Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvokaa miten saa lapsen kakkapesun hoidettua?

Vierailija
14.12.2019 |

Asiassa ei ollut mitään ongelmaa aiemmin, vaan hoitui ihan hyvin kuten lasten kanssa yleensä nyt hoituukin eli pestään vain. Mutta 1v 4kk lapseni alkoi kuukausi sitten riehumaan kakkapesun yhteydessä ja on siitä asti riehunut joka kerta, aina vain enemmän. Sätkii, pyörii, potkii itseään jaloillaan lavuaaria ja hanaa vasten pois siitä pesusta, yrittää purra tarttuu käsillä lavuaarin reunasta ja yrittää vetää itseään siitä alas jne. Ei siis kiukuttele vaan hänen mielestään se on maailman hauskin asia riehua siinä. Painaa yli 13 kg ja on vahvat lihakset, joten minun on todella todella hankala yhdellä kädellä saada pidettyä lasta siinä kiinni (kun siis toisella kädellä pesen). Lapsi on niin, että pidän toisella kädellä kainaloiden alta kiinni ja pesen toisella kädellä. Mutta pelkään koko ajan että putoaa minulta, koska kaikilla voimillaan potkii itseään lavuaaria vasten niin, että putoaisi otteestani pää edellä siihen laattalattialle. Lavuaarin reunalla istuttaen pesu ei enää onnistu mitenkään, koska saa siinä potkaistua itsensä lavuaarin alaosaa vasten niin, että ei pysy istumassa vaan työntää vartalonsa suoraksi poispäin lavuaarista. Suihkussa pesu ei onnistu, koska ei suostu siellä seisomaan sekuntiakaan vaan yrittää vain maata, tai jos pidän pakolla seisomassa niin nostaa jalat ylös ja putoaa otteestani. Kosteuspyyhkeilläkään pesu esim. sängyn päällä ei onnistu, koska karkaa siitä heti jonnekin ja sätkii ja potkii "kuin hullu" ja repii kädestäni ne kosteuspyyhkeet (en pysty pitämään yhdellä kädellä kiinni kahdesta jalasta ja kahdesta kädestä).

Olen ihan loppu näihin kakkapesuihin, koska ihan todella pelkään, että saa potkaistua ja riehuttua itsensä irti otteestani siinä lavuaarin päällä. Ja se pureminen sattuu. Neuvokaa miten saan lapsen lopettamaan riehumisen siinä. Ei muuten paljoakaan riehu ja ymmärtää kyllä puhetta että ei saa siinä riehua, mutta mitä enemmän kieltää sitä enemmän riehuu siinä.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kumisaappaat jalkaan itselle ja vie suihkuun, siellä peset. Toinen käsi pitää tenavaa ja toisella suihkutat. Sen jälkeen kuivaa tenava, huuhlele kakka lattialta jos sitä on ja pese omat kädet.

Ps. Kaikki lapset ei innostu pottailusta, mulla on molemmat n 2 v alkaneet pöntölle suoraan.

Vierailija
22/30 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi ainakin oppi, kun käytettiin fyysistä ylivoimaa. Enkä tarkoita väkivaltaa.

Tajusi että rimpuilu ja kiukuttelu on turhaa, kun vanhempi on aina vahvempi fysiikaltaan.

Niin kauan kun lapsi saa venkoilullaan toimenpiteen keskeytymään, se on lapselle ikäänkuin palkinto. Ihan turha pitää mitään käytöskoulua tai halittelupusittelusitjatketaan hetkiä. Jos pylly pestään, se pestään ja thats it. Se on pesu eikä mikään sirkusnumero.

Opettele turvalliset hallintaotteet, niin kyllä se siitä. Kun lapsi hallitusti kokee tämän, alkaa se lopulta sujumaan luonnostaan kun tajuaa ettei asiassa ole mitään pelättävää, kun aikuinen hallitsee tilannetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatus.... Eli EI sanan opettaminen.

