Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun koiranpentu seuraa koko ajan

Vierailija
14.12.2019 |

Meillä 4kk ikäinen koiranpentu, jonka kanssa olen alkanut kokemaan ongelmaksi sen, että se seuraa minua ihan koko ajan. On kuin olisi jokin näkymätön naru kiinnitettynä koiraan.
Muita perheenjäseniä ei seuraa samalla tavalla.
Kun menen vessaan tai vaikkapa suihkuun, koira istuu oven takana koko sen ajan. Koira ei kykene nukkumaan päivällä, jos minä en ole paikallani. Usein istun sohvalle katsomaan telkkaria vain siksi, että koira nukkuisi välillä, ja alkaakin nukkumaan, mutta välittömästi kun nousen ylös, koirakin pomppaa ylös ja lähtee perääni.
Kiellän välillä tulemasta perässä, jolloin istuu hetkeksi alas ja tuijottaa minua koko ajan, mutta kun häviän näkyvistä, niin lähtee heti perään.
Lapset ja mies yrittää pitää koiran huomion itsessään välillä, mutta koira ei piittaa heistä pätkääkään siinä vaiheessa, kun minä yritän poistua paikalta. Siellä vessassakin kun olen ja koira odottaa oven takana, ei lähde mihinkään vaikka kuinka joku yrittäisi kutsua sen pois.

Pennun jäädessä yksin ei ole ongelmaa. Olen videokuvannut koiraa tämän yksinollessa, ja tuolloin lähinnä nukkuu, järsii luuta, käy juomassa vettä ja seurailee kissaa.

Ulkona kun olen koiran kanssa, se seuraa minua sielläkin. Mikä on toki hyvä sinänsä, ettei ainakaan yritä karkailla.

Koen todella rasittavaksi sen, kun jaloissa on jatkuvasti joku kiinni ja todella usein olen potkaissut koiraa vahingossa, kun on aina tiellä. Päällekin olen meinannut astua.

Miten tästä käytöksestä pääsee eroon?
Koira on sekoitus kolmea pientä rotua, jos rodulla on merkitystä. Yksi roduista on vahtikoiraa, muut seura.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on laumaeläin ja sinä olet hänen laumansa johtaja. Tietenkin se seuraa.

Vierailija
2/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahemmatkin koirat saattaa seurailla vessaan ja tulevat makoilemaan suihkuverhon taakse, kun käy suihkussa ja tulevat jalan viereen nukkumaan. En ole kiinnittänyt asiaan sen kummempaa huomiota, kun ongelmia yksinolossa ei ole ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt taitaa ongelma olla omistajassa eikä koirassa. Älä ota seurakoiraa, j o d et halua seuraa.

Vierailija
4/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali koira. Minulla saman tapainen enkä ota stressiä siitä.

Vierailija
5/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultakala olisi ollut varmaan sopivampi vaihtoehto ? xD

Vierailija
6/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ihan samanlainen pentu enkä ole ottanut stressiä. Kyllä se nukahtaa, kun oikein väsyy. 

Vierailija
7/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se pentu jaloissa pyörii kun laittaa ruokaa tms. niin laita sille oma makuupaikka syrjemmälle ja anna puruluu tai muuta mieleistä purtavaa,  se oppii pian itsestään sinne menemään, kun huomaa olevansa tiellä. Koirat ovat yllättävän viisaita, tulkitsevat hämmästyttävän paljon omistajan eleitä ja äänepainoja, mutta myös omistajan täytyy osata lukea koiraa, jotta opetus onnistuu. Luulen että pentusi huomaa kun yrität siitä seuraamisesta päästä eroon "tekokeinoilla", liimautuu vaan enemmän perääsi.

Vierailija
8/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi pientä seurakoiraa, jotka ovat tuollaisia - jo 7 vuotta olleet. Toinen ei enää keskeytä uniaan takiani mutta toinen kyllä jos vaihda kerrosta tai alan laittaa ruokaa. Aluksi se oli outoa, mutta nyt olisin ihmeissäni jos kukaan ei seuraisi. Koirat myös saunovat kanssani yms eli ovat kaikkialla mukana :)

Vierailija
9/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) Ihana hauvi se tykkää sinusta tosi paljon.

Vierailija
10/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmat koirat eivät ole käyttäytyneet kuten tämä. Eikä kukaan koirallinen lähipiiristä ole vastaavaan törmännyt, vaikka seurakoiria monellakin.

Pennulla on oma paikkansa, ja jos luun annan niin menee sitä sinne syömään, mutta hylkää sen välittömästi jos lähden toiseen huoneeseen.

