Onko työnantaja oikeassa?
Olen äitiysvapaalla, vauvalla ikää 2 kk. Jään vanhempainvapaalle kohta ja sen jälkeen ajattelin palata töihin niin, että teen vain 2 pv/vko. Näin vauvaa ei tarvitsisi viedä hoitoon (isällä joustava työ, voi olla nuo päivät lapsen kanssa). Työnantajalle tämä sopii, mutta samalla hän muistutti, että en saisi soviteltua päivärahaa, koska olen itse halunnut lyhennetyn työajan. En kyllä keksi mitään syytä sille, miksi muka en soviteltua saisi vai voiko työnantaja kertoa työkkäriin, että töitä olisi ja siten pakottaa minut kokopäivätöihin? Pelkällä kotihoidontuella ja pienellä palkalla en pärjää.
Kommentit (15)
Ei tietenkään päivärahaa saa, jos kerran kokopäivätyötä on tarjolla.
Joo, et tietenkään saa työttömyyskorvausta.
Työnantaja ei vain voi, vaan sen on pakko kertoa työkkäriin, että töitä olisi. Kato kun muuten se ei saa palkata ketään muuta tekemään niitä, mitä sulta jää tekemättä.
https://www.kela.fi/joustava-hoitoraha
Voit tehdä töitä 30 tuntia viikossa tai vähemmän ja hoitaa lopun aikaa alle 3-vuotiasta lastasi, jolloin saat Kelasta joustavaa hoitorahaa.
Miksi muka en saisi soviteltua päivärahaa? Olenhan saanut ennenkin, kun olen tehnyt osa-aikaista, miksi se nyt yhtäkkiä olisi muuttunut sellaiseksi, että työnantaja saa päättää, saanko sitä vai en?
ap
Miksi sä saisit päivärahaa? Et tietenkään saa.
”En kyllä keksi mitään syytä sille, miksi muka en soviteltua saisi”, kirjoitti ap. No minäpä kerron sinulle syyn: Et saa soviteltua päivärahaa, koska sinä et ole työtön edes osapäiväisesti, koska työnantaja pystyy tarjoamaan sinulle kokopäivätyötä. Eikä työnantajan tarvitse työkkäriin mitään ilmoittaa, vaan työkkäri pyytää työnantajalta selvityksen.
Saat Kelan hoitorahaa joka todella surkea. Et muuta
Koska kieltäydyt kokoaikaisesta työstä itse.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muka en saisi soviteltua päivärahaa? Olenhan saanut ennenkin, kun olen tehnyt osa-aikaista, miksi se nyt yhtäkkiä olisi muuttunut sellaiseksi, että työnantaja saa päättää, saanko sitä vai en?
ap
Ei sitä työnantaja päätäkkään vaan te-keskus, kun te-keskus pyytää selvityksen työnantajalta ja työnantaja kertoo, että ap:lle on tarjolla kokopäivätyö.
Tai on oikeassa.