Pesulle lavuaarin päälle, niin että jalat on altaan reunalla ja peppu altaan päällä, kun lapsi alkaa rimpuilemaan. Sanot EI ja pidät paikallaan. (älä edes yritä pestä, vaan keskity paikallaan pysymiseen). Kun kyllästyy rimpuilemaan kehu ja jatka pesua,. Jos aloittaa uudelleen sano uudelleen EI ja pidä paikallaan ja jatkat pesua, kun rauhoittuu paikalleen. Koko ajan sanoitat, että pesu jatkuu vasta, kun on paikallaan ja mitä pidempään riehuu sen pidämpään kestää (ei ymmärrä luultavasti selitystä kokonaan, mutta pikkuhiljaa käytäntö selviää, kun olet johdonmukainen)

Sama homma kosteuspyyhkeiden käytön kanssa. Napakasti vaan pidät paikallaan ja sanot EI, kun matoilee ja jatkat putsausta, kun rauhoittuu. Samalla tavalla selitys, että homma hoituu, kun on rauhallinen. Sängylle iso pyyhe tai vastaava, niin ei saa hierottua kakkoja päiväpeitteeseen, vaan pyyhe on helppo heittää pesuun.  

Ekat kerrat kestää kauan ja epätoivo meinaa iskeä, mutta muutaman kerran kun jaksaa, niin lapsi huomaa, homman jujun. Pienestä pitäen aloitettu kasvatus helpottaa tulevaisuutta, kun lapsi oppii, että maailmassa on säännöt jotka koskee myös häntä ihan luontevasti pienestä pitäen. 

Juuri äsken käytimme kakkapesuun yli tunnin, kun tein tuota kasvattamista. Eli aina keskeytin tilanteen kun lapsi alkoi riehumaan ja sanoin ei. Ja jos ei uskonut eitä, niin otin siitä pois syliini ja istuin lapsi väkisin sylissä pöntön päällä odottamassa että rauhoittuu ja taas uusi yritys. Lopputulos oli, että minun housut oli siinä lapsen kakassa, yli tunti meni aikaa eikä lapsi lopettanut pesulla riehumista hetkeäkään. Siis lopetti kyllä kun pidin tauon, mutta riehunta jatkui heti kun nostin lähelle lavuaaria. Ja sama eilen ja toissapäivänä jne jne.. Eli kasvatettu on pitkään jo, ei kasvatu! Ja siksikin minun hermot alkaa mennä, koska olen keinoton, ns. normaalit keinot ei tepsi. Ap 

Aika lyhyt tunti, kun tuo vinkki on tullut muutama minuutti ennen tätä vastausta. Ja lapsikin lakkasi sopivasti siinä kohdassa 😆

Tää on taas tällainen ongelma, johon mikään neuvo ei kelpaa, koska syy x, z, tai w.

Vierailija
24/30 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesulle lavuaarin päälle, niin että jalat on altaan reunalla ja peppu altaan päällä, kun lapsi alkaa rimpuilemaan. Sanot EI ja pidät paikallaan. (älä edes yritä pestä, vaan keskity paikallaan pysymiseen). Kun kyllästyy rimpuilemaan kehu ja jatka pesua,. Jos aloittaa uudelleen sano uudelleen EI ja pidä paikallaan ja jatkat pesua, kun rauhoittuu paikalleen. Koko ajan sanoitat, että pesu jatkuu vasta, kun on paikallaan ja mitä pidempään riehuu sen pidämpään kestää (ei ymmärrä luultavasti selitystä kokonaan, mutta pikkuhiljaa käytäntö selviää, kun olet johdonmukainen)

Sama homma kosteuspyyhkeiden käytön kanssa. Napakasti vaan pidät paikallaan ja sanot EI, kun matoilee ja jatkat putsausta, kun rauhoittuu. Samalla tavalla selitys, että homma hoituu, kun on rauhallinen. Sängylle iso pyyhe tai vastaava, niin ei saa hierottua kakkoja päiväpeitteeseen, vaan pyyhe on helppo heittää pesuun.  

Ekat kerrat kestää kauan ja epätoivo meinaa iskeä, mutta muutaman kerran kun jaksaa, niin lapsi huomaa, homman jujun. Pienestä pitäen aloitettu kasvatus helpottaa tulevaisuutta, kun lapsi oppii, että maailmassa on säännöt jotka koskee myös häntä ihan luontevasti pienestä pitäen. 

