Yksivuotiaan maidonjuonti
Olen nyt alkanut ruoissa käyttämään tavallista maitoa meidän yksivuotiaalla. Annan vielä pullolla máitoa kun mukista ei suostu juomaan kun vettä. Milloin ootte pyrkiny pullosta eroon? Ja antamaan maitoa vain aterian yhteydessä siis missä iässä?
Kommentit (7)
luovuttiin 11kk ikäisenä hammashoitajan suosituksesta. Sen jälkeen tulikin maitolakko kun joi mukista vain vettä. 1-vuotiaana kun aloitettiin juomaan normaalia maitoa suostui juomaan mukista. Nyt 1v2kk juo maitoa pelkästään ruualla ja maitoa menee melkein litra päivässä.
ruokailun yhteydessä joskus 1v 1kk lähtien. Sitä ennenkin vain harvoin sai muulloin kuin ruualla maitoa - syöhän tuo kuitenkin 5 x päivässä (= maitoa 5 x päivässä). Janojuomaksi suositellaan vettä, ettei tule liian montaa happohyökkäystä hampaisiin.
Milloin / miksi lapsi saa juoda maitoa muulloin kuin ruuan kanssa?
ja jonkinmuotoinen maitolakko on siinä vaiheessa ollu jokaisella. Olen sitten lisännyt ruokiin maitoa niin paljon kuin mahdollista. Lakko on menny ajallaan ohi, viimeistään n 2 viikossa ja sen jälkeen on maito kelvannu hyvin.
Tein vaan hetkellisen päätöksen synttäreiden aattona ja laitoin iltamaidon mukeihin. Meillä oli kahden viikon totaalinen juomalakko, mutta yritin si kyllä joka välissä tupata juotavaa mukista. Tuo iltamaito ja samoin aamumaito jäivät samalla kertaa pois, kun mukista ne ei kelvanneet.
Pullon perään lapset ei oikeastaan itkeneet, tai poika itki ekana iltana. Tuo juomalakkokin pikkuhiljaa hävisi. Meillä maitoa juodaan ainoastaan ruuan yhteydessä. Muulloin vettä ja tälläisillä kuumilla ilmoilla joskus mehuakin.
eli taitaa olla jonniisortin lakko meilläkin. Pullosta juo itse aina ruuan päälle ja kello kymmenen kitinään; unimaidot juotan minä pullosta. Kokeiltu on kaikkea: mukista hörppäyttämällä, nokkamukista, taikamukista ja jopa tuttipullosta semmoisella " nokkatutilla" . Pari kulausta ottaa, kun pullosta killittää ainakin sen 100 ml kerralla! Tuttiakin syö vielä nukahtaessa ja hampaita taitaa olla tulossa, mahoton imu on päällä (posket lommolla imeskelee ikeniä) ja mieluummin tuttia annan syödä kuin koko nyrkin suuhun työntää. Jos tuossa syksyllä yrittäs päästä tutista ja pullosta eroon, ennen ku hoitoon menee tammikuussa. Ei kai tässä vielä kiire oo, eihän? Toisaalta pitäs varmaan olla vaan napakka ja tarjota vaan nokkiksesta ja ujuttaa maitoa ruokiin mutta toinen niin nauttii tuttipullomaidosta... Ehtii vierottaa myöhemminkin varmaan...
Meillä innostuttiin pillillä juonnista. Oli se sitten ns kertakäyttöpilli tai muki jossa on sellainen silikoninen imuosa pillissä niin on tosi hauska juoda maitoa tai vettä.
meillä esikoinen 2v.4kk ja juo maitoa vaan aterian yhteydessä mutta velliä saa sillon kun pyytää maitoa aloin antamaan vain aterian yhteydessä kun poika oli 1v.5kk... Mutta saa maitoa vielä joskus ennen ateriaa...