Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada poika kakkaamaan potalle

17.06.2006 |

Heippa!

Olen kuullut, että monelle lapselle juuri tämä pottaan kakkaaminen on vaikeinta oppia, mutta olisiko hyviä neuvoja/' niksejä' /omia kokemuksia. Poikamme on 2,5 v ja öisin kuiva. Päivällä myös oppinut sanomaan, että pissahätä. Mutta, mutta.. kakka ei pottaan tule ja jos vaippaa ei laiteta, hän pantaa monta päivää.

Pojallamme on ollut tapana mennä piiloon kakkaamaan ja kakka tulee hyvin epäsäännöllisesti, etten siis voi ennakoida sitä. Olen yrittänyt laittaa hänet potalle istumaan omaan huoneeseen ja kirjoja+leluja ympärille ja itse mennyt tekemään muita töitä (pojalla oma rauha). Tunnustan, että olen lahjonut karkilla (hyvä äiti, Heh!).. mutta turhaan

:(

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri äsken itki tuskissaan kun kakka meinasi väkisin tulla mutta ei olisi halunnut kakata enää housuunkaan. Laitoin vaipan jos olisi turvallisempi olo mutta tuskan takana oli sekin homma. Lopulta kakkasi (vaippaan) ja nyt pääsi nukkumaan.

Joten vinkkejä otetaan vastaan täälläkin!

Vierailija
2/10 |
17.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö on jo pitkään käynyt potalla pissalla (ikää nyt 2v 1kk), mutta kakkaa ei sitten millään. Viimeksi pyysi vaipan kun kakatti, ja sen sitten laitoin, kun ummetuskin iski tässä pari viikkoa sitten. Nyt annamme Duphalaccia, ettei taas ummettuisi, mutta kyllä kakat tulee vain vaippaan, joko aamulla tai päikkäreiden jälkeen. Päivät on muuten ilman vaippaa. En minäkään ole keksinyt muuta kuin positiivisen kannustamisen ja jäätelöllä lahjomisen :) Siis emme ole asialla painostaneet ja uhkailleet, mutta milloinkahan se kakka alkaa sinne potalle tulla....???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika 2v 5kk, ja tunnistaa hädän. Pissat käydään tekemässä pottaan ylpeänä tosi hyvin. Yövaippa oli lähes kuiva viime yönä, samoin päikkäreillä vaippa oli kuiva. Ollaan uskallettu olla jo jonkin aikaa kotona ilman vaippaa, nyt myös ulkona. Mutta se kakkaaminen... Siitä tietää, että pojalla alkaa olla kakkahätä, kun hän alkaa kerjätä vaippaa. Tai sitten vaan tekee sen johonkin, vaikka sitten lattialle tai housuun. Mutta pottaan ei vaan suostu kakkaamaan. Mutta kai se tästä, ajan kanssa...

Vierailija
4/10 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tuon ajan hyvin. Puhuin tutun ja luotetun neuvolantädin kanssa ja hän sanoi ettei lapsi ole vielä valmis. Parempi antaa hetken tehdä vielä vaippaan.

Meillä panttaaminen aiheutti mahan kovettumisen ja sitä jouduimme Levolacilla lääkitsemään. Vasta kun vatsa jälleen toimi normaalisti aloitimme lahjontakampanjan. En tiedä oliko lahjonnasta apua vai loksahtiko jokin muu kohdalleen vihdoin 3-vuotiaalla.

Vierailija
5/10 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt poika tekee kaiken pönttöön tai pottaan. Minä yksinkertaisesti annoin ajan kulua enkä " pakottanut" poikaa kakkaamaan pottaan. Joka kerta kun kakka tuli vaippaan muistutin häntä potasta ja neuvoin että sinne voisi seuraavalla kerralla tehdä. Viikko sitten hän oivalsi jutun ja tarpeet tulee oikeaan paikkaan. Enään ei käytetä kuin yövaipaa, mutta sekin on aamulla kuiva. Malttia vaan, kyllä lapsesi oppii kun aika on kypsä.

Vierailija
6/10 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi on kyseessä, kun oppi?