Juuri äsken käytimme kakkapesuun yli tunnin, kun tein tuota kasvattamista. Eli aina keskeytin tilanteen kun lapsi alkoi riehumaan ja sanoin ei. Ja jos ei uskonut eitä, niin otin siitä pois syliini ja istuin lapsi väkisin sylissä pöntön päällä odottamassa että rauhoittuu ja taas uusi yritys. Lopputulos oli, että minun housut oli siinä lapsen kakassa, yli tunti meni aikaa eikä lapsi lopettanut pesulla riehumista hetkeäkään. Siis lopetti kyllä kun pidin tauon, mutta riehunta jatkui heti kun nostin lähelle lavuaaria. Ja sama eilen ja toissapäivänä jne jne.. Eli kasvatettu on pitkään jo, ei kasvatu! Ja siksikin minun hermot alkaa mennä, koska olen keinoton, ns. normaalit keinot ei tepsi. Ap 

Aika lyhyt tunti, kun tuo vinkki on tullut muutama minuutti ennen tätä vastausta. Ja lapsikin lakkasi sopivasti siinä kohdassa 😆

Tää on taas tällainen ongelma, johon mikään neuvo ei kelpaa, koska syy x, z, tai w.

Vastasin siihen vinkkiin, että olen tehnyt juuri sitä vinkissä kuvattua kasvattamista tässä monen monta päivää jo. En minä väittänyt sitä vinkkiä siinä yhtäkkiä kokeilleeni. Ap

Vierailija
25/30 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eestimees isä ja ema kirjoitti:

Meidän lapsi ainakin oppi, kun käytettiin fyysistä ylivoimaa. Enkä tarkoita väkivaltaa.

Tajusi että rimpuilu ja kiukuttelu on turhaa, kun vanhempi on aina vahvempi fysiikaltaan.

Niin kauan kun lapsi saa venkoilullaan toimenpiteen keskeytymään, se on lapselle ikäänkuin palkinto. Ihan turha pitää mitään käytöskoulua tai halittelupusittelusitjatketaan hetkiä. Jos pylly pestään, se pestään ja thats it. Se on pesu eikä mikään sirkusnumero.

Opettele turvalliset hallintaotteet, niin kyllä se siitä. Kun lapsi hallitusti kokee tämän, alkaa se lopulta sujumaan luonnostaan kun tajuaa ettei asiassa ole mitään pelättävää, kun aikuinen hallitsee tilannetta.

Tämä on hyvä neuvo. Mutta minun lihakset ei tahdo tuohon riittää. Osaatko neuvoa ne turvalliset hallintaotteet, jotka pystyisi tekemään myös vähemmän lihaksikas nainen (tässä ei nyt ole aikaa kuukausien bodaamiselle tätä ongelmaa varten)? Ap

Vierailija
26/30 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasin siihen vinkkiin, että olen tehnyt juuri sitä vinkissä kuvattua kasvattamista tässä monen monta päivää jo. En minä väittänyt sitä vinkkiä siinä yhtäkkiä kokeilleeni. Ap

Ai, aloituksesta sai sen kuvan, että lapsi roikkuu ja rimpuilee koko pesun ajan, eikä mitään väliaikoja ole.

Vierailija
27/30 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, aloituksesta sai sen kuvan, että lapsi roikkuu ja rimpuilee koko pesun ajan, eikä mitään väliaikoja ole.

Tähän riehumiskuukauteen on mahtunut noin 60 pesua, välillä olen pitänyt niitä taukoja välillä en. Lavuaarilla riehuu ja rimpuilee aivan koko ajan. Ap

Vierailija
28/30 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, kuulostaapa raskaalta ap! Mun tyttö on 1,5v eli symppaan. Et varmasti ole tehnyt mitään väärin, ja olet kokeillut vaikka mitä. En voi muuta kuin kertoa mitä itse tekisin. Selittäisin lapselle ystävällisesti mutta vakavasti pesutilanteen ulkopuolella, miten pesutilanteessa toimitaan. Kieltäisin ehdottomasti riehumisen lavuaarissa, koska jos putoaa, tulee tosi iso pipi. Ärähtäisin jos yhä yrittää riehua pesulla - pysäyttäisin tilanteen ja hakisin katsekontaktin lapseen. Turvautuisin myös isän tai muun äitiä pelottavamman aikuisen auktoriteettiin tarvittaessa, vaikka niin että joku muu hoitaisi pyllypesut hetken aikaa ja pesua jatkettaisiin niin kauan että lapsi käyttäytyy. Tämän ikäinen hakee jo rajoja. Tsemppiä vielä!

Vierailija
29/30 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
30/30 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita laitokseen kakara.