu" perinne sisältää?

No etsi sä mulle Raamatusta se kohta missä se kielletään? Toki kielletään epäjumalan palvominen, mutta mulle kinkun syöminen, joululahjat, kuusen koristelu, totut, joulupukki jne. ei ole epäjumalia. En palvo niitä.

Ja en mä osaa sanoa, missä suhteessa. Kuten sanoin, niin ne on sovussa keskenään. Luen jouluevankeliumin, siunaan ruuan, saatan käydä kirkossa messussa. Muutenkin elän Jumalan läsnäolossa, joten en mä pysty suhdelukuja laskemaan, että mikä mitäkin on. Ja miksi pitäisi?

P.S. Sun ei ole pakko. Voit viettää joulusi ihan miten haluat tai olla viettämättä. Ei ole minun elämästä pois millään tavalla :)

Vierailija
5/6 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Joulu olisi Jeesuksen syntymäjuhla, pitäisi sitä juhlia loppukesästä (jolloin verollepano siihen maailman aikaan suoritettiin), eikä pölliä Saturnaliaa tai Yulea.

Ps. Kaikki jouluperinteet on pakanallisia, lahjat, ruoka, kuusi, kynttilät, vastasyntynyt (uudelleen syntynyt auringon jumala parissakin uskonnossa). Enkelitkin on vanhempaa perua.

Vierailija
6/6 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KalleKommunisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No etsi sä mulle Raamatusta se kohta missä se kielletään? Toki kielletään epäjumalan palvominen, mutta mulle kinkun syöminen, joululahjat, kuusen koristelu, totut, joulupukki jne. ei ole epäjumalia. En palvo niitä.

Ja en mä osaa sanoa, missä suhteessa. Kuten sanoin, niin ne on sovussa keskenään. Luen jouluevankeliumin, siunaan ruuan, saatan käydä kirkossa messussa. Muutenkin elän Jumalan läsnäolossa, joten en mä pysty suhdelukuja laskemaan, että mikä mitäkin on. Ja miksi pitäisi?

P.S. Sun ei ole pakko. Voit viettää joulusi ihan miten haluat tai olla viettämättä. Ei ole minun elämästä pois millään tavalla :)

Kuusen koristelu on nimen omaan palvomista. Sitä paitsi, pakanallisuus kielletään ”noitanaisen älä anna sä elää”...