Meillä 2 v 3kk poika ja onneksi kakkaa ja pissaa pottaan, kun vain sille ajoissa istutetaan. Mutta itse ei oikein osaa sille pyytää. Tai pyytää sen jälkeen jos vaippaan on sattunut kakka jo tulemaan. Mutta jos vain olen itse aktiivinen, niin saan kakat kyllä kalastettua pottaan. Mutta joku askel tässä on kyllä ottamatta, enkä oikein tiedä, miten tässä pitäisi järkevästi edetä jatkossa.

Vierailija
7/10 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei sekään. Pjalta jäi päivävaippa pois hänen ollessa n. 2v, yövvaippa puolisen vuotta myöhemmin, mutta kun päivävaipasta luovuttiin, ei ole poika kahta kertaa enempää pottaan kakannut (ikää huomenna 4v!!). Ummetuksesta ei ole kärsinyt koskaan, mutta jostain ihmesyystä kakkaa ei tahdo tehdä minnekään, ei pyttyyn, pottaan eik ävaippaan ja kun kakkahätä yllättää, poika suunnilleen kävelee jalat ristissä kaksi päivää, kunnes kakka pakostakin tulee (ja aina housuun). Ollaan koitettu jutella, lahjoa, muksuopeilla ja vaikka millä, mutta neuvolastakin saatiin vaan neuvoksi keskustella asiasta, ihan kuin ei ois yritetty ja vaikea keskustella kun jätkä ilmoittaa ykskantaan, ettei halua kakata, piste. Että ne hyvät neuvot oliskin kalliit, sillä " vaiva" alkaa olla jo sikäli kiusallinen, ettei esim kylään tai asioille lähdetä niinä päivinä kun kakan pitäis tulla, haju kun leijailee monen metrin päähän vaikka pesisin lapsen viiden minuutin välein=(

Vierailija
8/10 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen illalla lueskelin näitä viestejä ja sanoin miehelleni, että annetaan ajan kulua ja odotetaan (ei luoda pojalle 2,5v mitään paineita) ja jos nyt koko kesä tässä menee, niin sit voidaan koittaa ' kiristystä' .

Aamulla tarjosin jälleen pojallemme vaihtoehtoina vaippaa tai kalsareita. Hän halusi kalsarit, joita ei heti keritty pukea. Aamupalan jälkeen hetken leikittyään hän tuli sanomaan, että kakkahätä (sanonut se kyllä ennenkin ilman tulosta). Vein hänen omaan huoneeseen potan ja jatkoin itse keittiön putsaamista. Ja voi sitä riemun ilohuutoa, joka kuului hetken päästä huoneesta.. Kakka potassa! Tietysti minun piti poika siitä karkilla palkita, niin kuin oli luvannut (ehdollistaminen). Tänään sai karkkiaskin, seuraavasta tikkarin, sitten keksin, purkan tms kunnes homma automatisoitunut!. Näin sitä lukion psykologiaa sovelletaan;o)

Vierailija
9/10 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pehmitin panttaajan mahun ensin ummetuslääkkeellä ja sitten houkuttelimme kakkaamaan pottaan (tai yleensä edes kakkaaman jonnekin) jäätelön voimalla. Ei suostunut mutta kohta oli kakka lattialla mistä oltiin jo tyytyväisiä kun ei ollut suostunut ollenkaan kakkaamaan. Sitten hetken päästä oli omatoimisesti käynyt kakkaamassa potalle ja kyllä oli mielissään! Sitten pidettiinkin jäätelökekkerit :)

Vierailija
10/10 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tuo on vielä edessä... no on kyllä pottapissallakin käynti vähän jäissä nyt kun ei vaan suostu välillä potalle ollenkaan mutta tuon kakkaamisen kanssa meilläkin varmaan mennään pitkään vielä vaippojen kanssa. Meillä myös tyttö pinkaisee karkuun kakalle ja jos näkee muita ihmisiä niin huutaa " pois" . Vähän olen yrittänyt " siedätyshoitoa" niin että käyn huoneessa jossa tyttö on kakalla, kerron tytölle että en häiritse, teen vaan tämän jutun ja menen sit. Ja aina kun alkaa juoksennella siihen tyyliin että etsii kakkarauhaa niin muistutan että potallekin vois mennä ja kyselen menetkö potalle.

Mutta annetaanpas aikaa, ei ole vielä edes päiväkuiva tuo tyttö. Eikä ikääkään vielä kahta vuotta. Mutta ennakolta kiva lukea mitä edessä tulee olemaan meilläkin.

-minskuliina