Jos teille läheinen lapsi, esim. Puolison lapsi tai siskon lapsi
Viestittelee teille henk.koht asioitaan kuten kysyy kuukautisiin tai poikiin liittyviä asioita, vastaatteko hänelle normaalisti niinkuin vastaisitte omalle lapselle vai käskettekö vain jutella oman vanhemman kanssa asioista.
Miten toimitte jos lapsi sanoo ettei halua kysyä omalta vanhemmaltaan?
Kyse ei kuitenkaan ole mistään vakavasta vaan ihan normaaleista asioista..
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni lapsi on myös oma lapseni.
Eiköhän tässä oleteta, että se ei ole se oma lapsi.
Ei pidä olettaa että kaikki elävät uusperheissä.
Jos et ymmärtänyt ilman selittämistä mistä voisi olla kyse niin ei kannata vastata, vaikutat niin yksinkertaiselta ihmiseltä että tuskin ap kaipaa sun vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä siis tilanne että miehen lapsi kysyi minulta tällaista asiaa ja vastasin hänelle ihan normaalisti nyt äiti oli tsekannut puhelimen (mitä en ymmärrä) ja syyllisti minua siitä että olin jutellut lapsen kanssa asiasta, minun olisi pitänyt vain vastata lapselle että juttele oman äitisi kanssa asiasta.
Lapsi toivoi erikseen vielä että minä en kertoisi asiasta kenellekkään ja lupasin että en sano. Nyt minä olen kuulemma tehnyt väärin ja kun tein lapselle selväksi että minä en ole asiaa paljastanut niin siitä vasta helv. Repesi kun lapsi sai tietää äitinsä lukeneen viestit.
Ap
Lapsen asia on aika merkityksellinen. Onko kyse epäsäännöllisistä kuukautisista tai kivuista vai siitä, että 13-v on harrastanut seksiä 18-v poikaystävän kanssa ja haluaa e-pillerit. Jälkimmäinen on rikos ja huoltajan kuuluu tietää sellaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos kysyi esim. ehkäisypillereiden hankinnasta, niin ap ei voi tietää suvussa olevista perinnöllisistä sairauksista, joiden perusteella hormoniehkäisyä ei suositella.
Kyse ei ollut mistään pillereitä tai seurusteluista (nämä asiat eivät minun mielestä ole minun päätettävissä) vaan yleistä tietoa esim. Kuinka kauan kuukautiset kestää tms.. (ei nyt tämä kysymys mutta samantyylinen ja siihen liittyvää)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kysyi esim. ehkäisypillereiden hankinnasta, niin ap ei voi tietää suvussa olevista perinnöllisistä sairauksista, joiden perusteella hormoniehkäisyä ei suositella.
Eikä tarvitsekaan tietää. On lääkärin tehtävä selvittää tuollaiset asiat ennen pillerireseptin kirjoittamista
Kuvitteletko lääkärin määräävän e-pillerit ja selvittelevän sukurasitusta, tekevän sukuselvityksen isovahemmista tai menevän katsomaan äidin terveystietoja... tuskin :D
Niitä saa ihan terveydenhoitajalta, ilman että vanhemmat tietävät asiasta yhtään mitään.
Olisi hyvä, että nuorella olisi luottamukselliset välit omiin vanhempiinsa, joilta voisi asiaa kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni lapsi on myös oma lapseni.
Luetun ymmärtäminen?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarvitsekaan tietää. On lääkärin tehtävä selvittää tuollaiset asiat ennen pillerireseptin kirjoittamista
Kuvitteletko lääkärin määräävän e-pillerit ja selvittelevän sukurasitusta, tekevän sukuselvityksen isovahemmista tai menevän katsomaan äidin terveystietoja... tuskin :D
Niitä saa ihan terveydenhoitajalta, ilman että vanhemmat tietävät asiasta yhtään mitään.
Olisi hyvä, että nuorella olisi luottamukselliset välit omiin vanhempiinsa, joilta voisi asiaa kysyä.
Välit saattaa olla hyvät ja teoriassa luottamukselliset, mutta nuori ei silti halua puhua asiasta vanhempien kanssa.
Voin toki neuvoa, mutta yhdelle hyvin nuorelle, oliko 4 v, joka kyseli lasten teosta sanoin, että ehkä hän voi kysellä äidiltään (hänellä oli läheinen äiti) tästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti vastaisin. Tuskinpa esim. veljeni osaa niin hyvin kertoa kuukautisista ynnä muista naisten jutuista kuin minä naisena. Ja ymmärtäisin oikein hyvin, miksi tyttö lähestyisi minua eikä isäänsä tuollaisella asialla.