En ymmärrä miksi se juuri minuun on liimautunut, vaikka vähiten koirista tykkään. Kissa on se mun juttuni, lapset ja mies koiria ovat meille halunneet ja tuonkin mies hankki.

Olen kyllä enemmän kotona kuin mies arkisin, että kai se siitä sitten johtuu.

Se unohtui mainita aloituksessa, että jos muut menevät pennun kanssa ulos, pentu menee aina ulko-oven eteen vain istumaan, kuin odottaen minua. Sieltä vain tarkkailee mitä muut tekevät.

Ruokaa kun valmistan, annan koiralle aina lähdöt ja muutaman häädön jälkeen jää sitten sivummalle istumaan, minua vain tuijottaen.

Nukkuu sitten yöt putkeen kun päivällä ei nuku kuin yksin ollessaan.

Ap

Vierailija
11/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt taitaa ongelma olla omistajassa eikä koirassa. Älä ota seurakoiraa, j o d et halua seuraa.

Kuule, kaksi eri asiaa haluta seurallinen koira kuin koira, joka ei kykene muuhun kuin seuramaan ihmistä kuin hai laivaa.

Ap

Vierailija
12/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmat koirat eivät ole käyttäytyneet kuten tämä. Eikä kukaan koirallinen lähipiiristä ole vastaavaan törmännyt, vaikka seurakoiria monellakin.

Pennulla on oma paikkansa, ja jos luun annan niin menee sitä sinne syömään, mutta hylkää sen välittömästi jos lähden toiseen huoneeseen.

En ymmärrä miksi se juuri minuun on liimautunut, vaikka vähiten koirista tykkään. Kissa on se mun juttuni, lapset ja mies koiria ovat meille halunneet ja tuonkin mies hankki.

Se unohtui mainita aloituksessa, että jos muut menevät pennun kanssa ulos, pentu menee aina ulko-oven eteen vain istumaan, kuin odottaen minua. Sieltä vain tarkkailee mitä muut tekevät.

Ruokaa kun valmistan, annan koiralle aina lähdöt ja muutaman häädön jälkeen jää sitten sivummalle istumaan, minua vain tuijottaen.

Ap

Ja pakko oli ottaa koira!

Anteeksi nyt vaan, mutta jospa vaikka leikkisit tai ulkoiliset koiranne kanssa sen sijaan että roikut netissä valittamassa. 

Vierailija
13/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku perheessä ei halua koiraa niin silloin sitä ei tule ottaa. Helposti käy niin, että joku asia alkaa ärsyttämään. Luultavasti jos tuota sinun seuraamista ei olisi niin sitten olisi jokin muu asia joka vaivaisi sinua. Ja jos seuraaminen loppuu pentuvaiheen jälkeen, kuten luultavati käy, tulee jokin muu koira "ongelma" vastaan. Sekarotuisen hankita on halpaa ja helppoa niin harmittaa että noita pentuja otetaan hepposin perustein.

Vierailija
14/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pennulle tärkeä ❤️

Se seuraa sinua ja haluaa olla varma ettet hylkää sitä❤️

Vierailija
15/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira seuraa lauman johtajaa. Meillä on ihan sama homma. Koira on jo kymmenen. Tykkää tietenkin koko perheestä, mutta mielellään on aina just mun kyljessä kiinni.

Vierailija
16/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja pakko oli ottaa koira!

Anteeksi nyt vaan, mutta jospa vaikka leikkisit tai ulkoiliset koiranne kanssa sen sijaan että roikut netissä valittamassa. 

Voi hyvänen aika, anna mun kaikki kestää. Tähän ei muuta voi vastata.

Ap

Vierailija
17/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku perheessä ei halua koiraa niin silloin sitä ei tule ottaa. Helposti käy niin, että joku asia alkaa ärsyttämään. Luultavasti jos tuota sinun seuraamista ei olisi niin sitten olisi jokin muu asia joka vaivaisi sinua. Ja jos seuraaminen loppuu pentuvaiheen jälkeen, kuten luultavati käy, tulee jokin muu koira "ongelma" vastaan. Sekarotuisen hankita on halpaa ja helppoa niin harmittaa että noita pentuja otetaan hepposin perustein.

Höpö höpö, en ole sanonut missään vaiheessa etten HALUA koiraa. Olen vain enemmän kissaihmisiä, ja kissojakin meiltä löytyy. Jos suurin osa perheestä haluaa kuitenkin koiran, niin ei minulla ole mitään sitä vastaan. Ei mieskään niin kissoista välitä, mutta ei yksi voi sanella miten toimitaan.