Heh, olen yh-isän kasvattama ja pakko sanoa, että naiseksi kasvamista koskevat keskustelut olivat aika lyhyitä ja ytimekkäitä vaikka ihana isä onkin. :D "Tässä on rahaa jos tarvitset jotain (kuukautissuojia)." "Kai koulussa on kerrottu ehkäisystä? Hyvä."
Vierailija kirjoitti:
Meillä siis tilanne että miehen lapsi kysyi minulta tällaista asiaa ja vastasin hänelle ihan normaalisti nyt äiti oli tsekannut puhelimen (mitä en ymmärrä) ja syyllisti minua siitä että olin jutellut lapsen kanssa asiasta, minun olisi pitänyt vain vastata lapselle että juttele oman äitisi kanssa asiasta.
Lapsi toivoi erikseen vielä että minä en kertoisi asiasta kenellekkään ja lupasin että en sano. Nyt minä olen kuulemma tehnyt väärin ja kun tein lapselle selväksi että minä en ole asiaa paljastanut niin siitä vasta helv. Repesi kun lapsi sai tietää äitinsä lukeneen viestit.
Ap
Sinä et ole tehnyt mitään väärää, mutta äiti on pettänyt lapsen luottamuksen lukemalla salaa hänen henkilökohtaiset viestinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti vastaisin. Tuskinpa esim. veljeni osaa niin hyvin kertoa kuukautisista ynnä muista naisten jutuista kuin minä naisena. Ja ymmärtäisin oikein hyvin, miksi tyttö lähestyisi minua eikä isäänsä tuollaisella asialla.
Heh, olen yh-isän kasvattama ja pakko sanoa, että naiseksi kasvamista koskevat keskustelut olivat aika lyhyitä ja ytimekkäitä vaikka ihana isä onkin. :D "Tässä on rahaa jos tarvitset jotain (kuukautissuojia)." "Kai koulussa on kerrottu ehkäisystä? Hyvä."
Olen 40-luvulla syntyneiden vanhempien kasvattama, ja keskustelut jäivät juurikin tuolle tasolle. Sairaanhoitajaäidin mielesatä kuukautiskivut olivat psykosomaattisia, eikä niihin olisi tarvinnut särkylääkettä ollenkaan. Onneksi isällä oli aina Disperiniä :)
Oman tyttäreni kanssa olenkin sitten kyennyt keskustelemaan asioista ihan avoimesti.
Minä varmaan kertoisin äidille että lapsi on turvautunut minuun luottamuksellisesti. "Että tiedät sitten, etkä ylläty". Ja tosiaan tämäkin sitten järki kädessä, että mistä puhutaan. Eli osa on sellaisia että pakko saattaa huoltajan tietoon.
Lapseni kaveri jutteli minulle paljon mummonsa kuolemasta. Meiltä kuoli samaan aikaan koira ja tää kaveri koki että se meidän koira oli siellä hänen mummonsa turvana.
Sanoin kaverin äidille että ollaan keskusteltu aiheesta (en sen kummemmin että mitä) ja että on ollut puhe myös meidän koirasta. Ettei nyt sitten ihmettele jos lapsi hänellekin juttelee vahtikoirasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se terveydenhoitaja kaikilta noista kysyy iästä riippumatta ja ei varmasti voi määrätä oikein mitään ilman tietoa suvun veritulpista, sydänsairauksista ym. Ei ne mitään terveystietoja urki mutta teinin pitäisi ne kysyä ja tietää jos pillerit tahtoo koska useimmat lisäävät riskiä veritulppaan ja esim. sydänkohtaukseen. Minultakin 25 v. nämä kysyttiin ennen kuin mitään tiettyä ehkäisyä voitiin varmasti suositella. Vanhanaikainen ja itse asiassa jopa edesvastuuton asenne vanhemmilla, jos luulevat, että pillereistä seuraa jotain holtitonta pa neskelua. Useimmat teinit kyllä haluaa ihan menkkakipujen hallintaan, se ehkäisyefekti on vain lisäbonus (ja ihan vanhemmillekin helpotus...)
Olen itse yläkoulussa aineenopettaja, ja kahdesti urani aikana minulle on tullut huutopuhelu vanhemmalta, kun olen kehdannut kuunnella hänen lapsensa huolia. Olen siis vanha naisopettaja ja lapsi on itse oma-aloitteisesti tullut puhumaan kun vanhemmalle ei voi syystä tai toisesta puhua. Vanhemmat osaavat olla välillä hyvin mustasukkaisia lapsistaan, lapset eivät saisi pitää muista kuin heistä.
Kälyni oli tyttärensä mukana gynekologilla, kun hänelle tehtiin ensimmäinen sisätutkimus. Kävivät läpi sukujen sairaudet, kun e-pillerireseptin 16 v halusi.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siinäpä syy, miksi lapsi ei halua puhua oman äitinsä kanssa.. Aivan oikein toimit.