Ja kuten sanoin, koiria meillä on ollut ennenkin. Ne eivät ärsyttäneet minua kuin silloin, kun pentuina tuhosivat joskus jotain, mutta sekin niin vähäistä. Ja ärsyyntyminen kuuluu asiaa! Se valehtelee, jota ei koskaan ikinä milloinkaan olisi koira, kissa, äiti, isä, lapsi, sää tai puoliso ärsyttänyt.

Tuo jatkuva seuraaminen ei kuitenkaan ole toivottua käytöstä koiralta. Juuri äsken taas uusi esimerkki kuinka äärimmäistä tuo koiran toiminta on: olin syömässä, jolloin olin paikallani hetken pidemmän aikaa ja koira asettautui nukkumaan. Kun olin syönyt ja lähdin hakemaan saunapuita, nousi koira ylös, siirtyi istumaan oven taakse minua odottamaan ja vasta, kun palasin sisälle ja istahdin alas, koira jatkoi uniaan. Kaikki muut perheen jäsenet olivat sisällä koiran seurana, mutta sitä ei kiinnosta nuo muut jos minä en ole paikalla(ni).

Voisiko tuo olla jotain vahtimista? Yrittää vahtia tai "suojella" minua? Mietin jo, pitäisikö koira köyttää välillä kiinni johonkin, jotta huomaisi, että kaikki on hyvin vaikkei pystyisi minua seuraamaan? Ei tietenkään eristetä mihinkään vaan olisi olohuoneessa jossa kaikki muut ovat, ja kaikki on ok vaikka minä hääräisin toisessa huoneessa.

Jos pennulla on tällaiseen taipumusta, käyttäytyykö se näin myös tulevassa todennäköisesti? Ainakin vastauksien perusteella minulla tulee olemaan kaksi varjoa vielä vuosikausia.

Ap

Vierailija
18/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira seuraa lauman johtajaa. Meillä on ihan sama homma. Koira on jo kymmenen. Tykkää tietenkin koko perheestä, mutta mielellään on aina just mun kyljessä kiinni.

Tiedän itsekin, että monesti koira valitsee laumasta sen yhden suosikki-ihmisensä, mutta yleensä se ei kuitenkaan koe tarvetta seurata tätä ihan herkeämättä.

Asia ärsyttää siksikin, että jos yritän hoitaa välillä kissoja, tunkee pentu siihen hyppimään ja ajaa kissat tiehensä, kun ne eivät jaksa sitä pennun riehumista. Vaikka sohvalla olisin kissan kanssa (koira ei pääse sohvalle kun on niin pieni) niin pentu hyppii sohvaa vasten ja örisee kissalle kuin sanoakseen "mene matkoihisi siitä!"

Tällöin toki kiellän koiraa ja se lähteekin pois kun käsken sen muualle, mutta tyyliin metrin päähän jää levottomana ympyrää kävelemään.

Ap

Vierailija
19/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän itsekin, että monesti koira valitsee laumasta sen yhden suosikki-ihmisensä, mutta yleensä se ei kuitenkaan koe tarvetta seurata tätä ihan herkeämättä.

Asia ärsyttää siksikin, että jos yritän hoitaa välillä kissoja, tunkee pentu siihen hyppimään ja ajaa kissat tiehensä, kun ne eivät jaksa sitä pennun riehumista. Vaikka sohvalla olisin kissan kanssa (koira ei pääse sohvalle kun on niin pieni) niin pentu hyppii sohvaa vasten ja örisee kissalle kuin sanoakseen "mene matkoihisi siitä!"

Tällöin toki kiellän koiraa ja se lähteekin pois kun käsken sen muualle, mutta tyyliin metrin päähän jää levottomana ympyrää kävelemään.

Ap

Sinulla on ihan onnettomat tiedot koiranpennun käyttäytymisestä.  Melkeinpä tekokoira olisi kannattanut ottaa, niin ei olisi aiheuttanut stressiä.

Vierailija
20/31 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sakemannini on ihan samanlainen. Nytkin se makaa tuossa vieressä tuijottamassa ja toivottavasti on vielä useamman vuoden seurana. Tämäkään tapaus ei nuku päiväunia (käskystä toki menee petiinsä ja pysyy siellä kunnes kutsun) jollen sitten mene sen kanssa nukkumaan, jolloin poika nukahtaa parissa minuutissa tai tarkoituksellisesti väsytä sitä esim. älypeleillä. Ehkä sinunkin koirallesi tuo käytös tulee nimenomaan sen vahtikoiran puolelta eikä niinkään seurakoiran, joille kelpaa yleensä kuka tahansa perheenjäsen.